Sulkuvälitulkit 53R/54R

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by Rokka »

Hieman olen miettinyt tulkkien ostamista, kun aika mutu tuntumalla tässä ollaan aiemmin menty, vahaa kivääriä on kokeiltu ensin muutamalla tarralapulla, sulkeeko vaiko eikö ?

Kysymys kuuluukin, mistä olette ostaneet Go ja No-Go tulkit, 54R tulkkeja löytyy kohtuu helposti, mutta kun 53R tulkkeja taas ei osumiana tullut, no joskaan 54R tulkeilla pääsee varmasti riittävän läheiseen arvioon sulkuvälistä, aiempaan hylsyn päälle 3 tarralappua kikkaan verraten...

Lisäkysymyksenä, mitkä olivat 53R sulkuvälin mitat ja mitkä 54R mitat ? CIP paperissa lukee laipan paksuus 53R = 1.60 mm ja 54R 1.63 mm.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

J
luutn
luutn

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by J »

Tarralaput saa heti unohtaa, toleranssit tarralappuvalmistajien välillä saatikka sitten saman firman tuoteissa on huomattava. Sitten voimankäyttöön lukkoa sulkiessa pitäis kiinnittää koko ajan tarkasti huomiota että painuuko teipit kasaan joka kerta samalla voimalla.

Pesäkalvainta ei tehä poranterästä eikä sulkuväliä mitata teipillä.

Ota 53R cip tulkkimitat joltain sepältä ja vie ne läheiseen koneistamoon jossa on työkaluhiomakone.

Eikä oo edes vittuilua tämä.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kyllä, ihan totta töriset, aivan liian pitkään olen itsekkin mennyt mututuntumalla. Ongelman tekee myös se että täällä Lappeenrannasta ei enää löydy oikein kunnollista koneistajaa (kaikki lopettaneet vanhuuttaan tai menneet konkurssiin) Sorvillahan tuollaiset periaatteessa pyöräyttäisi, mutta mitat puuttuu ?

Toisaalta postikuluineen 54R tulkit (field, NoGO ja GO) maksaa 45 €, joten ei senkään puolesta järjelliseltä tunnut niiden teettäminen ? Mutta paljonko noissa 54R tulkeissa on eroa 53R tulkkeihin, itseasiassa, kun ei olla tekemässä mitään CIP tarkastusta, vaan käyttötarkastusta seinillä ja varastoissa pyörineille aseille, ei erolla varmaan suurtakaan merkitystä ole ?

- j o n i -

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kyllä, kyllä ! Nuo CIP taulukot on lueskeltu CIP kanta on, kuten sanoin 53R = 1,60mm ja 54R = 1,63 mm mutta mitkä on GO tulkin ja mitkä on NoGo tulkin mitat tai erot 53/54R ?

- j o n i -

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Post by wanhempimestari »

Rokka wrote:Kyllä, kyllä ! Nuo CIP taulukot on lueskeltu CIP kanta on, kuten sanoin 53R = 1,60mm ja 54R = 1,63 mm mutta mitkä on GO tulkin ja mitkä on NoGo tulkin mitat tai erot 53/54R ?

- j o n i -
Tiedätkö mihin väliin muodostuu laippakantaisen sulkuväli ja miten se mitataan ?

Jos tiedät, ja toteat että ne on ladattu samaan hylsyyn, niin varmaan oivallat että taitaa mitat olla ihan samat :miettii:

Vilkaise Lähdeniemen listaa, siellä on molemmilla merkinnöillä ihan samaa tavaraa.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

wanhempimestari wrote:Tiedätkö mihin väliin muodostuu laippakantaisen sulkuväli ja miten se mitataan ?
No tottakai minä tiedän mihin laippakantaisen sulkuväli muodostuu, kerrottakoon se vielä niille jotka sitä saattavat etsiä, sulkuväli muodostuu laippakannassa sulunpohjan ja patruunapesän päähän, siis piipun pään väliin, kun taas urakannassa se tulee hylsyn hartian ja sulunpohjan väliin. Sulkuväli mitataan esim. Go ja NoGo tulkeilla, jos sulkee Go tulkilla on ainakin riittävästi sulkuväliä, jollei sulkuväli on liian pieni, jos Go on mennyt tökätään NoGo jolla se ei sitten saa enää sulkea...
wanhempimestari wrote:Jos tiedät, ja toteat että ne on ladattu samaan hylsyyn, niin varmaan oivallat että taitaa mitat olla ihan samat :miettii:

