Olen aina ihmetellyt, kun Saksalainen sotilas on etulinjassakin kaikki kunniamerkit rintapielessä? Johan nuo killuttimet takertuvatkin kaikkeen kiinni! Luulisi että on jopa voinnut paljastaa kiiluvat merkit tämmöisen soturin? Ritarinrísti kaulassa oleva on tarkka-ampujallekkin varmasti mieleisempi maali, kuin ilman?
Mitenkä lie Venäjällä vangiksi jäädessä ritarinristiin on suhtauduttu? Pitäneet moista ukkoa suurena murhaaja fasistina!?
Toinen on nuo aliupseereiden hopeanauhat "pliznauha" kauluksissa. On ne komeita lomilla, mutta kuinka moni noidenkin nauhojen takia on kuulan päähänsä saannut?
Mitalit etulinjassa!
- Sturmmann
- mars
Mitalit etulinjassa!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Kyllähän tuo oudolta ainakin näin nykyään tuntuu. Enpä tiedä, olisiko saksalaisten killuttimet suunniteltu "tetsauksenkestäviksi"?
Au-kaulusnauha on tunnistuksen kannalta kätevä. Erotat johtajan porukasta helposti. Mutta niin erottaa myös vihulaisen tarkk'ampujat...
Saksalaisten uniformun käyttö on perua sellaisilta ajoilta, jolloin ei tarkka-ampujia ollut - ainakaan edes 2. ms:n mitassa. Tärkeämpää oli johtajien erottuminen. Kyseessähän ei ole mikään jenkkiarmeija, jossa johtajan on osattava johtaa luonteellaan - ei arvomerkeillä. Saksassa ainoa mikä ratkaisi, oli arvomerkit.
Au-kaulusnauha on tunnistuksen kannalta kätevä. Erotat johtajan porukasta helposti. Mutta niin erottaa myös vihulaisen tarkk'ampujat...
Saksalaisten uniformun käyttö on perua sellaisilta ajoilta, jolloin ei tarkka-ampujia ollut - ainakaan edes 2. ms:n mitassa. Tärkeämpää oli johtajien erottuminen. Kyseessähän ei ole mikään jenkkiarmeija, jossa johtajan on osattava johtaa luonteellaan - ei arvomerkeillä. Saksassa ainoa mikä ratkaisi, oli arvomerkit.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
- Sturmmann
- mars
Kait se luonnetta on vaatinut Saksassakin, jos johdettavana on jotain karskeja parimetrisiä satamajätkiä Hampurista ja itse olet pieni heppoinen alikessu, niin että...
Joskus olen lukennut väitteen, että Slopojen ta-ampujat tiesivät tarkkaan missä kohtaa ryhmässä on aina aliupseeri, joten oli sitten helppo nitrata johtaja pois! Siinä vielä Saksalaisesta ohjesäännön tarkasta noudattamisesta...
Joskus olen lukennut väitteen, että Slopojen ta-ampujat tiesivät tarkkaan missä kohtaa ryhmässä on aina aliupseeri, joten oli sitten helppo nitrata johtaja pois! Siinä vielä Saksalaisesta ohjesäännön tarkasta noudattamisesta...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Tere.
Kyllä nuo mitallit on laitettu ihan kuvan ottoa varten.
Varsinkin itärintamalla kaikki ylimääräiset killuttimet pidettiin visusti piilossa ja Barbarossan alkumenestyksen kääntyessä tappiolliseksi myös upseerin arvosta kertovat merkit ja nauhat pyrittiin pitämään piilossa tai niitä ei ollut lainkaan.
Kyllä nuo mitallit on laitettu ihan kuvan ottoa varten.
Varsinkin itärintamalla kaikki ylimääräiset killuttimet pidettiin visusti piilossa ja Barbarossan alkumenestyksen kääntyessä tappiolliseksi myös upseerin arvosta kertovat merkit ja nauhat pyrittiin pitämään piilossa tai niitä ei ollut lainkaan.
Suurin osa venäjältä ja baltianmaista tulevat maalöytö kunniamerkit on hapotettuja, varmasti niitä löytyy jos kaveri on kantanut niitä repussa tai taskussa, mutta yleiseensä uskon myös niiden olleen vain kuvan otto hetkellä käytössä !
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Iivanat taisivat enemminkin kantaa mitaleitaan yms. myös taistelussa, ei niinkään sakemannit. Kyllähän jokainen tajuaa, miten kaiken kiiltävän kantaminen helpottaa havaitsemista ja siten lyhentää ehkäpä ikää..
Se taisi muuten tuon saksalaisen kauluksenreunakaluunanauhan nimitys olla "tresse". Samaa oli myös aliupseerien olkaimien reunoissa ja "Spiessin" eli perusyksikönvääpelin hihansuissa (kaksi nauhaa ympäri molempien hihojen).
Tarkka-ampujien kannattaa lukea vihollisen JVO III tms. jotta selviää, missä johtajan paikka ohjesäännön mukaan milloinkin on.
Se taisi muuten tuon saksalaisen kauluksenreunakaluunanauhan nimitys olla "tresse". Samaa oli myös aliupseerien olkaimien reunoissa ja "Spiessin" eli perusyksikönvääpelin hihansuissa (kaksi nauhaa ympäri molempien hihojen).
Tarkka-ampujien kannattaa lukea vihollisen JVO III tms. jotta selviää, missä johtajan paikka ohjesäännön mukaan milloinkin on.