Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Tässä Seesjärven Ruislahdella rannan puurajalla on selvät asemat, ilmeisesti KK-asemat rannan varmistuksena. Ei ole kyseiseltä paikalta peitepiirustuksia, että voisi todeta asemat kartasta.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Samaa Ruislahtea katsesuunta hieman pohjoisempaan päin.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Tämä melkein aiheen ulkopuolelta, kun Poventsan kanavaa ennen tuli ko. kuljetus vastaan ja Sergeit kävivät kuvaamassa itseään viereisellä muistomerkillä. Juuri käynnissä olevien jääkiekon mm-kisojen tulevaa Suomi-Venäjä pelin lopputulosta piirtää hiekkaan ja viestitti pelaajan nro 16 taklaavan Gralundin matalaksi. :lol:
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Psjääkäri »

Olisiko se rantaviiva nykyään jotenkin näin.
Päällä on vanha sota-arkiston kartta. Ja se epäselvä sen alla on googlen karttaa vaalennettuna.
Attachments
vesistoSesNet.jpg
(55.13 KiB) Downloaded 273 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

Aika hyvin laitettu kartat päällekkäin.
Kyllä erottuu rannan muutokset.

Näistä poterokuvista hahmottuu nuo rannan korkeuserot hyvin, vedenpinta on hyvinnii pari metriä alempana.
Sota-aikana, jos vesi oli vielä alempana, aika hyvin on asemista pystynyt hoitamaan vettä/jäätä pitkin lähestyvät.
Rantapenkka on jyrkempi kuin ensin kuvista näytti.

Saattaahan se 120m tavoitepinta olla vaan keskushallinnon määräämä taso, josta on sitten livetty patoinsinöörien orastavan alkoholismin yms. teknisten ongelmien takia...

Sekeen aseman jälkeen Mai Guba...
http://www.mikkelinrotaryt.fi/index.php ... Itemid=149

Komensitteko jättämään tuon takimmaisen maastokulkuneuvon tiedustelujaoksen käyttöön...
Kummalla muistomerkillä ne it-tykit kävi, JR35:n vai... :-D
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Tuolla tykillä oli aiemman kuvan herrat uhoamassa punakoneen ylivoimaa...

Olisikohan pitänyt pulittaa millainen tukko rupioita, että oisivat ottaneet alas lavetilta ko. vehkeen. :smile:
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Kumsajoki ylittyi hieman mukavamin meiltä, kuin isien reissulla syksyllä 1941.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Kumsajoki hieman Sarevaaran alapuolella.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

Sturmmann wrote:
Kumsajoki ylittyi hieman mukavamin meiltä, kuin isien reissulla syksyllä 1941.
Maasto on kieltämättä erittäin hankalaa, raskas kalusto on ollut kovilla, huoltohan oli leipälaukku-rippeitten varassa pitkät tovit.
Sturmmann wrote:
Kumsajoki hieman Sarevaaran alapuolella.
Taimenkin näky hyppäävän.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Tuolla maaston nousuja ja laskuja katsellessa, niin miettii väkisinkin, että mitä on miesten mielessä liikkunut hyökätessä viheliäiseen ja hyvin varusteltuun korpeen. Lehväslaihokin kirjoitti Panssarisotaa teoksessa, että joka mutkassa (Äänislinnasta pohjoiseen) noutaja odotti Vickerskuskia. Vihulainen oli laittanut it-tykejäkin mutkan taakse odottamaan kärkivaunua.

Tuo Kumsajoki on ollut varmasti kirosana monelle miehelle ja monessa kodissa on kuultu papin sanovan kyseisen nimen: "Kaatui Kumsajoella kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta."
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Ja tää rakennus ei liene tarvitse esittelyä. :)
No, maaselässä käytöstä poistunut hotelli.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

Maaselän hotelli;
tästä aiheesta ja rakennuksesta on käyty keskustelua, JR56:n kirjassa on kuva hotellista.
Kuvan hotellissa on neljä kerrosta ja rakennus on kyllä isompi, ikkunajakokaan ei ihan satu kohilleen.
Se sota-aikainen hotelli on ilmeisesti rojukasana tämän takana...

Yritittekö muuten ajaa Maaselän kautta Suurlahteen?
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Tai kuten muukin on rempallaan, niin yksi kerros on painunut suomaahan! :smile:
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

:miettii:
Todennäköisin vaihtoehto, pitkälti samaa mieltä.
Minkä takia tuonne olisi tehty uusi hotelli odottamaan suutarin pojan vierailua...
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Äkkiäkös nuo tuolla on purkaneet yhden kerroksen vaikka lähimmäisen kolhoosin tarpeisiin tms. Neukkulan aikaan kaikki on ollut mahdollista.
Gps:llä tuokin sitten pitäisi selvitellä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”