Tietääkö kukaan, onko kaikkien PV:n käytössä olleiden MSW- ja S&B-kiikarien kororummut tehty noudattamaan D-166-luotista patruunaa JVA 0221? Käsittääkseni ainakin ensin mainittua kiikaria on käytetty ennen TKIV-85:n kehittelyä myös aikaisemmissa malleissa m/27-66 ja m/28-76. Osa ko. tyyppisistä, kiikarijalan istukoilla varustetuista aseista on lisäksi ollut merkintöjensä puolesta sellaisia, ettei niiden ylimenoja ole kalvettu D-166-luodille. Tämä pisti pohtimaan, olisiko mahdollista löytää kiikaria, jonka kororumpu olisikin tehty D-46/D-47-luodeille?
Käyttämäni ase on täälläkin esillä ollut m/27-66-85 mallia kootut teokset. Kiikarina on ilmeisesti kasivitoseen tarkoitettu S&B 4x36 mm. Piippu on Valmetin tekemä, mutta ylimeno on niin lyhyt, ettei normaalimittaista D-166-patruunaa voi käyttää. Latauspituudella 73,0 mm D-166 tulee kevyeen rihlakosketukseen ja N140-ruutiannoksella 2,75 g "rintataskulämpimillä" patruunoilla on lähtönopeutta 720-730 m/s. Tämän pitäisi likimain vastata JVA 0221-patruunaa ja S&B:n kororumpu toimiikin kohtuullisesti etäisyyksillä 150 m ja 300 m. Pitempään matkaan en ole vielä kokeillut. Mitään erityisiä painemerkkejä en ole omalatauksissa havainnut, mutta lyhennetty latauspituus arveluttaa hieman.

NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP