Taas sotilaspassi asiaa

Keskustelua mm. passeista, sotapäiväkirjoista, komennustodistuksista jne.
Post Reply
CampTaipale
vääp
vääp
Posts: 255
Joined: Tue Feb 03, 2009 18:33

Taas sotilaspassi asiaa

Post by CampTaipale »

Elikkä isän setä kaatui 44-kesällä 19 vuotiaana. Jäikö sotilaspassiviranomaisille arkistoon ja sitä ei palautettu omaisille? Mutta olisi konkreettisesti mahtava saada passi itselle, koska oma poika on tämän miehen mukaan nimen saanut. Eikö salaamis asia ole mennyt umpeen ja saan kaikilta sukulaisilta myönnön asiaan? Jäisi pojalle jokin muukin muisto, kuin sotilaskuva ja sururisti.

User avatar
MAT
sotvm1
sotvm1
Posts: 716
Joined: Tue Feb 06, 2007 14:30
Location: Turun alue

Re: Taas sotilaspassi asiaa

Post by MAT »

Kyllä sotilaspassit tietääkseni on palautettu lähiomaiselle muun henkilökohtaisen tavaran mukana.

Ja kun aikaa on kulunut yli 50 v niin kantakortin/palvelustiedot saa tilattua sota-arkistosta (vai mistä se nykyään tilataan, taisi muuttua jokin aika sitten?).
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Taas sotilaspassi asiaa

Post by JTV »

MAT wrote: Ja kun aikaa on kulunut yli 50 v niin kantakortin/palvelustiedot saa tilattua sota-arkistosta (vai mistä se nykyään tilataan, taisi muuttua jokin aika sitten?).
Kansallisarkistosta. Ensin Sota-arkisto liitettiin siihen v. 2008 ja viime vuodenvaihteen paikkeilla lopetettiin Sörnäisissä arkistotilojen yhteydessä ollut tutkijasalikin. Nykyään materiaalit tilattava Rauhankadulla olevaan tutkimussaliiin.

http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Kantakortti

Post Reply

Return to “Paperitavara”