Kyllä mulla ainakin on venäläinen 75-patruunan rumpu toiminut Arsenalissa ja Norinco 56S aseissa ensimmäisestä patruunasta alkaen ihan yhtä varmasti kuin junan vessa...
Venäläinen on tosin työläämpi lipastaa kuin kiinalainen, mutta kun sen homman oppii sormituntumalle, niin venäläisen rummun lipastaa vaikka pilkkopimeässä. Kyllähän venäläiset on yleensä osanneet suunnitella sotilaskäyttöön tulevat vehkeensä melkolailla toimintavarmoiksi mahdottomissakin olosuhteissa.
Jos kuvitellaan tilanne, missä pitäisi pilkkopimeässä kranaattien kylvämässä multa- ja hiekkasateessa lipastaa täyteen joko kiinalainen taikka venäläinen 75-patruunan rumpulipas, niin kyllä venäläisen ottaisin mielelläni. Siinä vaiheessa kun kiinalainen rumpu on auki patruunoiden laittoa varten, niin rummun sisään joutunut hiekanjyvänen saattaa jumittaa mekanismin ja siitä rummusta ei ammuta patin patia ennen puhdistamista.
Siis: Hyvissä olosuhteissa kiinalainen on mukava lipastaa ja käyttää, mutta "hirvittäviin" olosuhteisiin ottaisin mieluummin venäläisen.