Keskustelua asehistoriasta ja militariasta

Keskusteluareenan tarjoaa teille Pohjois-Kymenlaakson Asehistoriallinen Yhdistys
Tänään on La Marras 17, 2018 23:35

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Fiudella liki äänivallia?
ViestiLähetetty: Su Heinä 05, 2009 15:38 
res vänr
res vänr

Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 10:36
Viestit: 772
"Ne Fiat-yhtiön koneet, joita oli kokeiltava, olivat hyvin nopeita. Myöhemmin hän kertoi jännittävästä tapauksesta, joka sattui eräänä päivänä hänen suorittaessaan koesyöksyjä hävittäjällä. "Minä tein pystysyöksyn, niinkuin se Suomessa tehdään, josta oli seurauksena, että nopeus heitti lähes 1000 km/t:iin, mikä on suurin vauhti, mitä Euroopassa ja ehkä koko maailmassa on tähän mennessä saavutettu. En tiedä kuitenkaan varmasti vauhtiani, sillä 1700 m:n korkeudessa kone äkkiä vavahti ja ohjaamon tuulilasi pirstoutui lasinsirujen tullessa suoraan päähäni. Otsallani olevat lentolasit hajosivat aivan nuuskaksi, lentopäähine repesi ja naamani tuli täyteen pieniä haavoja. Mutta sellainen oli jumalan suojelus, että silmät säilyivät eheinä, ja vaikka minun täytyi ne ilmavirran takia sulkea, sain vaiston avulla koneen oikenemaan ja pystyin onnellisesti laskeutumaan kentälle. Lääkäri kyllä myöhemmin poimi silmästäni lasinsirun, joka kuitenkaan ei ollut ehtinyt mitään rikkoa", kirjoitti Harmaja kotiväelleen ja jatkoi: "Tapaus herätti aivan valtavaa huomiota lentäjäpiireissä, koska se koko ilmailun kannalta oli suuri askel eteenpäin. Todettiin näet, että myös koneen peräsimet olivat alkaneet hajota. Tehtaan pääkonstruktööri kutsuttiin paikalle, kenraaleita vilisi eri puolilla, eikä kukaan ottanut uskoakseen minun selitystäni, että suomessa aina syöksytään sillä tavalla, vaikka meidän koneillamme ei niin kauheita nopeuksia saadakaan aikaan. -Pari päivää myöhemmin minulta pysähtyi moottori aivan matalalla lentäessäni vieraalla koneella, mutta, Luojan kiitos, pääsin onnellisesti alas suuren työmiesjoukon keskelle lentokentän laitaan. Tämäkin oli hyvää propagandaa Suomelle." Lentokoneen särkyminen Harmajan syöksyssä suoraan alas näyttää olleen Fiat-yhtiölle siksi suuri asia, että tästä tapahtumasta julkaistiin pieni kirjanen, jossa matemaattisten laskelmien avulla esitettiin niitä olosuhteita, joiden vallitessa onnetomuus oli tapahtunut. "

Lainaus kirjasta: Karunki- Vaipuneet kotkat.

:miettii:


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Heinä 05, 2009 18:51 
kenr, vr2
kenr, vr2
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Syys 29, 2006 11:51
Viestit: 3274
Paikkakunta: Länsirannikko
No ei kai siinä ihan äänivallia rikottu, mutta joidenkin lähteiden mukaan kyse olisi ollut n. 800 km/h nopeudesta. Mikä on kyllä G.50:llä melkoinen kyyti. Melkoinen ihme, ettei Harmaja tullut tiensä päähän jo silloin ja siinä..


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Heinä 05, 2009 19:05 
sotvm1
sotvm1

Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 16:08
Viestit: 686
No juu! Onhan tuo kuitenkin melkosta kyytiä, jos hetkelliseksi huippunopeudeksi on ilmoitettu (vaakalennossa) 484 km/h. Siitä voi vetää johtopäätökset, että jos nopeus alkaa lähennellä 800 km/h, niin ei ihme jos on alkanut paikat antaa periksi koneessa. Ei varmaan ollut Italian insinöörien mielessä tuollaiset nopeudet, kun koneen suunnittelivat. :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 01, 2014 9:35 
res vänr
res vänr

Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 10:36
Viestit: 772
"Kahden kuvan sarja esittää ilmatorjuntatykkiä, jolla kerrotaan pudotetun alla oleva suomalainen Fiat G.50 -hävittäjä. Kuvat on otettu jossain päin Kannasta kesäkuussa 1944."

