Tuli juuri äsken TV1:llä dokumentti Brewster - Taivaan helmi alapuolella kuvassa olevan koneen etsinnöistä. Löytyy varmaan kohta Yle Areenalta.
Brewster - Taivaan helmi
-
- sotvm5
- Posts: 451
- Joined: Sun Feb 06, 2011 21:04
- Location: tornion reservi
Re: Brewster - Taivaan helmi
Onko tämä se kone minkä nostettiin joesta youtubess on minusta video kun tätä nostetaan.
Kolme hullua euroopassa Stalin hitler ja mossuliini.
Re: Brewster - Taivaan helmi
Eiköhän se ollut metsä lampi josta kone nostettiin.
Re: Brewster - Taivaan helmi
Löytöpaikka oli Iso Kolejärvi n. 50 km Sekeen kaupungista.
Re: Brewster - Taivaan helmi
Joo. Pekuri dumppasi sen järvee kun hurricane ampui poltoainsäiliöt tuleen. Sille venäläiselle kävi ohraisesti koska kovan ylivedon johdosta joutuiPekurin koneen eteen, ja hän ampui sen alas. Suomalainen kaukopartio todisti tapahtumaa.Laskeutuminen metsään olisi ollut hengen menoa. Kone meni ympäri järvessä, mutta pekuri pääsi hytistä ulos potkaisi saappaat uidessaan ja käveli omien linjoille sukkasillaan. Jotain 30kilometriä jos muistan oikein. Koneesta nousi melkoinen möly koska se on ainoa kappale maailmassa. Kuuluu ilmavoimien museolle Yhdysvalloissa, mutta lainassa Suomessa. Pelko kai oli että se maalattaisiin jenkeissä Midwayn siniseksi ja mikey mice logo kylkeen. Vaikea tilanne, koska suomalainen konehan se on. Taisi olla toisen mailmansodan pyörteissä suomalaisten käsissä paras tappiopudotussuhde maailmassa. Yhdysvalloissa vain eivät ymmärrä suomalaista hakaristiä, joka oli käytössä ennen kuin natsipuolue edes perustettiin Hollantilaisillaoli kone myös käytössa japseja vastaan. Suomalaiset kuitenkin lisäsivät siihen heijastintähtäimen ja panssari-istuimen. Muuten kone oli kövyt verrattuna jenkkien omiin malleihin. Edesmennyt Pappy Bointon sanoikin, että se oli hieno laiva, mutta insinöörit pilasivat sen. Näin siis yhdysvalloissa. Suomalaisilla toisin.
Re: Brewster - Taivaan helmi
Olipa harvinaisen huono dokumentti: sekalaisia kuvia sikin sokin, ei mitään ajallista jatkumoa, toimijoista ja heidän keskinäisistä (liike-)suhteistaan ei asiaa ennen tuntematon saanut mitään kuvaa ja kaiken huippuna ähellyksen tuottajaksi merkitty Heimo Lammin tytär kohtuullisen irrationaalisine kyynelehtivine syytöksineen. Se kuitenkin tuli selväksi, että venäläiset ja jenkit kusivat suomalaisten taskuun.
Re: Brewster - Taivaan helmi
Brewstereissä pitää tehdä ero eri versioiden kohdalla:
XF2A-1 - prototyyppi, jolla voitettiin tarjouskikpailu
F2A-1 ( R-1830-34 moottori, 2 asetta) US Navylle 11 kpl
F2A-2 ( R-1820-40 moottori, 4 asetta) US Navylle ja merijalkaväelle, 43 kpl
F2A-3 parannettu F2A-2 US Navylle, pitempi toimintasäde ja pommiripustimet 2x45 kg, 108 kpl
B-239 Suomen vientimalli (R-1820-G5 moottori ja 4 asetta), 44 kpl
B-339B Belgian vientimalli 40 kpl, joista vain 2 kpl Belgiaan, loput Royal Navy/Fleet Air Arm
B-339C Hollannin vientimalli (Itä-Intiaan), Wright G-105 moottori, 24 kpl.
