AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by LV »

Anska wrote:kumpikohan on kopioinut kumpaa AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipaassa.
En tiedä. Venäläinen näyttää tältä:

Image
Anska wrote:Bulgaarialaisessa parin ympyrän sisällä numero 10.
Tunnus "10" tulee ilmeisesti siitä, että Kazanlakin asetehdas tunnettiin vuosina 1948-1960 ytimekkäällä nimellä "Tehdas nro. 10".

http://www.arsenal-bg.com/history.htm

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by reka65 »

Minulla myös venäläinen ja kiinalainen rumpu ja pitää heti kärkeen kehua kiinalaista sen täyttämisen helppouden takia.Toista se on syöttää venakkoa samasta paikasta mistä panokset myös tulevat ulos.Nämä aukeavat, mistä maasta tahansa tulevatkin,ovat käteviä ja varsin nopeita niin täyttää kuin tyhjentääkin.Kellonvieteri systeemi on hyvä.Jos joku on ilman lipasta niin kannattaa sijoittaa tuollaiseen :moshaa

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by smokeball »

Noita lippaita ei tietenkään ole 222rem yhteensopivana :?
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by reka65 »

smokeball wrote:Noita lippaita ei tietenkään ole 222rem yhteensopivana :?
En ainakaan ole kuullut olevan.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by reka65 »

Kun menen radalle otan kiinalaisen lippaan mukaan.Kysymys on pelkästään lippaan latauksesta ja kiinalaisen lataaminen on sutjakkaampaa kuin venäläisen "syöttäminen" täyteen.

Jos taas tarkoitat syötön jousen voimaa niin venäläinen "ulostaa" lippaan rivakammassa tahdissa joka on radalla kuitenkin minulla tarpeetonta.

Syötössä ei ole ollut ampuessa kummallakaan ongelmia.Valinta radalle on kiinan lipas juuri sen lataamisen takia ja 30 ptr tavalliset.

kantti
alik
alik
Posts: 78
Joined: Sun Aug 27, 2006 19:26
Location: Pohjoisessa

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by kantti »

Tuosta kinkki/bulgi yhteneväisyydestä on ollut kaksi teoriaa.

1. Kiinalaiset kiertävät maiden välisiä tullirajoituksia myymällä puolivalmiit tai valmiit lippaat bulgariaan jossa isketään 10-leima ja myydään pois.

2. Bulgit ovat hankkineet tuotantokoneet ja turaavat nyt lippaat tehtaassa nro. 10 ja myyvät pois.

Vieläkö joku selvittäisi tuon sivussa olevan lenkin tarkoituksen??

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by reka65 »

Ripustuslenkki?Kantolenkki?

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by LV »

reka65 wrote:Ripustuslenkki?Kantolenkki?
Näin itsekin ajattelisin. Ei kai lenkki lippaassa mikään suuri ihme ainakaan meillä Suomessa ole. Lenkki löytyy mm. RK:n muovilippaasta, Suomi-KP:n 70 patr. rummusta ja 36 patr. tangosta, KVKK 62:n vyölaukusta sekä PKM:n vyökannusta.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by Wittmann »

??????

Toverits!!!! ummarsinko oikein, että kinuskin ja venakon lipastamisessa on eroa???
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by J »

Wittmann wrote:??????

Toverits!!!! ummarsinko oikein, että kinuskin ja venakon lipastamisessa on eroa???
No oikein ymmärsit, kinuski lipas avataan latausta varten. Melkein sama idea kuin Suomen lippaassa.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by reka65 »

Kinuski väännetään kuin vanha vieterikello vireeseen ja jos ei ammututakaan,olipa termi,sen voi vapauttaa vireestään ja taas kun alkaa sormet kihelmöidä tulta mu...siis tauluun niin eikun kiertämään vieteri tiukalle.Näpsäkkä peli totta tosiaan.

Venakossa peukalolla avitetaan kun pudotellaan panoksia lippaan kurkkuun ja se virittäytyy siinä samalla.Ja eikun tulta...tauluun.

sovmil
valik
valik
Posts: 368
Joined: Sun Feb 12, 2006 22:10
Location: Kotka

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by sovmil »

Image

Onko tuon vasemmanpuoleisen leima tuttu ?
Soikiossa 9396

Myös RPD.n vyö rummussa on tommonen "kantolenkki" ?

(oikean puoleinen on 100ptr.)
.Image

User avatar
monni
vääp
vääp
Posts: 274
Joined: Sat Oct 21, 2006 14:47

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by monni »

Sattuma korjaa satoaan eräs kaveri möi mulle vain 20 eurolla tehdasrasvoissa olleen venäläisen 75 patruunan rummun! Ulkonäkö on sotaisa mutta käyttöarvo mun kokemusten perusteella surkea. Lipastaminen on työlästä ja toimintavarmuus huono ensimmäiset parikymmentä laukausta. Loput viisikymmentä toimiikin hyvin - mutta harvassa on ne paikatkaan jossa kehtaa ampua näin monta yhtäsoittoa. Taulu menee kyllä kerrasta vaihtoon ;)

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by Wittmann »

Ajattelepa mikä etu on jos toimii esim sra-kisoissa. Lyhyt somotus rasti, missä ak on omiaan, niin 75paukkusella jyrää.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Haudankaivaja

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Post by Haudankaivaja »

Kyllä mulla ainakin on venäläinen 75-patruunan rumpu toiminut Arsenalissa ja Norinco 56S aseissa ensimmäisestä patruunasta alkaen ihan yhtä varmasti kuin junan vessa... :-D

Venäläinen on tosin työläämpi lipastaa kuin kiinalainen, mutta kun sen homman oppii sormituntumalle, niin venäläisen rummun lipastaa vaikka pilkkopimeässä. Kyllähän venäläiset on yleensä osanneet suunnitella sotilaskäyttöön tulevat vehkeensä melkolailla toimintavarmoiksi mahdottomissakin olosuhteissa.

Jos kuvitellaan tilanne, missä pitäisi pilkkopimeässä kranaattien kylvämässä multa- ja hiekkasateessa lipastaa täyteen joko kiinalainen taikka venäläinen 75-patruunan rumpulipas, niin kyllä venäläisen ottaisin mielelläni. Siinä vaiheessa kun kiinalainen rumpu on auki patruunoiden laittoa varten, niin rummun sisään joutunut hiekanjyvänen saattaa jumittaa mekanismin ja siitä rummusta ei ammuta patin patia ennen puhdistamista.

Siis: Hyvissä olosuhteissa kiinalainen on mukava lipastaa ja käyttää, mutta "hirvittäviin" olosuhteisiin ottaisin mieluummin venäläisen.

Post Reply

Return to “Kiväärit”