Lentomerkkejä ?

Suomalaiset kurssimerkit
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Lentomerkkejä ?

Post by Rokka »

Heps, tuossa tarjottiin läjää ilmeisesti Tapio Saarnin tekemiä/teetättämiä, lennostomerkkejä, olen ainakin näin keskusteluista lukenut että toteutti sellaisia ! ko. merkit ovat minulle aivan tuntemattomia, kuvaa en voi tänne laittaa kun palvelimeni on kaatunut ja yllätys kaverini joka sitä pitää yllä on afrikassa kalastamassa :) voin lähettää kuvan halukkaille !

Mutta osaako kukaan kertoa millaisia merkkejä on Ilmavoimilla ollut, Gallen-Kallelahan suunnitteli lentäjä merkin, nuo merkit mukailevat hänen merkkiään, vaikuttaen kuitenkin fantasialta ! tiedä häntä, onhan nolla arvoakin, jotain !

- j o n i -
joka ( at ) iki.fi
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
timbba
vääp
vääp
Posts: 230
Joined: Sat Oct 28, 2006 8:03
Location: RatsuK

Post by timbba »

Tässä kuva noista merkeistä
Image
Last edited by timbba on Fri Feb 02, 2007 13:24, edited 1 time in total.

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Hienoja merkkejä. Kyllä Saarni taisi teettää näitä jälkilyöntejä, tuossa on muutama tuttu merkkikin. Lentäjän merkki näyttäis olevan sodanjälkeistä aikaa edustava, kai näistä jokusen kympin voit maksaa...se on ittestäs kiinni..
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Aika ristiriitainen tilanne ! merkit on kaupan Saarnin tekeleinä, eli ei aitoina, mielestäni ne ovat leimoineen niin hyviä, että ne harhauttavat varmaan 90 % katsojista ! Nyt jos nuo merkit joutuisivat kiertoon aitoina, uskoisin niiden kiertävän melko pitkään ennen kuin niihin taruttaisiin ! tällaisethan pitäisi hävittää... mikähän sai Saarnin tekemään ko. kappaleita onko kukaan selvittänyt ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Aivan ,kun ja jos ne menevät kiertoon vahinko on pysyvä. Noiden pitäisi olla "sikahyvin" tehtyjä koska taitavat olla valmistettu alkuperäisillä työkaluilla(ainakin osa). Miksi näin tehtiin...?? Rahastusmielessä, siksi ettei niitä oikeita ollut saatavilla vai, kun "ne työkalut oli siinä"... 8)
Veljekset Sundqvistin lopettaessa työkalut ja kilut joutuivat tavallaan "vääriin käsiin" ainakin osa niistä.... :roll:
Tiedän että kyseisellä herralla on esim. erään joukko-osaston täydellinen sarja rähinäremmimerkkejä...osa on tehty(tai jopa kaikki) reilusti sodan jälkeen -70 luvulla. Mutta ei hän kyllä niitä aidoiksi(siis sota-aikana valmistetuiksi) väitäkkään.
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Juu, juttelin pitkän tovin äsken Ekmannin kanssa ja kertoi juuri tuosta rähinäremmimerkki hommasta joita Saarni vaihtoi, samoin kertoi että tuota radisti/ampuja merkkiä on Saarni kaupannut useita ! muutamat olivat hänellekkin kysymysmerkkejä ? No materiaali on kuin aito ! Ekman kertoi että osa noista ei ole kuulunut Saarnin kokoelmaan/tilauksiin hänen mielestään, mutta mistä sen sitten tietää !

On muuten ajattelematon teko, en oikein ole löytänyt tuota Saarnin ideologiaa, miksi näin, ymmärtäisin jotenkin jos mies olisi omaa kokoelmaa täydentänyt tietyillä merkillä, mutta kopioiden vaihtaminen/levittäminen tekee asiasta vähän oudomman, siinähän keräilijä syö tavallaan omien kanssa kerääjien maata jalkojen alta, koska varmasti jossain vaiheessa merkit putkahtelevat aitoina myyntiin !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

No jos ostat tuon läjän ja pidät ne visusti poissa markkinoilta, saatat tehdä hyvän työn merkkikerääjille...tai jos kauppaat eteenpäin niin niihin pitäisi saada selkeä tunniste että ovat feikkejä...vaikka kaiverrus tai jotain. Oma päätöksesi..
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Juu, näin on ! mutta sitten tulee vastaan uusi kysymys, minkä Ekman heitti ! entä jos osa merkeistä on toisintoja kadonneiden tilalle, tavallaan näillä olisi taas sitten jo hieman keräilyarvoa !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Repro pitäisi jo valmistajan toimesta merkitä selvästi ja pysyvästi merkitä. Muuten joudutaan jossainvaiheessa - mahdollisesti täysin ilman valmistjaan pahoja aikeita - huonoille teille.

Voisiko joku minua viisaampi nimetä tuon kuvan varsin upeat merkit? Kiitos!

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tietämykseni mukaan, korjatkaa, mennään vasemmalta oikealle !

Vasen=>yläriviä jatketaan
1. Radisti-ampujan merkki
2. ? (ylhäällä lukee LMK hakaristien ja potkurin alla L As 2 olisiko lentoasema 2)
3. ? (AMK 2 on ilmeisesti jokin mekaanikko kurssin merkki)
4. ReservinAliUpseeiOhjaajaKurssi 1 kurssimerkki
5. Lentoreserviupseerikurssi 6 merkki

Keskirivä ampujamerkin jälkeen
6. Lentoreserviupseerikurssi 12 merkki
7. Mekaanikkokurssi 32 merkki
8. ?
9. ?

Alarivi
10. Maalentoeskadroonan ilmeisesti mekaanikkomerkki
11. ?
12. ?
13. Lentoreserviupseerikurssi 10merkki

- j o n i -
Last edited by Rokka on Fri Feb 09, 2007 14:04, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
MAT
sotvm1
sotvm1
Posts: 716
Joined: Tue Feb 06, 2007 14:30
Location: Turun alue

Post by MAT »

Muistaakseni jossain kataloogissa (Ekman 2006) oli tuollaisia "tipu + hakaristi kynsissä" ruuvimerkkejä ja ne olisivat olleet eri ohjaajakursseilta.

Juu oli vieläkin näkyvillä, melkein samanlaisia. Myös potkurimerkki kuvattuna.

http://www.ekman.fi/Huutokauppa%2015.1.2006/index2.html

Kataloogi löytyy samasta osoitteesta ja sieltä löytynee kuvaus!

Post Reply

Return to “Kurssimerkit”