Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Tunnistaako kukaan kuvissa näkyviä konekiväärin jäänteitä? Ne ovat tiettävästi peräisin suomalaisen Blenheim-pommittajan hylystä ja epäilys on että kyseessä olisi eräs Lahden lentokonekäyttöön suunnittelemista konekivääri-malleista, mutta pystyykö kukaan tunnistamaan tarkemmin?
Laitoin tämän kysymyksen tänne sen alunperin englanninkieliseen Axis History Forum:iin lähettäneen henkilön puolesta.
Laitoin tämän kysymyksen tänne sen alunperin englanninkieliseen Axis History Forum:iin lähettäneen henkilön puolesta.
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Kyllä tuo on selkeästi Lahden L33 sarjalainen (piippu, luisti, lukko). Eikös niihin Blenheimin kk-torneihin asennettu L33/36 mallia..?
On muuten vikkelä konstruktio. L33/39llä on tullut kellotettua 1100 ls/min, ja patruuna on sentään laippakantainen.
On muuten vikkelä konstruktio. L33/39llä on tullut kellotettua 1100 ls/min, ja patruuna on sentään laippakantainen.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 745.0.html
Tuolla näkyvän tiedon mukaan I-sarjan BL koneissa olisi ollut tornissa ensimmäisen sarjan L33. Niitä valmistettiin alle 100 kpl ja sarjanumerot olivat välillä 100-200, mikä täsmäisi tuohon piipun numeroon.
Tuolla näkyvän tiedon mukaan I-sarjan BL koneissa olisi ollut tornissa ensimmäisen sarjan L33. Niitä valmistettiin alle 100 kpl ja sarjanumerot olivat välillä 100-200, mikä täsmäisi tuohon piipun numeroon.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Kiitos, ilmoittelen eteenpäin kyseisen tiedon.Berlioz wrote:http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 745.0.html
Tuolla näkyvän tiedon mukaan I-sarjan BL koneissa olisi ollut tornissa ensimmäisen sarjan L33. Niitä valmistettiin alle 100 kpl ja sarjanumerot olivat välillä 100-200, mikä täsmäisi tuohon piipun numeroon.
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Onpa pienikokoinen, kirjojen kuvista ei ole oikein ymmärtänyt kokoluokkaa, mutta mallu-aski selventää.
Miulla ois tuohon muistaakseni lipas vink vink .
Miulla ois tuohon muistaakseni lipas vink vink .
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Berlioz wrote:Kyllä tuo on selkeästi Lahden L33 sarjalainen (piippu, luisti, lukko). Eikös niihin Blenheimin kk-torneihin asennettu L33/36 mallia..?
On muuten vikkelä konstruktio. L33/39llä on tullut kellotettua 1100 ls/min, ja patruuna on sentään laippakantainen.
A.Lahden konstruktioissa on aikalailla tunnistettavia yksityiskohtia.Vaikkapa kiihdytin,neliömäinen lukko mm.
Niinhän sitä sanotaan että kun hyvän jutun keksii, jatkossa tulee asiasta erilaisia muunnelmia, eli kehitysversioita. Eli käyttää aiempia hyväksi havaitsemiaan komponentteja. Mekaniikkaa.
Kaveri oli kauan sitten Nokialla puhelin insinöörinä, oli kahden vuoden sopimus. Sen jälkeen kuulemma yleensä toistaa itseään eikä tee enää luovaa työtä
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Kyllä nämä Lahden piippurekyylitoimiset aseet ovat mekaanisesti toinen toistaan huonompia. Liikkuvien suuri massa aikaansaa tolkuttoman rekyyli-impulssin, ja tuo monia ongelmia aiheuttava "kiihdytinkin" tarvitaan vain siksi, että lukon perääntyminen ei muuten toimisi luotettavasti.wanhempimestari wrote: Niinhän sitä sanotaan että kun hyvän jutun keksii, jatkossa tulee asiasta erilaisia muunnelmia, eli kehitysversioita. Eli käyttää aiempia hyväksi havaitsemiaan komponentteja. Mekaniikkaa.
Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
Näinhän se vähän on.wanhempimestari wrote:Kaveri oli kauan sitten Nokialla puhelin insinöörinä, oli kahden vuoden sopimus. Sen jälkeen kuulemma yleensä toistaa itseään eikä tee enää luovaa työtä
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Kyllähän Aimo Lahti koetti tarjota kaasumäntärakennetta muun muassa Sampo -pikakiväärin muodossa, mutta eihän moinen epävarma ratkaisu sopinut "poteroihinsa jämähtäneille" sotilaspäättäjille.Berlioz wrote:Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Tuo on tuttua ihan nykymaailmassakin, ja varsinkin armeijassa.TPTK wrote:Kyllähän Aimo Lahti koetti tarjota kaasumäntärakennetta muun muassa Sampo -pikakiväärin muodossa, mutta eihän moinen epävarma ratkaisu sopinut "poteroihinsa jämähtäneille" sotilaspäättäjille.Berlioz wrote:Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
Sanotaan että majuri on AINA viisaampi kuin kapteeni
Vaikka luulis ettei täysin asiasta tietämätön esimies ihan hirveästi puuttuisi ammattipäteväksi tietämänsä alaisen töihin, sitä tapahtuu jatkuvasti.
Kaikkien tiedossa on Lahti/Saloranta jupakka. Joillakin on pakoittava tarve saada peukalonjälkensä kaikkeen uuteen. Uudistuksia tehdäänkin usein ainoastaan tuon takia
Vain todella hyvä johtaja "uskaltaa" palkata itseään fiksumpia alaisia !
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
En tiedä huomasitteko, mutta kolmannessa kuvassa ylhäältä näkyy isolla laatikon ylä-osaan merkitty toinen numero - 224 A. Lieneekö toinen sarjanumero, jolloin kokonaisuus voisi olla ehkä L-33/36 konekivääri johon on laitettu L-33:lle alunperin tehty (vara-)piippu? Palokankaan mukaan L-33/36:in sarjanumerot olivat pääasiassa välillä 200 - 300, kun L-33:in sarjanumerot olivat välillä 100 - 187. Mielipiteitä?
Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri
Hyvin mahdollista. Itselläni on sellainen pito, että L33 ja L33/36 eivät eroaisi sisuskalujen osalta mitenkään, mutta 100 % varma en ole.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.