TILASTOJA TIIKERISTÄ

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Post by LV »

Andreas Lärka wrote:Saksalaiset eivät yksinkertaisesti tuottaneet tarpeeksi vaunuja. Jos ne olisivat pysyneet Panzer IV -alustaisilla vehkeillä, olisi pystytty tuottamaan huomattavasti enemmän panssareita joukoille. Nyt tuotettiin "ihmeaseita" X kpl kun ryssät taas samassa ajassa tuottivat perusvaunuja XXXX kpl.
Voidaan myös miettiä, millaisia tuloksia olisi saavutettu jos saksalaiset olisivat tuottaneet 50% toteutunutta määrää enemmän vaunuja, jotka olisivat olleet hieman ominaisuuksiltaan heikompia. Olisiko tulos ollut parempi? Näin ei välttämättä ole, sillä paremman vaunun taisteluarvo on suurempi ja vaunu näin ollen tehokkaampi. Puna-armeijassa määräkin oli laatua, mutta jotta määrästä tulee laatua, täytyy määrän olla todella musertavan suuri. Tällainen ajattelutapa toki sopi neuvostoliittolaisille, ja saavutettiinhan sillä toki tulostakin, mutta hinta oli mieletön: n. 10 000 000 kaatunutta ja 80 000 tuhoutunutta panssarivaunua.

Samoin oli sodan jälkeen. Neuvostoliitossa terästehtaat kävivät täydellä höyryllä ja Nižni Tagilissa sekä muualla panssarivaunuja valmistui miltei kuin sota olisi vielä ollut käynnissä. Lännessä koko ajattelutapa on ollut toinen panssarijoukkojen käyttöperiaatteita myöden. Ei Leopard 1 ja 2 -vaunuja ollut luonnolisestikaan tarkoitus valmistaa yhtä paljon kuin T-sarjan vaunuja, länsi panosti laatuun.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Post by jaska »

No jenkkien ja brittien vaunut eivät kyllä ominaisuuksillaan häikäisseet.Eipä muutama Tiger muuten olisi saanut aikaan niinpaljoa tuhoa aikaan Normandian pusikoissa.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Post by jaska »

No sakemannilla oli tapana tukkia tie Tigerillä ja pysäyttää kolonna pst.tykkien ja kk pesäkkeiden tulittaessa sivulta.Käytettiin vahvaa etupanssarointia hyväksi.

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Fri Aug 24, 2007 9:50

Post by Herra tykkiherra »

jaska wrote:No sakemannilla oli tapana tukkia tie Tigerillä ja pysäyttää kolonna pst.tykkien ja kk pesäkkeiden tulittaessa sivulta.Käytettiin vahvaa etupanssarointia hyväksi.
kyllä mutta ei varmaan läheskään aina ollut tiikruja saatavilla tohon hommaan....

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Post by LV »

jaska wrote:No sakemannilla oli tapana tukkia tie Tigerillä ja pysäyttää kolonna pst.tykkien ja kk pesäkkeiden tulittaessa sivulta.Käytettiin vahvaa etupanssarointia hyväksi.
Missä näin on toimittu?

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Post by jaska »

Normandiassa.Tiet kapeita ja vahvojen puskien reunustamia joten kolonnat liikkuivat pitkähköissä jonoissa kunnes piilossa ollut tiger möyrysi eteen ja pysäytti kolonnan tuhoten etupäätä samalla pak.it ja mg.t suolasivat sivustoilta.

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Rautapuu »

Mitenkäs joku yksittäinen miekkonen voidaan julistaa "panssariässäksi" kun kysymyshän on paljolti tiimityöskentelystä?

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Canet »

Onhan se panssarisota tietysti tiimityötä, mutta kyllä onnistumisesta/epäonnistumisesta aika iso ansio/syy lenkeaa vaununjohtajalle - hänen pitää päättää minne mennään ja mitä tehdään. Totta on, että paraskaan vaununjohtaja tuskin saisi paljonkaan aikaiseksi, jollei olisi hyvää miehistöä - ajajaa, joka siirtää vaunun sujuvasti minne pitää, ampujaa, joka osuu, lataajaa, joka saa uutta murkulaa putkeen samaan tahtiin kuin niitä sieltä lähtee jne.

Eli kyllä vaunujohtajaa saa kutsua "ässäksi", mutta ei miehistöäkään pidä unhotaa.

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by leksa »

Canet wrote:Onhan se panssarisota tietysti tiimityötä, mutta kyllä onnistumisesta/epäonnistumisesta aika iso ansio/syy lenkeaa vaununjohtajalle - hänen pitää päättää minne mennään ja mitä tehdään. Totta on, että paraskaan vaununjohtaja tuskin saisi paljonkaan aikaiseksi, jollei olisi hyvää miehistöä - ajajaa, joka siirtää vaunun sujuvasti minne pitää, ampujaa, joka osuu, lataajaa, joka saa uutta murkulaa putkeen samaan tahtiin kuin niitä sieltä lähtee jne.

Eli kyllä vaunujohtajaa saa kutsua "ässäksi", mutta ei miehistöäkään pidä unhotaa.
Onhan niitä vaunutyyppejä missä johtaja on ns. ylityöllistetty, eli johtaja saa ladata aseen ja ampua ja samalla antaa käskyjä.

