Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Moderator: Juha Tompuri
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tässä Seesjärven Ruislahdella rannan puurajalla on selvät asemat, ilmeisesti KK-asemat rannan varmistuksena. Ei ole kyseiseltä paikalta peitepiirustuksia, että voisi todeta asemat kartasta.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tämä melkein aiheen ulkopuolelta, kun Poventsan kanavaa ennen tuli ko. kuljetus vastaan ja Sergeit kävivät kuvaamassa itseään viereisellä muistomerkillä. Juuri käynnissä olevien jääkiekon mm-kisojen tulevaa Suomi-Venäjä pelin lopputulosta piirtää hiekkaan ja viestitti pelaajan nro 16 taklaavan Gralundin matalaksi.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Olisiko se rantaviiva nykyään jotenkin näin.
Päällä on vanha sota-arkiston kartta. Ja se epäselvä sen alla on googlen karttaa vaalennettuna.
Päällä on vanha sota-arkiston kartta. Ja se epäselvä sen alla on googlen karttaa vaalennettuna.
- Attachments
-
- vesistoSesNet.jpg
- (55.13 KiB) Downloaded 274 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Aika hyvin laitettu kartat päällekkäin.
Kyllä erottuu rannan muutokset.
Näistä poterokuvista hahmottuu nuo rannan korkeuserot hyvin, vedenpinta on hyvinnii pari metriä alempana.
Sota-aikana, jos vesi oli vielä alempana, aika hyvin on asemista pystynyt hoitamaan vettä/jäätä pitkin lähestyvät.
Rantapenkka on jyrkempi kuin ensin kuvista näytti.
Saattaahan se 120m tavoitepinta olla vaan keskushallinnon määräämä taso, josta on sitten livetty patoinsinöörien orastavan alkoholismin yms. teknisten ongelmien takia...
Sekeen aseman jälkeen Mai Guba...
http://www.mikkelinrotaryt.fi/index.php ... Itemid=149
Komensitteko jättämään tuon takimmaisen maastokulkuneuvon tiedustelujaoksen käyttöön...
Kummalla muistomerkillä ne it-tykit kävi, JR35:n vai...
Kyllä erottuu rannan muutokset.
Näistä poterokuvista hahmottuu nuo rannan korkeuserot hyvin, vedenpinta on hyvinnii pari metriä alempana.
Sota-aikana, jos vesi oli vielä alempana, aika hyvin on asemista pystynyt hoitamaan vettä/jäätä pitkin lähestyvät.
Rantapenkka on jyrkempi kuin ensin kuvista näytti.
Saattaahan se 120m tavoitepinta olla vaan keskushallinnon määräämä taso, josta on sitten livetty patoinsinöörien orastavan alkoholismin yms. teknisten ongelmien takia...
Sekeen aseman jälkeen Mai Guba...
http://www.mikkelinrotaryt.fi/index.php ... Itemid=149
Komensitteko jättämään tuon takimmaisen maastokulkuneuvon tiedustelujaoksen käyttöön...
Kummalla muistomerkillä ne it-tykit kävi, JR35:n vai...
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tuolla tykillä oli aiemman kuvan herrat uhoamassa punakoneen ylivoimaa...
Olisikohan pitänyt pulittaa millainen tukko rupioita, että oisivat ottaneet alas lavetilta ko. vehkeen.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Maasto on kieltämättä erittäin hankalaa, raskas kalusto on ollut kovilla, huoltohan oli leipälaukku-rippeitten varassa pitkät tovit.Sturmmann wrote:
Kumsajoki ylittyi hieman mukavamin meiltä, kuin isien reissulla syksyllä 1941.
Taimenkin näky hyppäävän.Sturmmann wrote:
Kumsajoki hieman Sarevaaran alapuolella.
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tuolla maaston nousuja ja laskuja katsellessa, niin miettii väkisinkin, että mitä on miesten mielessä liikkunut hyökätessä viheliäiseen ja hyvin varusteltuun korpeen. Lehväslaihokin kirjoitti Panssarisotaa teoksessa, että joka mutkassa (Äänislinnasta pohjoiseen) noutaja odotti Vickerskuskia. Vihulainen oli laittanut it-tykejäkin mutkan taakse odottamaan kärkivaunua.
Tuo Kumsajoki on ollut varmasti kirosana monelle miehelle ja monessa kodissa on kuultu papin sanovan kyseisen nimen: "Kaatui Kumsajoella kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta."
Tuo Kumsajoki on ollut varmasti kirosana monelle miehelle ja monessa kodissa on kuultu papin sanovan kyseisen nimen: "Kaatui Kumsajoella kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta."
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Maaselän hotelli;
tästä aiheesta ja rakennuksesta on käyty keskustelua, JR56:n kirjassa on kuva hotellista.
Kuvan hotellissa on neljä kerrosta ja rakennus on kyllä isompi, ikkunajakokaan ei ihan satu kohilleen.
Se sota-aikainen hotelli on ilmeisesti rojukasana tämän takana...
Yritittekö muuten ajaa Maaselän kautta Suurlahteen?
tästä aiheesta ja rakennuksesta on käyty keskustelua, JR56:n kirjassa on kuva hotellista.
Kuvan hotellissa on neljä kerrosta ja rakennus on kyllä isompi, ikkunajakokaan ei ihan satu kohilleen.
Se sota-aikainen hotelli on ilmeisesti rojukasana tämän takana...
Yritittekö muuten ajaa Maaselän kautta Suurlahteen?
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tai kuten muukin on rempallaan, niin yksi kerros on painunut suomaahan!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Todennäköisin vaihtoehto, pitkälti samaa mieltä.
Minkä takia tuonne olisi tehty uusi hotelli odottamaan suutarin pojan vierailua...
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Äkkiäkös nuo tuolla on purkaneet yhden kerroksen vaikka lähimmäisen kolhoosin tarpeisiin tms. Neukkulan aikaan kaikki on ollut mahdollista.
Gps:llä tuokin sitten pitäisi selvitellä.
Gps:llä tuokin sitten pitäisi selvitellä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.