Entisöinnistä...

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Käsittääkseni myös perus ruokasuolaliuos toimii tässä... :miettii:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Juu toimii, mutta kidesoodaa saa rautakaupasta !

navat toisin päin saat kauniin ruosteisen lopputuksen :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Ääni sähkölle, toimii tosi hyvin pellin palana kannattaa käyttää rosteri peltiä tulee vähemmän moskaa ja liuos pysyy puhtaampana.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

toinen ääni sähkölle. on hellävaraisempi osille kuin lasikuula puhallus tai hapotus. olen auton osia aina välillä lilluttanu kidesoodan avulla.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

JaLe
tstopp
tstopp

Post by JaLe »

Toivo Antikainen wrote:Kidesooda? Googlesta tietysti löytyisi mutta kerro mistä sait ja mitä tököttiä.
Millä ampeeri määrällä teit?

Eikös tällä tavalla voi myös vanhentaa(ruostuttaa)? oliko navat toisinpäin..
Se kidesooda mitä käytin, oli Kotkalaisen Parttia Oyn valmistamaa. Sitä löytyy rautakaupoista, kuten edellä on jo mainittukin. Näyttäisi olevan kilon pussissa, eikä tainnut maksaa juuri mitään.

Minun akkulaturistani saa ulos kuusi ämpäriä ja sillä lähti suht hyvin. Onko kellään kokemuksia suuremmista virroista? Nopeutuuko prosessi vai onko seurauksena ainoastaan enemmän kuohuntaa?

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Lasikuulapuhallus ei ole ollenkaan niin "hellävaraista kuin Fairy"
Kun jotain haluaa tapahtuvan,on suihku jo niin lähellä/voimakas,että tervekin metalli alkaa "reagoimaan" !
Ainakin omissa kokeiluissa.

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Tietty kovempi kuin muut, mutta toimii ja painetta voi vähän pudottaa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Omat kokemukseni rajoittuu pienempiin murikoihin, tiettävästi mobilistit on käyttänyt esim. lokasuojiin hitsausmuuntajaa josta lähtevät tehot on ihan eriluokkaa kun autonlaturista, paksun ruosteen poistossa kannattaa väliin kappaleesta harjata esim. pronssiharjalla isommat kikkareet pois ja käännellä kappaletta anodiin nähden niin prosessi nopeutuu, puhallus on hyvä menetelmä kun muistaa että se pyrkii muokkaamaan kappaletta l.venyttää metallia esim,peltiä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Anodi kannattaa rakentaa niin että se on useammalla puolella kappaletta, useampia anodi levyjä ämpärissä yhdistettynä samaan + napaan.

- j o n i -

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Joo tuo Rokan idea on ollut itselläkin aatoksissa,ja täytyy kokeilla kun seuraava sopiva uhri esim. puruissa säilötty jumiin ruostunut taskuväljä löytyy, edellisen panin pataan kun sain luistin taottua irti ja hyvä tuli,laukaisu koneistoa purkamatta runko puhdistui yllättävän hyvin,ainoastaan liuottimessa uitin että sai rasva jäämät pois,ja sitten aikaajoin kääntely mut jos tuo anodin jako auttaa jää tuo kääntelykin ainakin vähemmälle.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

JaLe wrote:[.

Minun akkulaturistani saa ulos kuusi ämpäriä ja sillä lähti suht hyvin. Onko kellään kokemuksia suuremmista virroista? Nopeutuuko prosessi vai onko seurauksena ainoastaan enemmän kuohuntaa?
joillakin on kokemuksia, ei tosin itsellä, vaan jollain jenkillä joka liuotti auton rungon uima-altaassa hitsausmuuntajan avulla.siitä oli muistaakseni mobilistissa juttua. jenkit on päteviä.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Juu kyllä tuo on alustan osissa ja moottoripyörän osissa oiva järjestelmä !

esim. http://finnshark.com keskusteluissa sähköpuhdastus esiintyy paljon ! itselläni on säätö muutaja 0-30A, jolla on hyvä osan koon mukaan kasvattaa virtaa ! mutta yleisesti tuo 6-12A auto laturi toimii ihan mainiosti :)

- j o n i -

RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5

Post by RSHA »

Toi sähköjuttu täytyy testata. Onko kukaan koittanut putsata ruosteista aseen piippua, siis sisäpuolelta ruostunutta. Ottaako sinistykset pois, niinkuin alu-etikka tekee? Mites maalatut/ruosteiset osat. Lähteekö maali myös pois?
... Bis zum Bitteren Ende...

JaLe
tstopp
tstopp

Post by JaLe »

Ei tee hyvää sinistykselle. Tosin, jos esinettä ei pidä kovin kauan liuoksessa ei sinistysvaurioita ehdi tulla.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Noniin. Liottelin suujarrupalaa, laatikon kantta ja etupään alapeltiä edellämainitussa etikka&aluliuoksessa muutaman päivän. Tulokset on nähtävissä alla olevista kuvista. Tiedä teistä, mutta itse olen ainakin hemmetin tyytyväinen :-D. Tällä tuli juuri semmoinen arvokkaasti kulunut vanha pinta ja varmaan suurempikin skeptikko uskoo, että asetta on joskus vähän huonosti säilytetty... :lol: Mielestäni en siis ainakaan pilannut aseen historiaa.

Image

Image

Image

Image

Image

Mekaanisen puhdistuksen puolelta eräs kokeilemisen arvoinen ruosteenpoistokeino voisi olla pylväsporakone ja PEHMEÄ teräsharja. Viime vuonna tuli tällä tavalla putsattua kuppainen m/38-karabiini ja hyvä tuli. Sinistukset jäi, ruoste ei... :) Tuossa SVT:n puhdistuksessa tämä ei tuntunut toimivan, tiedä sitten oliko kivääri pehmeämmästä teräksestä tehty. Ainakaan prässättyjä peltiosia en lähtisi enää harjalla putsaamaan. Saman huomasin myös m/38:n lippaassa. Lukonkehys, perälevy, lukko, piippu, tähtäimet ja pannat puhdistuivat tuolla tavalla hyvin. Tätä EI siis ole uudelleensinistetty mistään kohtaa:

ENNEN

Image

Image

Image

JÄLKEEN

Image

Image

Image

PS: Onko kellään muuten ylimääräistä SVT-40 lipasta? Myykää joku mulle tohon torrakkoon. Ei tartte olla loistavassa sinistyksessä, kunhan on sellainen että passaa suunnilleen tuon aseen ulkoasuun...
Last edited by CH on Mon Nov 19, 2007 12:15, edited 1 time in total.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”