Vilkaise Lähdeniemen listaa, siellä on molemmilla merkinnöillä ihan samaa tavaraa.
Nyt sitten en pysynytkään kärryillä ? CIP mitoilla laippakantaisen 53R tulkit pitäisi olla hieman tiukemmat, vai pitäisikö ? Löysinkin tuolta aiemminsta keskusteluista tuon etsimäni mitan (liitän sen tähän)
Lu21fer wrote:Otat sakon 53R hylsyn , sen sulkuvälimitta on 1,55mm, cip min on 1,60 ja max 1,80, armeijan kenttäsulkuvälitulkki 1,85 jolla voidaan ampua turvallisesti, joo mutta hylsyyn liimaat kantaan paikkalappuja, armeijan lappuja saa mennä 2+hylsy kolmas jo pikkasen rajoilla, jos menee enemmän ja lukko menee surutta kiinni niin kannattaa tarkistuttaa sepällä koska tällöin sulkuväli on pikkasen liian iso, Lapuan ja Sakon hylsyissä kannan vahvikeosuus on n 2,30 mm ja tämän osuuden tulee ehdottomasti kestää patruunapesän sisällä tai hylsy halkeaa.
Joskin voisin kuvitella mittauksen onnistuvan hyvinkin noilla 54R tulkeilla, kun en ainakaan suoralta kädeltä löytänyt 53R tulkkeja ?

- j o n i -

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Rokka wrote:
wanhempimestari wrote:Tiedätkö mihin väliin muodostuu laippakantaisen sulkuväli ja miten se mitataan ?
No tottakai minä tiedän mihin laippakantaisen sulkuväli muodostuu, kerrottakoon se vielä niille jotka sitä saattavat etsiä, sulkuväli muodostuu laippakannassa sulunpohjan ja patruunapesän päähän, siis piipun pään väliin, kun taas urakannassa se tulee hylsyn hartian ja sulunpohjan väliin. Sulkuväli mitataan esim. Go ja NoGo tulkeilla, jos sulkee Go tulkilla on ainakin riittävästi sulkuväliä, jollei sulkuväli on liian pieni, jos Go on mennyt tökätään NoGo jolla se ei sitten saa enää sulkea...
wanhempimestari wrote:Jos tiedät, ja toteat että ne on ladattu samaan hylsyyn, niin varmaan oivallat että taitaa mitat olla ihan samat :miettii:

Nyt sitten en pysynytkään kärryillä ? CIP mitoilla laippakantaisen 53R tulkit pitäisi olla hieman tiukemmat, vai pitäisikö ? Löysinkin tuolta aiemminsta keskusteluista tuon etsimäni mitan (liitän sen tähän)
Lu21fer wrote:Otat sakon 53R hylsyn , sen sulkuvälimitta on 1,55mm, cip min on 1,60 ja max 1,80, armeijan kenttäsulkuvälitulkki 1,85 jolla voidaan ampua turvallisesti, joo mutta hylsyyn liimaat kantaan paikkalappuja, armeijan lappuja saa mennä 2+hylsy kolmas jo pikkasen rajoilla, jos menee enemmän ja lukko menee surutta kiinni niin kannattaa tarkistuttaa sepällä koska tällöin sulkuväli on pikkasen liian iso, Lapuan ja Sakon hylsyissä kannan vahvikeosuus on n 2,30 mm ja tämän osuuden tulee ehdottomasti kestää patruunapesän sisällä tai hylsy halkeaa.
Joskin voisin kuvitella mittauksen onnistuvan hyvinkin noilla 54R tulkeilla, kun en ainakaan suoralta kädeltä löytänyt 53R tulkkeja ?

- j o n i -

Silloin kun Belgiassa, lieneekö ollut itse hra Nagant ? Määritti kivääriinsä sulkuvälin, ei kellään ollut harmaata ajatusta mistään CIP:stä.

Onhan miljoonat aseet hyvin toimineet sillä toleranssilla, ja toimivat edelleen. Varmaan toimivat CIP:n mitoilla myös.

Kannataa miettiä vaikka kuinka huimaavan pitkä matka on 5 sadasosamilliä
ja mihin tai miten sen mahtaa vaikuttaa eri tehtaiden hylsyihin noin käytännössä... :miettii:

Myös nallikapselin pituus saattaa teoriassa vaikuttaa :miettii:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kyllä kyllä, mutta keskusteluaihe lähti siitä, että mieleen on ponnistanut hankkia tulkit, mutten löydä 53R tulkkeja !

Ei tulkkaaminen pahasta ole, piippuja on vaihdettu kehyksiin, sulkukappaleita on vaihtunut (niissäkin on montaa pituutta) yms. tuosta kun ottaa pirtin seinältä 60 vuotta seisseen "koriste-esineen, perintökalun" voi siinä hommat olla kunnossa, mutta taas näitä mitä kiertää 100 € hintaan, ensin sen 60 vuotta käytössä, muutaman kerran purettuna, jonka jälkeen varikoilta myyty harrastajille ja senkin jälkeen 10 kertoja kiertäneitä, ei niiden historiasta (kunnostus) mielestäni voi olla enää varmoja, siksi kyselin asiaa...

