Puukkopistin
Puukkopistin
Eräällä huutokauppasivustolla on myynnissä puukkopistin joka on mielestäni selvä Hackman mutta.....todella outo valmistaja merkintä ?Vai onko haettu jotain harvinaisuutta vai onko tehtaalla nimen lyöjällälyöjällä ollut pahemmanlaatuinen aamukrapula kun on mennyt kirjaimet sekaisin ?
- Attachments
-
- hackman.jpg
- (43.6 KiB) Downloaded 2083 times
Re: Puukkopistin
Tässä kuva Hackmannin valmistamasta puukkopistimen valmistaja leimasta.
- Attachments
-
- hackman 2 001.JPG
- (74.63 KiB) Downloaded 2065 times
tuo M.Kotschack oli ainakin päähineiden tekijä (päähinettä merkitsevä "kotsa" tulee varmaan sieltä). Ainakin m/22 lippalakki ja suojeluskunnan varhaista mallia oleva verikauha löytyy omistakin kokoelmista tuolla valmistajan merkillä.
Olen nähnyt yhden tuollaisen aikaisemminkin ja veikkaan että ko. firma on tilannut niitä valmistajalta (esim Hackman) omalla logollaan ja on sitten pystynyt myymään päällystön edustajalle muutakin kuin pelkän päähineen. En ole ainakaan vielä törmännyt asetakkiin joka olis Kotsan valmistama mutta tiedä vaikka olisivat niitäkin tehneet.
Olen nähnyt yhden tuollaisen aikaisemminkin ja veikkaan että ko. firma on tilannut niitä valmistajalta (esim Hackman) omalla logollaan ja on sitten pystynyt myymään päällystön edustajalle muutakin kuin pelkän päähineen. En ole ainakaan vielä törmännyt asetakkiin joka olis Kotsan valmistama mutta tiedä vaikka olisivat niitäkin tehneet.
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
Eikös noita puukkopistimiä tehty myös saksassa ?
Edit. Tuo M.Kotschackin hattutehdas näkyy lopettaneen toimintansa vasta aika äskettäin eli 2005. Toimipaikkana ollut Kristiinankaupunki.
Edit. Tuo M.Kotschackin hattutehdas näkyy lopettaneen toimintansa vasta aika äskettäin eli 2005. Toimipaikkana ollut Kristiinankaupunki.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Useampikin saksalainen tehdas näitä on valmistanut. M.Kotschak'in leimaa en ole ennen nähnyt, mielenkiintoinen kapine.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
...muistaakseni niissä mun vanhoissa päähineissä on paikkana Helsinki, täytyypi tarkistaa..igorrock wrote:Eikös noita puukkopistimiä tehty myös saksassa ?
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
Ostitko tuon puukon ? Millä hintaa meni, useampi saksalaisia leimoja löytyy, tuota en ole koskaan nähnyt/kuullut...caporal wrote:Eräällä huutokauppasivustolla on myynnissä puukkopistin joka on mielestäni selvä Hackman mutta...
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
...mutta jotenkin kuuluu kategoriaan, miksi näitä lähteä väärentämään, kun aitoja on markkinoilla kohtuullisesti ja kohtuuhinnalla... eikä näillä suurta keräilyarvoa ulkomaailmassa ole ?
- j o n i -
- j o n i -
En ollut koneen äärellä kun puukkopistin sulkeutui . Hinnaksi tuli 220 €uroo.
- Attachments
-
- kotsa 2.jpg
- (33.6 KiB) Downloaded 1662 times
Tuossa kuvassa näyttää oikein hyvältä ja Hackmannilaiselta, voisiko olla että ovat tehneet Hackmannilla Kotschack:in tilauksesta pienen erän ? Mutta miksi ? Onko hattutehdas myynyt pukuja, voisiko olla että ovat teettäneet omiin pukukokonaisuuksiin pienen erän ko. pukupistintä.
Tosin ei ole vastaan tullut, joten...
- j o n i -
ps. tiedättekö mistä tulee suomenkielen sanan "kotsa" - lakki
Tosin ei ole vastaan tullut, joten...
- j o n i -
ps. tiedättekö mistä tulee suomenkielen sanan "kotsa" - lakki
MAT tuota jo ounasteli:Rokka wrote: tiedättekö mistä tulee suomenkielen sanan "kotsa" - lakki
MAT wrote:M.Kotschack oli ainakin päähineiden tekijä (päähinettä merkitsevä "kotsa" tulee varmaan sieltä).
Romumuurahainen
...luetun ymmärtäminen on aika-ajoin hieman hankalampi juttuOlof wrote:MAT tuota jo ounasteli:
- j o n i -
Jaa sanoppas se... mutta onhan m/39:kin pistintä tehty muualla ja paljon muitakin vähempiarvoisia tavaroita...Rokka wrote:...mutta jotenkin kuuluu kategoriaan, miksi näitä lähteä väärentämään, kun aitoja on markkinoilla kohtuullisesti ja kohtuuhinnalla... eikä näillä suurta keräilyarvoa ulkomaailmassa ole ?
- j o n i -
Si vis pacem, parabellum...
m39 puukkopistin maksoin ameriikanmarkkinoilla, ennen kun valtio hölläsi ne varastoistaan, 400-800 taalan välillä ja silloin oli taalakin eri raha kuin nyt ! Mosin keräily on siellä melko kovaa huutoa...Spieß wrote: Jaa sanoppas se... mutta onhan m/39:kin pistintä tehty muualla ja paljon muitakin vähempiarvoisia tavaroita...
- j o n i -