Sinne meni...

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Sinne meni...

Post by Rokka »

Huomasitteko muuten että valtio on vapauttanut m28-76 jälleen myyntiin keräilijöille ! Hintakaan ei ihan kauhea ollut olikohan jotain 450 e dioptereineen ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Hogman
kaartkorpr
kaartkorpr

Post by Hogman »

Mistähän muuten mahtaa nähdä mitä aseita valtio on vapauttanut myyntiin keräilijöille?
Ei vauhti tapa, vaan äkkipysäys!

JTN

Post by JTN »

Ku sais ees ostaan diopterisarjan, mutta eivätpä taida myydä muille kuin keräilijöille.

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

Tuosta nyt käynnissä olevasta myyntierästä oli juttua jossain muuallakin.. en nyt vaan muista missä. Ajattelinkin sen
olevan syynä siihen, että mielestäni noita molempia keskustelussa esiintyneitä aseita on mielestäni ollut verraten paljon
myynnissä viime aikoina :miettii:
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Ja juuri kun meinasin pistää myyntiin vanhan ja tarpeettomaksi käyneen rakennetun 28-76'seni niin niitä tarjotaan läjäpäin :(
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Re:

Post by Bushmaster »

smokeball wrote:Tuollaisille aseille pitäisi laittaa maastavientikielto ja hävityskielto! Eihän vanhoja rakennuksiakaan saa tuhota (enää).
Sitten ne menisivät väistämättä pataan. Suomessa kun ei vaan riitä volyymi, ja isompia meklarointeja hoitaneena tiedän, että samat periaatteet pätevät myös asepuolella. Jos aseita on monta lavallista tai jopa kontillista poistettavana, ei niitä yksinkertaisesti ole kannattavaa ruveta myymään ns. ovenraosta yksitellen - joko joku hakee koko lavan nahkoineen rasvoineen laatikoineen, tai sitten romuja ei osteta. Jos aseista nettoaa 20-50 euroa yksitellen myymällä ja siinä menee vuosi tai pari sen sijaan, että ne myydään kertaheitolla 10-20eur katteella, on kiertonopeus sekä tuotto-aika - suhde ihan toista luokkaa. Bisnes on bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä, ja ihan mihin vaan ei julkistenkaan omistamat firmat voi taipua yleisen edun nimissä.

Jenkeissä aseet ovat sentään jokseenkin turvassa. Myy ne johonkin eurooppaan, niin merkittävä osa päätyy 20 vuoden sisällä pataan ja loput smugglataan osina johonkin sotaa käyviin maihin vääräuskoisten käsiin ihmisoikeusrikosten tekovälineiksi.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Olin menneellä viikolla Riihimäellä PoHa'n asehuutokaupassa ja hieman harmitti kun erinomaisessa kunnossa olleet Mosineista teollisestikin muutetut metsäpyssyt järjestään kaikki joutuivat pataan meneviin koska kukaan ei halunnut 50 E lähtöhintaa maksaa. Samoin vanhat Sakon piekkarit yms.

Kun näitä on todella halvalla tarjolla niin kenenkä niitä sitten pitäisi säilyttää jollei alan harrastajien :miettii:
Mielessäni itse ajattelen että jos nämä eivät keräilijöitä kiinnosta niin antaa sitten mennä - ehkä jäljellä olevien arvo joskus nousee.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Tuossahan se syy sitten tulikin. Kun markkinoita ei ole, niin turha valittaa, kun kaikki myydään sinne missä markkinoita on.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

HL/A wrote:Olin menneellä viikolla Riihimäellä PoHa'n asehuutokaupassa ja hieman harmitti kun erinomaisessa kunnossa olleet Mosineista teollisestikin muutetut metsäpyssyt järjestään kaikki joutuivat pataan meneviin koska kukaan ei halunnut 50 E lähtöhintaa maksaa. Samoin vanhat Sakon piekkarit yms.

Kun näitä on todella halvalla tarjolla niin kenenkä niitä sitten pitäisi säilyttää jollei alan harrastajien :miettii:
Mielessäni itse ajattelen että jos nämä eivät keräilijöitä kiinnosta niin antaa sitten mennä - ehkä jäljellä olevien arvo joskus nousee.
Tämä on se valitettava tulos, ensin menee kaikki tavalliset, ei ketään kiinostavat, huutokaupattavat sulattoon. Jossakin vaiheessa toivottavasti meillä käikilla aseharrastajilla jäljellä olevat vastaavat ovat saavuttaneet arvon arvaamattoman. :shock: :-D
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Voi olla, että 50-150v kuluttua 1898:a arvostetaan enemmän kuin tänä päivänä, mutta pitää muistaa, että mosseja, spaguja ja kalasseja sun muita arskoja on valmistettu miljoonaerissä bulkkikamana, ja niitä on vielä pitkään liikkeellä vaikka lampaille syöttäisi. Mitään historiallista arvoa kotiveistetyllä tukilla ja kustomoidulla mossen rautoihin perustuvalla torrakolla tosin ei koskaan tule olemaan - se joko ammutaan hiljakseen horoksi, kuljeskelee nurkissa ja lopulta lupapolitiikasta riippuen joutuu joko hävitettäväksi tai pimeille markkinoille.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Aiemmassa puheenvuorossani en suinkaan tarkoittanut itse kyhättyjä metsäpyssyjä vaan hyvässä kunnossa olleita Sakon, Viitasen ym. teollisesti tekemiä metsästysasemuunnoksia. Ne ovat mielestäni suomalaista asehistoriaa eivätkä kuuluisi sulattoon.

M31
alik
alik

Post by M31 »

Polarfuchs wrote:
HL/A wrote:...Jossakin vaiheessa toivottavasti meillä käikilla aseharrastajilla jäljellä olevat vastaavat ovat saavuttaneet arvon arvaamattoman. :shock: :-D
Tuntuu olleen jo varsin pitkään hinnat nousussa, tässä eräskin kauppasi 28-76:sta tuplahintaan verrattuna PV:n hintaan, noh, onneksi tarvii ostaa.
HL/A wrote:Aiemmassa puheenvuorossani en suinkaan tarkoittanut itse kyhättyjä metsäpyssyjä vaan hyvässä kunnossa olleita Sakon, Viitasen ym. teollisesti tekemiä metsästysasemuunnoksia. Ne ovat mielestäni suomalaista asehistoriaa eivätkä kuuluisi sulattoon.
Tässä samaa mieltä HL/A:n kanssa.

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Ongelma noiden kaupallisesti rakennettujen vanhojen kotimaisten metsästysaseiden kanssa on se että tyypillinen suomalainen metsästäjä ei arvosta niitä vaan hankkii tilalle uuden tehdasvalmisteisen joka itseasiassa ei käytössä ole juurikaan parempi, onpahan vaan uusi. :cry:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Moni on mieltynyt synteettisiin tukkeihin ja kahvoihin; esimerkiksi minä en mielelläni vaihtaisi synteettistä perää puiseen mistään hinnasta. Edut ovat kiistattomat - puuosien ainoa positiiviseksi katsottava ominaisuus joidenkin käyttäjien silmissä on niiden ulkonäkö.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”