Page 1 of 1
Sotavammaismerkki 1939-1945
Posted: Tue May 08, 2012 19:38
by jrtg
Onkohan jollain tietoa että millä perustein/kenelle kaikille Talvi- ja jatkosodan sotavammaismerkkiä on myönnetty?
Sodissa kuitenkin jokunen kaveri sai siipeensä eikä näillä kaikilla varmaankaan ko. merkkiä ole.
Kiinnostaisi myös tietää että ovatko merkit olleet henkilöiden itsensä anomia, vaiko jonkun tahon esittämiä.
Myöntökirjoissa on kuitenkin Presidentin allekirjoitus.
Liitteenä vielä kuva merkistä jota tarkoitan:

Re: Sotavammaismerkki 1939-1945
Posted: Tue May 08, 2012 20:31
by w9816
jrtg wrote:Onkohan jollain tietoa että millä perustein/kenelle kaikille Talvi- ja jatkosodan sotavammaismerkkiä on myönnetty?
Sotainvalidistatus tai tietty invalidiaste?

En tiedä, villi veikkaus.
Re: Sotavammaismerkki 1939-1945
Posted: Tue May 08, 2012 20:49
by S.Kolkka
"Suomen sotien 1939-1945 sotavammaismerkkiä ovat oikeutetut kantamaan talvi-ja jatkosodan muistomitaliin sekä sotavammalain mukaiseen korvaukseen oikeutetut veteraanit."
"Sotavammamerkki anotaan tai sen voi myös noutaa Sotainvalidien Veljesliiton toimistosta esittämällä Tapaturmaviraston ilmoittama vahingon numero ta muu vastaava todiste sotavammaisuudesta. Merkkiä seuraa tasavallan presidentin allekirjoittama omistuskirja.."
Lainaukset:Suomalaiset sotavammaismerkit,Kaliiberi-lehti No 2 1998. Teksti:Mika Vuolle.
Re: Sotavammaismerkki 1939-1945
Posted: Tue May 08, 2012 20:56
by jrtg
S.Kolkka wrote:"Suomen sotien 1939-1945 sotavammaismerkkiä ovat oikeutetut kantamaan talvi-ja jatkosodan muistomitaliin sekä sotavammalain mukaiseen korvaukseen oikeutetut veteraanit."
"Sotavammamerkki anotaan tai sen voi myös noutaa Sotainvalidien Veljesliiton toimistosta esittämällä Tapaturmaviraston ilmoittama vahingon numero ta muu vastaava todiste sotavammaisuudesta. Merkkiä seuraa tasavallan presidentin allekirjoittama omistuskirja.."
Lainaukset:Suomalaiset sotavammaismerkit,Kaliiberi-lehti No 2 1998. Teksti:Mika Vuolle.
Kiitokset! Tämä olikin varsin kattava vastaus
