Me 262 lentää

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Post by jyri.h »

Teknisesti Sabre on kyllä ylivoimaisesti mielenkiintoisin mäntämoottori, muttei tosiaan toimintavarmuudeltaan.
Moottoreiden luistit jumiutuivat talvisin ja mekaanikot joutuivatkin käyttämään niitä pitkin yötä. Luin erään WW2 aikaisen mekaanikon kirjoittamia muistelmia joka muisteli osin kaiholla miltä Sabre kuullosti tyynenä ja hiljaisena talviyönä kun se räjäytettiin käyntiin. Paikalliset asukkaat eivät kuulema olleet kovin onnellisia asiasta :) .
Tehokkaitahan nuo Sabret olivat, nopeakäyntisyys oli varmaan yksi tehokkuuden salaisuus. Taitavat olla edelleen tehokkaimmat koskaan lentokoneessa käytetyistä mäntämoottoreista. Ellei sitten viimeisimmät Wright R3350 versiot ohittaneet niitä tehoissa huiman 55litran tilavuutensa ansiosta.

Mutta litrateholtaan Merlinin tehokkaimmat versiot olivat omaa luokkaansa, ahtopaineetkin huitelivat ns. hätäteholla jossain 1.5bar tietämissä kun saksalaisilta opittua vesiruiskutustakin opittiin hyödyntämään. Varsinkin näin jälkikäteen tuntuu käsittämättömältä miten hienosti moottoreiden ahtopaineita osattiin ohjata eri lentokorkeuksissa ilman alkeellisintakaan elektroniikkaa. Aiemmin mainitsemani Merlin 60/70 tuottikin "vain" +2000hp, mutta loppuvuodesta -44 Merlin tuotti 2640hp 15min ajan testipenkissä kun etsittiin moottorin heikkoa kohtaa. Se on lähes 100hp/L alle puolella normaalista käyntinopeudesta jos verrataan autonmoottoreihin. Merlinin max-kierrokset olivat jossain 3000r/min tietämillä.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Onkohan näistä kirjoitettu vielä suomeksi mitään? Voisi olla omakustanteen paikka...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

kovia on moottorit ollu....pannaan sitte vastineeks ei niin kovia moottoreita.....fiat-mekaanikot kiroili kovasti fiatin moottorin huoltovaikeuksia varsinkin talvella, oli kuulemma suunniteltu mahdollisimman vaikeeks tehdä ihan normi huoltoa...hydrauliikka ei kestän suomen oloja, paineet vuosi jne....jotkut ihme huopalevyt oli venttiileissä, suomen pakkasissa sitte ku jouduttiin moottoreita pitämään toimintakunnossa oli nää huopalevyt päässy puhalluslamppu käsittelyn aikana hiiltymään.....sit joku kekkas et lasten huopatossuissa on just saman vahvusta huopaa....ei ku huopatosuja ettimään ....jossain kirjas oli toi huopa juttu....fiat-mekatsuista on virtualpilotsien sivulla jotain.....

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Fiude moottorin voitelu toimi parafiinilla??? No pakkasessa tuo oli tosiaankin umpijäässä...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

tuolta löytyy se fiatmekaanikko juttu http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... Leppa.html ...

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Olishan tuollainen lentomoottorikirja hieno lukea. Jossain sellaisia on tehtykin - löysin tietoja brittiläisestä kirjasta, jossa on esitelty heikäläisiä mäntämoottoreita vuoteen 1955 asti - kuulemma melkein 900 eri tyyppiä.

Kirja Suomen ilmavoimien käytössä olleista mäntämoottoreista - kuka ottaa projektin?

Jostain on tullut sellainen käsitys, että Fiatin A.74 R.C.38 kaksoistähtimoottori, 14 sylinteriä, 625 kW (838 hv), olisi käyttänyt kasviöljyvoitelua ja nimenomaan risiiniöljyä. Risiinivoitelu ei ollut niinkään epätavallista vanhoissa moottoreissa. Jos/kun öljysumua on ilmassa ja joutuu lentäjän sisikuntaan, on sillä tietysti vaikutuksensa.. Kylmässä risiiniöljy muuttuu kynttiläksi eli on täysin jäykkää pötköä.

Oli siinä todella haastetta, kun piti Suomen talvessa Välimeren ilmastoon suunniteltua konetta käyntikuntoisena. Ilmavoimien mekaanikot olivat sodan hiljaisia sankareita - tekivät mahdottomasta mahdollista.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote:Napier Sabre -moottorin kehityskulku oli ehkä vieläkin huikeampi mitä tehon kasvuun tulee - ensimmäiset versiot antoivat "vain" 1350 hv, mutta viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!
Sabren kehityskulun gloriaa hiukan himmensi sen mainittu heikohko luotettavuus. ja että jo Keski-Euroopan "talvi" aiheutti vakavia ongelmia.
Canet wrote:viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!
Käsittääkseni sarjakoneissa ei tuollaisia tehoja ollut käytettävissä, testipenkin protoissa kylläkin.

jyri.h wrote:Tehokkaitahan nuo Sabret olivat, nopeakäyntisyys oli varmaan yksi tehokkuuden salaisuus. Taitavat olla edelleen tehokkaimmat koskaan lentokoneessa käytetyistä mäntämoottoreista. Ellei sitten viimeisimmät Wright R3350 versiot ohittaneet niitä tehoissa huiman 55litran tilavuutensa ansiosta.
Aika moni muukin maa rakenteli +/-4000hv protomoottoreita.
Lentokoneissa (=lentävissä koneissa), ja varsinkin sarjakoneissa, niihin lukemiin pääsi vain muutama valmistaja.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Post Reply

Return to “Lentokoneet”