SA - nahkasaappaat?
SA - nahkasaappaat?
Tulipas ostettua SA-kaupasta uudet nahkasaappaat.Olisko vinkkejä, ja kokemusta, miten ne olisi paras "ajaa sisään"?.
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
- greendevil
- sotvm1
Re: SA - nahkasaappaat?
30 km kävelyä
tai saappaat kastellaan + kävellään + kuivataan
tai saapasrasvaa + kävellään
tai saappaat kastellaan + kävellään + kuivataan
tai saapasrasvaa + kävellään
Itse tekisin niin että ensin kunnon kastelu, sitten muutamia kilometrejä kävelyä. Tämän jälkeen heti kunnollinen vankka rasvaus ja sitten taas kävelyä muutama kilsa. Tämän jälkeen kengät kuivumaan varren suista roikkuen.
Kuivumaan laitettaessa kannattaa varret suoristaa huolella niin ei tule kuivuessa suotta heti "haitaria" varteen. Rasvattu nahka kuivuu hieman pitempään joten olisi hyvä jos saisivat kuivua rauhassa parisen vuorokautta.
Kuivumaan laitettaessa kannattaa varret suoristaa huolella niin ei tule kuivuessa suotta heti "haitaria" varteen. Rasvattu nahka kuivuu hieman pitempään joten olisi hyvä jos saisivat kuivua rauhassa parisen vuorokautta.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Kiitos, tuota kastelua mietinkin.Pitänee suorittaa sisäänajo sorjsastuksen aloituksessa.
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
Yhdysvaltain armeijan sotilaslääketieteen käsikirjasta 1930-luvulta:
Shoes should always be "broken in" first. They may be waterproofed with neatsfoot oil. Waterproofing shoes makes them impermeable to air; therefore, men whose feet tend to perspire should not use waterproof leather. Shoes may broken in rapidly by standing in about 2½ inches of water for five minutes and then walking about, allowing the shoes to dry on the feet.
Suomeksi jos kieltä taitajat kääntäis ? !
- greendevil
- sotvm1
kengät pitää aina ensi "kävellä sisään". Kengät saattavat olla vesitiiviiksi käsitellyt öljyllä. Vesitiiviyskäsittely tekee kengistä "ilmatiiviit" (= hengittämättömät), tämän takia miesten, joiden jalat hikoavat ei tulisi käyttää tiiviiksi käsiteltyjä kenkiä. Kengät voidaan sovittaa nopeasti astumalla niilä noin 2 1/2 tuuman (tuuma 2,54 cm) veteen noin viideksi minuutiksi ja sitten kävelemällä kengät kuiviksi 8antamalla kenkien kuivua jaloissa)
Kiitos ......
Tässä yhteydessä; "Kengät voidaan käsitellä sorkkaöljyllä vedenpitäviksi".greendevil wrote:Kengät saattavat olla vesitiiviiksi käsitellyt öljyllä.
mitähän on sorkkaöljy...sitä pitää etsiä...
Lähimpään Agrimarkettiin ostoksille.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Tämä on sorkka- sekä mineraaliöljyn sekoitus ("compound"). Puhdas sorkkaöljy on nimeltään yksinkertaisesti "sorkkaöljy" tai "neatsfoot oil". Henkilökohtaisesti käytin Fiebingin valmistamaa sorkkaöljyä. http://www.hippodome.com/index.php?main ... ts_id=3308igorrock wrote:Tuolta saa:
Yhdysvaltain sotaministeriön ohjekirja TM 10-250 ("Technical Manual - Storage and Issue") suosittelee nahkaesineiden ylläpitämiseen kahta ainesta: öljyä sekä saippuaa. Saippuaksi sopii mikä tahansa saippua, joka vaahtoaa helposti (esim. Henkelin "Le Chat"-marseillesaippua). Esine pestään saippualla l. sen vaahdolla 1-4 viikon välein. Öljyllä se käsitellään kahdesti kuukaudessa ensimmäisten kuukausien aikana (myös ennen käyttöönottoa) ja sen jälkeen tarpeen mukaan.
-
- erikmest
Millähän tuossa 100% luonnonöljyssä on estetty eloperäinen mätäneminen ja homeenmuodostus.
Marseillesaippua tehdään hyvin pitkälti oliiviöljystä joten sekin on aika puhdas luonnontuote. Uskoisin että perinteinen mäntysuopa ajaa saman asian.suosittelee nahkaesineiden ylläpitämiseen kahta ainesta: öljyä sekä saippuaa. Saippuaksi sopii mikä tahansa saippua, joka vaahtoaa helposti (esim. Henkelin "Le Chat"-marseillesaippua)
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"