"Ne Fiat-yhtiön koneet, joita oli kokeiltava, olivat hyvin nopeita. Myöhemmin hän kertoi jännittävästä tapauksesta, joka sattui eräänä päivänä hänen suorittaessaan koesyöksyjä hävittäjällä. "Minä tein pystysyöksyn, niinkuin se Suomessa tehdään, josta oli seurauksena, että nopeus heitti lähes 1000 km/t:iin, mikä on suurin vauhti, mitä Euroopassa ja ehkä koko maailmassa on tähän mennessä saavutettu. En tiedä kuitenkaan varmasti vauhtiani, sillä 1700 m:n korkeudessa kone äkkiä vavahti ja ohjaamon tuulilasi pirstoutui lasinsirujen tullessa suoraan päähäni. Otsallani olevat lentolasit hajosivat aivan nuuskaksi, lentopäähine repesi ja naamani tuli täyteen pieniä haavoja. Mutta sellainen oli jumalan suojelus, että silmät säilyivät eheinä, ja vaikka minun täytyi ne ilmavirran takia sulkea, sain vaiston avulla koneen oikenemaan ja pystyin onnellisesti laskeutumaan kentälle. Lääkäri kyllä myöhemmin poimi silmästäni lasinsirun, joka kuitenkaan ei ollut ehtinyt mitään rikkoa", kirjoitti Harmaja kotiväelleen ja jatkoi: "Tapaus herätti aivan valtavaa huomiota lentäjäpiireissä, koska se koko ilmailun kannalta oli suuri askel eteenpäin. Todettiin näet, että myös koneen peräsimet olivat alkaneet hajota. Tehtaan pääkonstruktööri kutsuttiin paikalle, kenraaleita vilisi eri puolilla, eikä kukaan ottanut uskoakseen minun selitystäni, että suomessa aina syöksytään sillä tavalla, vaikka meidän koneillamme ei niin kauheita nopeuksia saadakaan aikaan. -Pari päivää myöhemmin minulta pysähtyi moottori aivan matalalla lentäessäni vieraalla koneella, mutta, Luojan kiitos, pääsin onnellisesti alas suuren työmiesjoukon keskelle lentokentän laitaan. Tämäkin oli hyvää propagandaa Suomelle." Lentokoneen särkyminen Harmajan syöksyssä suoraan alas näyttää olleen Fiat-yhtiölle siksi suuri asia, että tästä tapahtumasta julkaistiin pieni kirjanen, jossa matemaattisten laskelmien avulla esitettiin niitä olosuhteita, joiden vallitessa onnetomuus oli tapahtunut. "
Lainaus kirjasta: Karunki- Vaipuneet kotkat.
![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)