Jahas, hävisi IS:n sivuilta jonnekin eli linkkiä artikkeliin: "Suurhyökkäys puna-armeijan silmin." ei siis ole laittaa.

Vaan tuohon lainaukseen: Montakohan Fiudea tuolla mahtoi noihin aikoihin lennellä? :miettii:

Jos jollakulla Suomen Ilmavoimien Historia #8 hollilla, niin löytyisikö siitä vastausta? Kun joistain lähteistä muistan lukeneen että olisivat jo -43 lopussa siirretty koulukoneiksi ja virallisesti varhain -44. Vaan otettiinko niitä mahdollisesti suurhöökimisen aikaan sitten takaisin "palvelukseen".

Ei sillä etteikö nuo kuvat silkkaa propagandaa olisi, mutta olisi kiva tietää että olisiko tämä ollut edes mahdollista, vai meneekö samaan piikkiin pudotettujen Bruustereiden määrän kanssa... :-D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 01, 2014 22:44 
jvmaj
jvmaj
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Ma Touko 01, 2006 22:28
Viestit: 1826
Paikkakunta: Koljonvirta
wikke kirjoitti:
"Kahden kuvan sarja esittää ilmatorjuntatykkiä, jolla kerrotaan pudotetun alla oleva suomalainen Fiat G.50 -hävittäjä. Kuvat on otettu jossain päin Kannasta kesäkuussa 1944."

Jahas, hävisi IS:n sivuilta jonnekin eli linkkiä artikkeliin: "Suurhyökkäys puna-armeijan silmin." ei siis ole laittaa.
Täällä taitaa olla, mutta tuo kone kuvassa ei taida olla Fiat vaan Brewster:
http://www.terveys.org/fi/2014/06/01/page/2/

t: Juha

_________________
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2014 15:33 
kenr, vr4
kenr, vr4
Käyttäjän avatar

Liittynyt: To Syys 04, 2008 21:52
Viestit: 2481
Paikkakunta: Helsinki
Hankala tuosta peräsimen etukulmasta on sanoa.......omaan silmään näyttäisi jotenkin jyrkemmältä kuin Brewsterissä on...... :miettii:

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2014 23:24 
jvmaj
jvmaj
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Ma Touko 01, 2006 22:28
Viestit: 1826
Paikkakunta: Koljonvirta
igorrock kirjoitti:
Hankala tuosta peräsimen etukulmasta on sanoa.......omaan silmään näyttäisi jotenkin jyrkemmältä kuin Brewsterissä on...... :miettii:
Taasen antennin kiinnityspaikka sivuvakaajassa, takaosan muoto sekä trimmilaippa viitavat aika vahvasti Brewsterin suuntaan. Samoin kuin korkeusvakaajan näkyvän osan muoto.

t: Juha

_________________
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 03, 2014 8:00 
res vänr
res vänr

Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 10:36
Viestit: 772
Ja sivuvakaajan alla runko laajempi ja pyöreä sekä siivekkeet vain siiven kärjissä kun taasen Fiatissa koko siiven matkalta.

Mutta siihen että olisiko ollut mahdollista että suurhyökkäyksen aikana oli voitu kannaksella ampua Fiat alas?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 30, 2014 19:04 
maj
maj

Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 22:05
Viestit: 1338
Paikkakunta: kangasala
Eikös nuo olleet jo koulutuskäytössä tuolloin?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 01, 2014 12:42 
res vänr
res vänr

Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 10:36
Viestit: 772
wikke kirjoitti:
joistain lähteistä muistan lukeneen että olisivat jo -43 lopussa siirretty koulukoneiksi ja virallisesti varhain -44. Vaan otettiinko niitä mahdollisesti suurhöökimisen aikaan sitten takaisin "palvelukseen".


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com