Missä vaiheessa tuo tulin jatkos muuttui noissa suomalaisissa sotilaskivääreissä kantikkaaksi ja miksi ? keskimmäisessä 1941 m39 ja oikeanpuoleisessa 1940 m28-40 jatkos identtinen ja 1945 m39 kantikas, kaikki on Sakon valmistamia.
- j o n i -
Suomalaisen sotilaskiväärin tukin jatkosliitos
Suomalaisen sotilaskiväärin tukin jatkosliitos
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
http://www.mosinnagant.net/finland/finn ... antm39.asp
Tuolla väittävät että kantikas olisi 60-luvun tuotantoa.
Tuolla väittävät että kantikas olisi 60-luvun tuotantoa.
Re: Suomalaisen sotilaskiväärin tukin jatkosliitos
Kaivetaas tämä oma keskustelu näistä sormijatkoksista esiin.
Onko kellään tullut asian tiimoilta uutta tietoa, Vic Thomas väittää siis tuon kantikkaan pulpahtaneen 60 luvulla. Miksi edelleen ihmettelen tätä, on se, että isossa määrässä -44 ja -45 valmistettuja kivääreitä on tuo kantikas jatkos. Mistä syystä yleensä vanhemmissa m39 kivääreissä on pyöreäpäinen liitos ja sitten näissä loppupään kivääreissä on kantikaat ? Eihän sitten kuitenkaan jo sota-aikana ole ryhdytty käyttämään tätä kantikasta liitosta ?
- j o n i -
Onko kellään tullut asian tiimoilta uutta tietoa, Vic Thomas väittää siis tuon kantikkaan pulpahtaneen 60 luvulla. Miksi edelleen ihmettelen tätä, on se, että isossa määrässä -44 ja -45 valmistettuja kivääreitä on tuo kantikas jatkos. Mistä syystä yleensä vanhemmissa m39 kivääreissä on pyöreäpäinen liitos ja sitten näissä loppupään kivääreissä on kantikaat ? Eihän sitten kuitenkaan jo sota-aikana ole ryhdytty käyttämään tätä kantikasta liitosta ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Veikkaisin että liitostyypin vaihtoon täytyy olla jokin valmistustekninen syy, tässä tapauksessa voisi olla niin että työstökoneen tyyppi on jossain vaiheessa vaihtunut. Tuo viimeisin malli lienee tehty tavallisella alajýrsimellä ja sopivalla teräpakalla....
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Eikös näitä kanttikkaita ole vielä sellainen enemmän teräväpäinen malli? Tuossa kuvassa näyttää olevan aika tasapaksu.
Veikkaisin, että monet noista 44-45 leimatuista aseista on todellisuudesta kasattu vasta huomattavasti myöhemmin ja tällöin tukin malli on jo muuttunut tuohon kantikkaaseen leikkaukseen.
Jos ase on kasattu 44 niin silloin tukin lavassa pitäisi olla myös vuosileima - ainakin itselläni oli käyttämätön sellainen jonka ostin Vammalan varikolta vuosia sitten. Ase on nykyään toisella palstalaisella joka kenties voisi kertoa millainen sormiliitos sen tukissa on, itse en enää muista.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Tuo hieno ase löytyy tosiaan minun kaapista, mutta sen tukki on leimattu jo ´43, eli se on pyöreällä liitoksella.HL/A wrote:Jos ase on kasattu 44 niin silloin tukin lavassa pitäisi olla myös vuosileima - ainakin itselläni oli käyttämätön sellainen jonka ostin Vammalan varikolta vuosia sitten. Ase on nykyään toisella palstalaisella joka kenties voisi kertoa millainen sormiliitos sen tukissa on, itse en enää muista.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että minäkin olen siinä käsityksessä, että tuo kantikas liitos on tullut käyttöön varsin myöhään, mutta en sitten tiedä onko se tullut käyttöön vasta 60-luvulla. Tuossahan oli vielä välissä se "terävämpi" liitosmalli. Se on ollut käytössä melko pian sodan jälkeen.