hiljaisten siipien sotaa:m.dand ***1/2
hiljaisten siipien sotaa:m.dand ***1/2
olikohan tuo sukunimi dand vai dank? kirja ei nyt tässä osoitteessa jossa tätä naputtelen.etunimi on milton.
" the glider gang" karisto 1978.
kirja on kertomus saksan ja liittoutuneiden maahanlasku-ja liitokonejoukoista ja operaatiosta toisessa maailmansodassa.
kolme kertaa olen lukennut ja ihan kohtalaisen hyvä.
aihepiiri on kiinnostava.
" the glider gang" karisto 1978.
kirja on kertomus saksan ja liittoutuneiden maahanlasku-ja liitokonejoukoista ja operaatiosta toisessa maailmansodassa.
kolme kertaa olen lukennut ja ihan kohtalaisen hyvä.
aihepiiri on kiinnostava.
Liittoutuneitten kalustossa oli liitokoneina mm. Airspeed Horsa, johon taisi mahtua varusteineen viitisentoista miestä tai kevyt Locust tankki, tms. kalustoa.
Saksalaisilla oli koneena jokapaikan höylä Tante Ju (Junkers 52), johon mahtui varusteineen 18 miestä. Liitokone oli hyvin kevyt, mutta liito-ominaisuuksiltaan erinomainen kahdeksan miehen kuormalle suunniteltu (merkkiä en muista). Saakemannit olivat tuossa liitokonehommassa kaikkein kehittyneimpiä johtuen Versaillesin sopimuksen rajoituksista ja tietysti Otto Lilienthalin perinnöstä.
Sodan lopulla nixmannit kehittivät vielä sellaisen jumbo-liitokoneen, jota kiskomaan rakennettiin erikoskone liittämällä kaksi He111 konetta yhteen ja niiden liitoskohtaan vielä ympättiin viides moottori.
Saksalaisilla oli koneena jokapaikan höylä Tante Ju (Junkers 52), johon mahtui varusteineen 18 miestä. Liitokone oli hyvin kevyt, mutta liito-ominaisuuksiltaan erinomainen kahdeksan miehen kuormalle suunniteltu (merkkiä en muista). Saakemannit olivat tuossa liitokonehommassa kaikkein kehittyneimpiä johtuen Versaillesin sopimuksen rajoituksista ja tietysti Otto Lilienthalin perinnöstä.
Sodan lopulla nixmannit kehittivät vielä sellaisen jumbo-liitokoneen, jota kiskomaan rakennettiin erikoskone liittämällä kaksi He111 konetta yhteen ja niiden liitoskohtaan vielä ympättiin viides moottori.
Sakemannien perusliitokone oli DFS 230, johon mahtui ohjaajan lisäksi yhdeksän miestä. Oli kuulemma erinomainen liitokone.
Parempaa kuormankuljetuskykyä tavoiteltaessa kehitettiin Go 242, joka kuljetti reilut 20 miestä tai kevyen tykin vetoautoineen. Go ei kuitenkaan ollut kummoinenkaan liitäjä.
Valtava Me 321 lienee sodan suurin liitokone. Ennen tuon He 111 Z:n käyttöönottoa sitä oli tarkoitus hinata kolmella Me110:llä - oli kuulemma just yhtä hankalaa ja vaarallista kuin miltä kuulostaakin. Monet Me 321:t muutettiin kuusimoottoriksi kuljetuskoneiksi tunnuksella Me 323.
Kreetan operaatioon haaskattiin Saksan ilmamaihinlaskujoukot - tappiot olivat niin suuret ja uusien miesten koulutus sen verran hankalaa, että kyky laajempiin maihinlaskuoperaatioihin menetettiin.
Liittoutuneilla oli Horsan lisäksi Waco CG-4A -liitokone (brittiläinen nimi Hadrian) oli hiukan isompi kuin Horsa, kuljetti 13 miestä varusteineen - kykeni kuljettamaan myös ajoneuvon tai tykin.
Parempaa kuormankuljetuskykyä tavoiteltaessa kehitettiin Go 242, joka kuljetti reilut 20 miestä tai kevyen tykin vetoautoineen. Go ei kuitenkaan ollut kummoinenkaan liitäjä.
Valtava Me 321 lienee sodan suurin liitokone. Ennen tuon He 111 Z:n käyttöönottoa sitä oli tarkoitus hinata kolmella Me110:llä - oli kuulemma just yhtä hankalaa ja vaarallista kuin miltä kuulostaakin. Monet Me 321:t muutettiin kuusimoottoriksi kuljetuskoneiksi tunnuksella Me 323.
Kreetan operaatioon haaskattiin Saksan ilmamaihinlaskujoukot - tappiot olivat niin suuret ja uusien miesten koulutus sen verran hankalaa, että kyky laajempiin maihinlaskuoperaatioihin menetettiin.
Liittoutuneilla oli Horsan lisäksi Waco CG-4A -liitokone (brittiläinen nimi Hadrian) oli hiukan isompi kuin Horsa, kuljetti 13 miestä varusteineen - kykeni kuljettamaan myös ajoneuvon tai tykin.