B-339D Hollannin Itä-Intian vientimalli, 1,200 hp (895 kW) Wright R-1820-40 moottori; 48 kpl.
B-339E Britannian vientiversio, Wright G-105-moottori = Buffalo Mk I; 170 kpl (myös Australian ja Uuden Seelanin ilmavoimilla)
B-339-23 Hollannin Itä-Intian vientimalli, 1,200 hp (895 kW) GR-1820-G205A moottori, 20 kpl, (17 kpl myöhemmin Australian ilmavoimille, joitain myös USAn armeijan ilmavoimilla)
Buffalo Mark I Britannian mallimerkintiä B339E:lle
Suomen vientimallin moottori oli heikkotehoisempi kuin monessa muussa versiossa (950 hp), mutta kun koneesta oli poistettu tukialus/laivastovarustus, keveni kone - tosin Suomessa lisätty selkäpanssari sitten taas kasvatti painoa.
Suomen neljä parasta BW-pilottia pudottivat konetyypillä yhteensä 121 viholliskonetta, liittoutuneiden neljä parasta 21,5.. Olosuhteilla ja vastustajilla lienee vaikutusta tuloksiin, mutta kuitenkin..
Brewsterin lentokonetehtaan toiminta jäi aika lyhytaikaiseksi - 1930-luvulta sodan loppuun. Osavalmistaja ei onnistunut nopeassa laajenemisessa..
XF2A-1 - prototyyppi, jolla voitettiin tarjouskikpailu
F2A-1 ( R-1830-34 moottori, 2 asetta) US Navylle 11 kpl
F2A-2 ( R-1820-40 moottori, 4 asetta) US Navylle ja merijalkaväelle, 43 kpl
F2A-3 parannettu F2A-2 US Navylle, pitempi toimintasäde ja pommiripustimet 2x45 kg, 108 kpl
B-239 Suomen vientimalli (R-1820-G5 moottori ja 4 asetta), 44 kpl
B-339B Belgian vientimalli 40 kpl, joista vain 2 kpl Belgiaan, loput Royal Navy/Fleet Air Arm
B-339C Hollannin vientimalli (Itä-Intiaan), Wright G-105 moottori, 24 kpl.
B-339D Hollannin Itä-Intian vientimalli, 1,200 hp (895 kW) Wright R-1820-40 moottori; 48 kpl.
B-339E Britannian vientiversio, Wright G-105-moottori = Buffalo Mk I; 170 kpl (myös Australian ja Uuden Seelanin ilmavoimilla)
B-339-23 Hollannin Itä-Intian vientimalli, 1,200 hp (895 kW) GR-1820-G205A moottori, 20 kpl, (17 kpl myöhemmin Australian ilmavoimille, joitain myös USAn armeijan ilmavoimilla)
Buffalo Mark I Britannian mallimerkintiä B339E:lle
Suomen vientimallin moottori oli heikkotehoisempi kuin monessa muussa versiossa (950 hp), mutta kun koneesta oli poistettu tukialus/laivastovarustus, keveni kone - tosin Suomessa lisätty selkäpanssari sitten taas kasvatti painoa.
Suomen neljä parasta BW-pilottia pudottivat konetyypillä yhteensä 121 viholliskonetta, liittoutuneiden neljä parasta 21,5.. Olosuhteilla ja vastustajilla lienee vaikutusta tuloksiin, mutta kuitenkin..
Brewsterin lentokonetehtaan toiminta jäi aika lyhytaikaiseksi - 1930-luvulta sodan loppuun. Osavalmistaja ei onnistunut nopeassa laajenemisessa..
Re: Brewster - Taivaan helmi
Löytyi pari kuvaa koneen nostosta, onhan nuo varmala olleet aikaisemminkin tosi asiantuntijoiden tiedossa, mutta linkistä löytyy myös kartta järvelle, jos joku haluaa mennä herkistelemään...
http://www.panoramio.com/photo/39353225 ... google.com
http://www.panoramio.com/photo/39353225 ... google.com
6.D; primus inter pares.