M/22 upseerivyön "lisävarusteet"?
M/22 upseerivyön "lisävarusteet"?
Terve,
Kaveri meren takana kyselee m/22 vyössä olevi "lisävarusteita" tai siis niiden tarkoitusta.
Eli kuvasta toivottavasti näkyy tarpeeksi mistä on kyse...
Itse olen kerran törmännyt tuollaiseen pieneen, noin vajaan sormen mentävään nahkaiseen "tuppeen" ja silloin se oli patruunataskun sulkijaremmissä... ihmettelin jo silloin sen tarkoitusta mutta kun tulee toinen vastaan niin silloin niitä on hyvin tod.nök. käytetty enemmänkin?
-MAT
Kaveri meren takana kyselee m/22 vyössä olevi "lisävarusteita" tai siis niiden tarkoitusta.
Eli kuvasta toivottavasti näkyy tarpeeksi mistä on kyse...
Itse olen kerran törmännyt tuollaiseen pieneen, noin vajaan sormen mentävään nahkaiseen "tuppeen" ja silloin se oli patruunataskun sulkijaremmissä... ihmettelin jo silloin sen tarkoitusta mutta kun tulee toinen vastaan niin silloin niitä on hyvin tod.nök. käytetty enemmänkin?
-MAT
- Attachments
-
- img3789v.jpg
- (62.37 KiB) Downloaded 879 times
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
- Ned Flanders
- kenr
Re: M/22 upseerivyön "lisävarusteet"?
Tietoa ei ole, mutta jos arvailuja otetaan vastaan niin pilli ja oikeammin sen paikka olisi vahvin veikkaus. Mm. Venäläisillä, Briteillä oli vastaavia rähnäremmeissä, lenkkiin tulisi sitten hukkaamisnaru.
Kompassi tai kouluttajan pilli?
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
hukkaamisnarun lenkki + pilli kuulostaa aikas uskottavalta... ei kellään sattuis aikalaista kuvaa olemaan..?
Kimurantti kysymys jälleen - vuoden 1922 ohjesääntö ei kuvassa eikä tekstissä mainitse tällaisia lisukkeita vyöhön. Pillihän meillä lienee ollut käytössä laivastossa mutta maavoimissa en muista sellaisesta kuulleeni
Olisiko mahdollista että itse vyö on jotain muuta alkuperää ja siihen on ympätty suomalainen solki Vyön nahasta pitäisi mielestäni löytyä jonkinlaisia leimoja jos on suomalainen.
Olisiko mahdollista että itse vyö on jotain muuta alkuperää ja siihen on ympätty suomalainen solki Vyön nahasta pitäisi mielestäni löytyä jonkinlaisia leimoja jos on suomalainen.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Toisaalta, ei kait ole ihan poissuljettua sekään että joku upseeri on itse jälkeenpäin teettänyt nuo lisäyksen omaan asusteeseensa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Ohjesääntöjä itsekin ensin tutkin ja kun ei tulosta tullut piti kääntyä varsinaisen tiedon lähteelle
Muistaakseni vyö on suomalainen mutta täytyy kysyä onko siinä valmistajan leimat (vielä) näkyvillä.
Mutta kuten mainitsin olen törmännyt patruunataskuihin joissa yhdessä oli aivan vastaava "kotelo" kannen sulkijahihnassa eli ei tämä ole ainutlaatuinen, sijoituspaikka vain on eri.
Kuva ois kiva...
Muistaakseni vyö on suomalainen mutta täytyy kysyä onko siinä valmistajan leimat (vielä) näkyvillä.
Mutta kuten mainitsin olen törmännyt patruunataskuihin joissa yhdessä oli aivan vastaava "kotelo" kannen sulkijahihnassa eli ei tämä ole ainutlaatuinen, sijoituspaikka vain on eri.
Kuva ois kiva...
Aseen hukkaamishihnassa mielestäni on lenkki joka menee itse vyön ympärille. Tuohon olkaremmin lenkkiin toki kiinnittyisi myös kompassi jonka loogisempi paikka olisi kuitenkin ranteessa - rinnuksillahan jo kiikkuu kiikari joten kolinaa piisaisi.
Erinäköiset itsetehdyt/teetetyt viritykset rensseleihin toki ovat mahdollisia.
Erinäköiset itsetehdyt/teetetyt viritykset rensseleihin toki ovat mahdollisia.
- Ned Flanders
- kenr
Eli, mikä maa
Hyvinkin mahdollista että joku Venäjän keisarillisessa armeijassa palvellut otti mallia ja teetti/käytti sen aikaisia varusteitaan kun oli astunut Suomen harmaaseen!
- Ned Flanders
- kenr
Tälläistä kaavaa itsekkin pähkäilin.MAT wrote:Hyvinkin mahdollista että joku Venäjän keisarillisessa armeijassa palvellut otti mallia ja teetti/käytti sen aikaisia varusteitaan kun oli astunut Suomen harmaaseen!