Ja näillä vaunutyypeillä tarkoitan kevyitä panssarivaunuja kuten: T-26, Panzer I ja II, Renault FT-17, Hotchkiss H35.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by mosu »

len samaa mieltä Pantheri suhtee. Ajatellaan, oma malli tietysti, mutta jenkit potentiaalisesti suurena teollisuusmaana ei tuonut , Kuin sitten Pershingin, Missä saksalaiset ottivat Phanterit laajempaan käyttöön. Lisäksi miehistöt lienevät paremmin valitut Tiikerien eduksi.. Jos olen oikein ymmärtänyt pääaseen 75 millinen oli tehookksmpi kuin Phanterin 75 millinen. Se lienee assitten koulutus ja taktinen kysymys kyinka vaunuja käytettiin. Paremmin tietävät voinevat kertoa Pantherin puolesta puhuisi myös sen suhteellinen keveys. Tiedämme että taktiikan peruselementit ovat tuli ja liike Siinä mielessä Pantherin, siis verrattuna Tiikeriin, erot olivat hyvät. En ole panssaritaisxtelun asdiantuntija, mutta edellä esitetyn perusteell: suhteellisen kevyt rakenn, viisto panssarointi ja pääaseen tehoo tekivät tuosta vaunusta pelottavan vastustajan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Sturmmann »

leksa wrote:
Canet wrote:Onhan se panssarisota tietysti tiimityötä, mutta kyllä onnistumisesta/epäonnistumisesta aika iso ansio/syy lenkeaa vaununjohtajalle - hänen pitää päättää minne mennään ja mitä tehdään. Totta on, että paraskaan vaununjohtaja tuskin saisi paljonkaan aikaiseksi, jollei olisi hyvää miehistöä - ajajaa, joka siirtää vaunun sujuvasti minne pitää, ampujaa, joka osuu, lataajaa, joka saa uutta murkulaa putkeen samaan tahtiin kuin niitä sieltä lähtee jne.

Eli kyllä vaunujohtajaa saa kutsua "ässäksi", mutta ei miehistöäkään pidä unhotaa.
Onhan niitä vaunutyyppejä missä johtaja on ns. ylityöllistetty, eli johtaja saa ladata aseen ja ampua ja samalla antaa käskyjä.

Ja näillä vaunutyypeillä tarkoitan kevyitä panssarivaunuja kuten: T-26, Panzer I ja II, Renault FT-17, Hotchkiss H35.
Hmm, olisihan ollut mielenkiintoista saada panssariässiä näistä vaunutyypeistä tai T-34:n perusmallista. Eiköhän pohjalla pidä ensin olla hyvä vaunu, jola toimintaedellytykset ovat hyvät. Ethän nyt Ladallakaan pärjää Ahvenistolla Porsche-Cupissa saati siten T-26:lla panssaritaistelussa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Rautapuu »

Tässä muutama liittoutuneiden panssariässä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dmitriy_Lavrinenko Tämä miekkonen lienee ollut yksi hyvin harvoista neukkujen panssariässistä.
"Unlike many other Soviet tank commanders in that year, he managed to take advantage of the abilities of the T-34 and the inferiority of contemporary German tanks and anti-tank guns, while surviving for half a year against the otherwise superior German tactics or Stuka dive bombers."

http://en.wikipedia.org/wiki/Lafayette_G._Pool

http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_V._Radley-Walters

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Rautapuu »

Taisi Normandiassa 1944 aiheuttaa enitentappioita miinat ja wehrmachtin mies "panssarinyrkki" kainalossaan. Tiikereitähän noihin aikoihin ei länsirintamalla paljoa ollut... mutta tiikerifobian takia kaikki Panzer IV luokiteltiin tiikereiksi yms.

Normandiassa muistaakseni tiikereitä oli vain pari tusinaa?

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by LV »

Rautapuu wrote:Taisi Normandiassa 1944 aiheuttaa enitentappioita miinat ja wehrmachtin mies "panssarinyrkki" kainalossaan. Tiikereitähän noihin aikoihin ei länsirintamalla paljoa ollut... mutta tiikerifobian takia kaikki Panzer IV luokiteltiin tiikereiksi yms.

Normandiassa muistaakseni tiikereitä oli vain pari tusinaa?
Oli niitä siellä nyt sentään enemmän kuin pari tusinaa: s.SS-Pz.Abt. 101, s.SS-Pz.Abt. 102 ja s.Pz.Abt. 503. Ensin mainittu pataljoona saapui maihinnousurintamalle 12.6.1944 ja kaksi viimeksi mainittua 7.7.1944. Pataljoonat olivat rintamalle saapuessaan miltei määrävahvuisia.

http://www.lonesentry.com/panzer/tiger- ... mandy.html

Seppo Jyrkinen
kers
kers
Posts: 141
Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
Location: Lappeenranta
Contact:

Re: TILASTOJA TIIKERISTÄ

Post by Seppo Jyrkinen »

Vaunujen siirtyminen Normandiaan taisi olla suurin ongelma. Ensin Hitler piti niistä kiinni, sitten kuljetukset eivät toimineet ja lännen ilma-aset tuotti sekin tuskaa.

Vaunu on sotatyön työkalu. Ja eri työkalut suunnitellaan eri työtehtäviin. Tiikeri ja Sherman tehtiin eri tarkoituksia varten.

Muuan tuttava kertoi, että kaikki Hollywood-elokuvissa esiintyvät Tiikeri-vaunut olisivat T-34:n modifikaatioita. Ja kun yhdessä leffassa (sotamies Ryan ?) katsoi telapyörästöjä tarkemmin, niin ei siinä ainakaan mikään originaali pyörinyt. Onko kukaan tunnistanut aitoa Tiikeriä missään elokuvassa?

Post Reply

Return to “Panssarit”