Lisäksi totesin, että kyllä noilla 54R tulkeilla varmasti päästään riittävän varmaan lopputulokseen... Ei minulla koskaan ole aseiden kanssa ongelmia ollut tuolla perinteisellä paperilappu hylsymenetelmälläkään, mutta...

- j o n i -

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Rokka wrote:Kyllä kyllä, mutta keskusteluaihe lähti siitä, että mieleen on ponnistanut hankkia tulkit, mutten löydä 53R tulkkeja !

Ei tulkkaaminen pahasta ole, piippuja on vaihdettu kehyksiin, sulkukappaleita on vaihtunut (niissäkin on montaa pituutta) yms. tuosta kun ottaa pirtin seinältä 60 vuotta seisseen "koriste-esineen, perintökalun" voi siinä hommat olla kunnossa, mutta taas näitä mitä kiertää 100 € hintaan, ensin sen 60 vuotta käytössä, muutaman kerran purettuna, jonka jälkeen varikoilta myyty harrastajille ja senkin jälkeen 10 kertoja kiertäneitä, ei niiden historiasta (kunnostus) mielestäni voi olla enää varmoja, siksi kyselin asiaa...

Lisäksi totesin, että kyllä noilla 54R tulkeilla varmasti päästään riittävän varmaan lopputulokseen... Ei minulla koskaan ole aseiden kanssa ongelmia ollut tuolla perinteisellä paperilappu hylsymenetelmälläkään, mutta...

- j o n i -

Näköjään turha jatkaa vääntämistä. "Paperilapputulkkia" ei saa käyttää. Se ei ole tulkki !

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

:) heh, sanoinko minä, että se on tulkki ! ...mutta olen käyttäyttänyt ja siksi jatkoon mutta, koska se ei ole välttämättä fiksua... siksi hankin nyt tulkit... antaa olla, ehkä fiksumpaa on keskustella ihmisten kanssa naamatusten kuin näillä foorumeilla, palaan takaisin hämärään :)

- j o n i -

riude
sotvm5
sotvm5

Post by riude »

Paikkalappua parempana hätä-varana olen itse pitänyt pientä lyijyn murua.
Eli esim vaseliinitipalla pieni lyijynpala sulkukappaleen etupintaan kiinni, ja lukko kiinni hylsy pesässä.
Lyijy puristuu kasaan helposti, ja sen paksuus on helppo mitata.
Yllättävän hyvä toistettavuus.
Mutta tietenkin tulkki on tulkki.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Rokka wrote::) heh, sanoinko minä, että se on tulkki ! ...mutta olen käyttäyttänyt ja siksi jatkoon mutta, koska se ei ole välttämättä fiksua... siksi hankin nyt tulkit... antaa olla, ehkä fiksumpaa on keskustella ihmisten kanssa naamatusten kuin näillä foorumeilla, palaan takaisin hämärään :)

- j o n i -

Olisko järkevää viedä sepälle tulkattavaksi :miettii:

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

riude wrote:Paikkalappua parempana hätä-varana olen itse pitänyt pientä lyijyn murua.
Eli esim vaseliinitipalla pieni lyijynpala sulkukappaleen etupintaan kiinni, ja lukko kiinni hylsy pesässä.
Lyijy puristuu kasaan helposti, ja sen paksuus on helppo mitata.
Yllättävän hyvä toistettavuus.
Mutta tietenkin tulkki on tulkki.

Noin mitataan tykkien sulku. Tinalankaa viimeiksi käytin.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin sulkuvälin voi mitata luotettavalla ja lopputulokseltaan turvallisella tavalla ilman tulkkejakin sulkulaitetta sovitettaessa, jos mittaamassa on henkilö, jolla on käsitys siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Lukon pitää mahtua pyörähtämään esteettä, eli väli ei saa olla liian tiukka(turvallisuuden kannalta väli ei voi olla liian tiukka, mutta esmes itselataava ase ei toimi silloin), eikä liian löysä. Kun sulkuvälin mitoittaa kymmenesosamillin tarkkuudella niin se riittää. Kuten aiemmin jo sanottiin, muinoin ei mitään virallisia mittoja ja tulkkeja ollut, vaan vehkeet laitettiin kasaan käsivaralla ja perstuntumalla.

Mutta joo, en puhu enempää, koska kohta kimppuuni hyökkää vähintään 3 käyttäjää jotka tuomitsevat koko touhun hirvittävän vaaralliseksi ja vastuuttomaksi ja asesepiltä työt vieväksi, lähes laittomaksi puuhailuksi, koska on olemassa vain ja ainoastaan yksi oikea tapa tehdä asiat ja kaikki muu on kerettiläisyyttä. ;)

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”