Tietääkö kukaan, onko kaikkien PV:n käytössä olleiden MSW- ja S&B-kiikarien kororummut tehty noudattamaan D-166-luotista patruunaa JVA 0221? Käsittääkseni ainakin ensin mainittua kiikaria on käytetty ennen TKIV-85:n kehittelyä myös aikaisemmissa malleissa m/27-66 ja m/28-76. Osa ko. tyyppisistä, kiikarijalan istukoilla varustetuista aseista on lisäksi ollut merkintöjensä puolesta sellaisia, ettei niiden ylimenoja ole kalvettu D-166-luodille. Tämä pisti pohtimaan, olisiko mahdollista löytää kiikaria, jonka kororumpu olisikin tehty D-46/D-47-luodeille?
Käyttämäni ase on täälläkin esillä ollut m/27-66-85 mallia kootut teokset. Kiikarina on ilmeisesti kasivitoseen tarkoitettu S&B 4x36 mm. Piippu on Valmetin tekemä, mutta ylimeno on niin lyhyt, ettei normaalimittaista D-166-patruunaa voi käyttää. Latauspituudella 73,0 mm D-166 tulee kevyeen rihlakosketukseen ja N140-ruutiannoksella 2,75 g "rintataskulämpimillä" patruunoilla on lähtönopeutta 720-730 m/s. Tämän pitäisi likimain vastata JVA 0221-patruunaa ja S&B:n kororumpu toimiikin kohtuullisesti etäisyyksillä 150 m ja 300 m. Pitempään matkaan en ole vielä kokeillut. Mitään erityisiä painemerkkejä en ole omalatauksissa havainnut, mutta lyhennetty latauspituus arveluttaa hieman.
PV:n tähtäinkiikarien matkarummuista
PV:n tähtäinkiikarien matkarummuista
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
- greendevil
- sotvm1
- Posts: 677
- Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
- Location: TST-kenttä
Re: PV:n tähtäinkiikarien matkarummuista
piippu tehty kisakäyttöön = ylimenon lyhyys
kiikari = kaikki samanlaisia
kiikari = kaikki samanlaisia