Mikä sitten mahtoi estää tuon m/40-solkisaappaan laajemman käyttöönoton, kun varsisaappailla marssittiin melkein vuosituhannen vaihteeseen asti?
Mm. ranskalaiset käyttivät "rangerseja" -52 vuodesta nykyaikaan.
Varsikengät m/36:n kanssa
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Omat kokemukset puhuvat sen puolesta että ao. kenkätyyppi on ns. nopeussa tilanteissa melkoisen epäkäytännöllinen eli hitaampi laittaa jalkaan kuin tavallinen saapas tai jopa nauhakenkä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Kieltämättä omallakin kokemuksella nuo ovat vähän monimutkaiset käytettävät. Kuitenkin moni, Ranskan lisäksi varsinkin itäblokin maa (mm. DDR, Tsekkoslovakia, Unkari) noita käytti puolisen vuosisataa, kun taas suomalaisversio jäi ilmeisesti pelkäksi kokeiluksi.
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Varsikenkä on paljon työläämpi valmistaa.
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Mutta toisaalta varsikengät vievät vähemmän nahkaa, kuin saappaat. Käsittääkseni sen vuoksi Saksassakin siirryttiin pääasiassa säärystimien ja nilkkureitten (joita voi nyt jonkinlaisina varsikenkinä pitää) käyttöön sodan loppua kohden.smokeball wrote:Varsikenkä on paljon työläämpi valmistaa.
Luulisin kuitenkin, että tärkein syy oli se, että saapas oli käyttöominaisuuksiltaan ylivertainen jalkine suomalaisessa maastossa ja ilmasto-oloissa. Esim. vedenpitävyys hyvin rasvattuna on varsikenkää paljon parempi, eikä pitkä varsikaan haittaa suolla talsiessa.
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Kaukopartiokertomusten sekä esimerkiksi kuukauden neuvostoliittolaista partisaaniosastoa jahdanneen 12. Prikaatin toimintakertomuksista käy ilmi, että sotilaiden mielestä kenkä oli saappaaseen nähden liian matala. Tosin nahka- sekä kumiteräsaappaita huomattavasti paremmaksi koettiin tavallinen kumisaapas. Poluilla ja kuivilla kankailla tallustaessa kenkä oli kuitekin saappaita parempi.Sapööri wrote: Luulisin kuitenkin, että tärkein syy oli se, että saapas oli käyttöominaisuuksiltaan ylivertainen jalkine suomalaisessa maastossa ja ilmasto-oloissa. Esim. vedenpitävyys hyvin rasvattuna on varsikenkää paljon parempi, eikä pitkä varsikaan haittaa suolla talsiessa.
Re: Varsikengät m/36:n kanssa
Muistelus kumisaappaista:
Joskus 1960-luvun puolivälissä istuin nuorena kirja-arvostelijana samassa Turun Hamburger Börs -hotellin ravintolan pöydässä, johon sotakirjailija Jukka L. Mäkelä pyysi sattumalta tapaamansa tutun miehen, vakuutusyhtiö Sammon apulaisjohtajan, ekonomi Ilmari Honkasen. Sodan aikana Mäkelä oli ollut laivaston tiedustelumiehiä ja palvellut myöhemmin CIA:ta. Honkanen oli Mannerheim-ristin ritari, legendaarinen kaukopartioupseeri.
"Sen verran opin, etten enää vedä italialaisia kumisaappaita jalkaan syksyn märille reissuille", muistan Honkasen sanoneen.
Kului vuosikymmeniä, ennen kuin tajusin Honkasen viitanneen viimeiseen, salaan jääneeseen partiomatkaan syksyllä 1944. Suuren radantuhoamisoperaation johtaja, kapteeni Honkanen tuotiin tulitauon jälkeen kuumeisena paaripotilaana lentokoneella kotimaan puolelle. Saappaiden hiertämään nilkkaan oli kehittynyt ilkeä tulehdus, joka oli hyydyttänyt kovakuntoisen kaukopartiopäällikön ja pesäpallomiehen täysin.
http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirja ... tio/970748