Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Moderator: Juha Tompuri
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Annan periksi. Itse en ole lukenut kirjaa kuin paikoin johtuen sen digitaalisesta muodosta. Sain arvostelukappaleen siitä CD:llä, kun kirjat olivat loppuneet. Olen loikkinut jutusta toiseen ja tuo näkemykseni perustui Kenraalin kuolema lukuun.
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
En osaa sanoa mistä olen seuraavan saanut mieleeni, mutta ymmärtääkseni Valvontakomissio vaikutti Länsi-Suomen kaupungeissa jo salakuljetuksen aikoihin ja salli kuljetuksen koska heidän mielestään "omat miehet" jotka solutettiin kuljetusvirtaan olivat pitkällä tähtäimellä sen verran arvokkaita, että voidaan 5000 virolaista sallia siirrettävän Ruotsiin.Seppo Jyrkinen wrote:Virolaiset rahoittivat itse ainakin osan salakuljetuksesta. Helsingistä sitä varten siirrettiin moottoriveneosasto. Jostain jäi mieleen, että kun salakuljetus oli ohi niin Neuvostoliitto vaati veneitä itselleen. Katsoi kait niiden olevan sosialistisen valtion omaisuutta. Ulkopoliittisia ongelmia välttääkseen Ruotsin hallitus osti maassa olevat veneet Neuvostoliitolta.
Eiväthän ainakaan ole metsäveljinä järjestelmän riesana.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan.
Alfons Rebane organisoi Brittitiedustelun toimintaa Balttiassa ja Virossa sotien jälkeen.