hiljaisten siipien sotaa:m.dand ***1/2

Kaikki edellisiin luokkiin sopimattomat kirjat. Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
jääkäri evp

hiljaisten siipien sotaa:m.dand ***1/2

Post by jääkäri evp »

olikohan tuo sukunimi dand vai dank? kirja ei nyt tässä osoitteessa jossa tätä naputtelen.etunimi on milton.
" the glider gang" karisto 1978.

kirja on kertomus saksan ja liittoutuneiden maahanlasku-ja liitokonejoukoista ja operaatiosta toisessa maailmansodassa.
kolme kertaa olen lukennut ja ihan kohtalaisen hyvä.
aihepiiri on kiinnostava.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Samat pisteet annan minäkin. Liidokeista ei ainakaan itse ole tullut kovin montaa kirjaa luettua, joten opuksessa oli paljon uutta tietoa.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

PItää oikein ravistella muistilokeroita, kun minusta tässä kirjassa ei puhuttu saksalaisista maahanlaskujoukoista mitään? Eikö tämä ole pelkästään liittoutuneiden näkökulmasta?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

Sturmmann wrote:PItää oikein ravistella muistilokeroita, kun minusta tässä kirjassa ei puhuttu saksalaisista maahanlaskujoukoista mitään? Eikö tämä ole pelkästään liittoutuneiden näkökulmasta?
oli eben emailin linnoitus valtaus, alankomaat ja kreeta näin äkkiseltä muistan.

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Post by mosu »

Mutta eikö ne Fallschirmjägerit Jalkautettu Kreetan suurten tappioiden vuoksi. Näin olen muistelevinani. Vuonna -44 amit tiputtivat Etelä_Ranskaan jotain 10 000 miestä. Melkoinen rulianssi jo ilmakuljetuksen puolesta.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Niinpä. Eikös Dakotaan mennyt 25 miestä???? n 400 koneellista amit siis pudotti.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

olihan tämä otto k:n osaston huima operaatio mussolinin pelastamiseksi 1943.
itä-rintamalla oli joitakin saksalaisten laskuvarjo-operaatioita.
muutenhan he taistelivat erinomaisesti koulutettuna jalkaväkenä.
italiassa monte cassinossa jne.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Liittoutuneitten kalustossa oli liitokoneina mm. Airspeed Horsa, johon taisi mahtua varusteineen viitisentoista miestä tai kevyt Locust tankki, tms. kalustoa.

Saksalaisilla oli koneena jokapaikan höylä Tante Ju (Junkers 52), johon mahtui varusteineen 18 miestä. Liitokone oli hyvin kevyt, mutta liito-ominaisuuksiltaan erinomainen kahdeksan miehen kuormalle suunniteltu (merkkiä en muista). Saakemannit olivat tuossa liitokonehommassa kaikkein kehittyneimpiä johtuen Versaillesin sopimuksen rajoituksista ja tietysti Otto Lilienthalin perinnöstä.
Sodan lopulla nixmannit kehittivät vielä sellaisen jumbo-liitokoneen, jota kiskomaan rakennettiin erikoskone liittämällä kaksi He111 konetta yhteen ja niiden liitoskohtaan vielä ympättiin viides moottori. :shock:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »


jääkäri evp

Post by jääkäri evp »


User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Sakemannien perusliitokone oli DFS 230, johon mahtui ohjaajan lisäksi yhdeksän miestä. Oli kuulemma erinomainen liitokone.

Parempaa kuormankuljetuskykyä tavoiteltaessa kehitettiin Go 242, joka kuljetti reilut 20 miestä tai kevyen tykin vetoautoineen. Go ei kuitenkaan ollut kummoinenkaan liitäjä.

Valtava Me 321 lienee sodan suurin liitokone. Ennen tuon He 111 Z:n käyttöönottoa sitä oli tarkoitus hinata kolmella Me110:llä - oli kuulemma just yhtä hankalaa ja vaarallista kuin miltä kuulostaakin. Monet Me 321:t muutettiin kuusimoottoriksi kuljetuskoneiksi tunnuksella Me 323.

Kreetan operaatioon haaskattiin Saksan ilmamaihinlaskujoukot - tappiot olivat niin suuret ja uusien miesten koulutus sen verran hankalaa, että kyky laajempiin maihinlaskuoperaatioihin menetettiin.

Liittoutuneilla oli Horsan lisäksi Waco CG-4A -liitokone (brittiläinen nimi Hadrian) oli hiukan isompi kuin Horsa, kuljetti 13 miestä varusteineen - kykeni kuljettamaan myös ajoneuvon tai tykin.

Post Reply

Return to “Muu sotakirjallisuus”