Olavi Alakulppi Mannerheim-ristin ritari no.72

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Olavi Alakulppi Mannerheim-ristin ritari no.72

Post by Rokka »

"Sissikapteeni" Olavi Alakulppi JR33 kaukopatiojohtaja, hiihtäjä, mäkihyppääjä, joka osallistui MM hiihtoihin ja mm. oli sodan jälkeen Yhdysvaltain olympiakomitean jäsen. Valpo pidätti miehen -45 asekätkennästä epäiltynä ja hän pakeni Ruotsiin matkaten Yhdysvaltoihin Marttisen miesten mukana jossa yleni everstiluutnantiksi.

Toimi todistajana YK:n sotarikos komissiossa mm. neuvostoliiton partisaanitoiminnasta (josta ilmeisesti on keskusteltu edelleenkin liian vähän, kirjoitajan mielipide ;) )

Haudattu Arlingtonin sotilashautausmaalle 1990.

Image

Alakulpista itselläni ei ole paljon tietoa, siksi herättelenkin hänestä keskustelua, kun luon erään veteraanin kommentin Leijonalipun Kompania kirjasta, jossa veteraani toteaa muistelmissaan "En vieläkään ymmärrä mistä Alakulppi sai Mannerheim-ristin"

Sitten muistin asiaa sivutun asekätkentä jutussa aiemmin, olisiko tuo mielipide mukautunut veteraanille (alaiselleen) vasta sodan jälkeen, vai millainen maine miehellä oli ? Lisäksi kun hyllystäni, joku kele... on lainannut Mannerheim-ristin Ritarit kirjan.
High Power wrote:Luettavana tällähetkellä kirja Olavi Alakulppi, sissiluutnantti. Alakulppi saapuu v.1964 talviolympialaisiin Innsbruckiin Itävaltaan. Päättää käydä samalla Suomessa, lähellä kun on. Suora lainaus kirjasta: 'Vierailu vanhassa kotimaassa ei muodostunut tällä kerralla kovinkaan miellyttäväksi, hän sai Helsingissä selväsanaisia tappouhkauksia. Vapaa liikkuminen kaupungilla oli rajoitettua ja Suojelupoliisin miehet sekä siviilipukuiset poliisit partioivat uhkauksien johdosta koko ajan turvana sen talon ympärillä, jonka yläkerrassa Olavi Alakulppi asui...' Eipä saattanut todellakaan houkuttaa takaisin muutto!!!
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Olavi Alakulppi Mannerheim-ristin ritari no.72

Post by Rokka »

Niin tuo aiemmin manitsemani keskustelu asekätkentämiehistä

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”