M/22 Puukkopistin (sivuase)

Miekat, pistimet, keihäät jne.
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

M/22 Puukkopistin (sivuase)

Post by Rokka »

Sanokaapas, tuosta Gallen Kallelan Armeijalle suunnittelemasta m/22 puukkopistimestä (sivuase / pukupistin...), onko missään niiden valmistusmääriä ? ja valmistajia. Suojeluskunta teetätti puukkonsa imeisesti saksassa.

Nyt minulle tarjottiin Fiskarsin valmistamaa puukkoa ? kunto on kuulemma piirma :) mutten taida saada nähdä sitä ennen kuin osaan hieman heittää hintahaarukkaa :shock: :? Viimeksi itse maksoin samasta paikasta 100 euroa saksassa tehdystä, mutta onhan hinnatkin pompanneet vai ovatko ?

http://www.taistokuortti.com/tyypit.htm#sotilas

Tuossa näkyy malli m22. mutta onko noin että karhennettu malli on aliupseeriston ? ja sitten sileä olisi miehistä puukko ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

MAT
sotvm1
sotvm1

Re: M/22 Puukkopistin (sivuase)

Post by MAT »

Muistaakseni suomalaisista valmisteista on saanut maksaa enemmän kuin saksalaisista. Kyllä se varmaankin päälle satkun menee mutta kuinka paljon...?

Ja eikös se nyt ollut niin että se puukkopistin oli vain aliupseereilla juhlapuvussa ja miehistö taas kantoi sivuaseena ihan sitä normaalia pistintä...:miettii: ... VPO 1930 kuvissa ei ole kuin yksi malli esillä, karhennetulla kahvalla. Tämä sama puukkopistinhän oli myös sk-upseerien sivuase kunnes rinnalle tuli se sk-puukko.
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Eikös niitä ollut myös kahta pituutta? Upseereille pidempää. En kyllä noita pidempiä ole ikinä livenä nähnyt mutta esitteissä ja muissa noita näkyy.

Totta, kotimainen on aina ollut himpun kalliimpi.
Image

Rensseli-setä

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Juu, upseereille ainakin suunniteltiin pidempi malli mutta niitä ei ilmeisesti kovin montaa valmistettu tai tänne ostettu/tuotu kun upseerin sivuaseeksi valittiin/päätettiin vielä pidempi elikkäs miekka.
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Ne pitkät puukkopistimet on todella kiven alla, muistaakseni yhden olen nähnyt ja sekin yksityisessä "kotimuseossa".

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Onko teränpituudessa eroa kuinka paljon ? Onko jollain mittoja asiaan ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Image
Kyselisin ostamastani puukosta lisätietoja eli onko malleissa eroja muutenkin kun kahvanosalta,kun omassani näyttää "väistin"+tuppi hieman erinlaisilta,ku esim. http://www.taistokuortti.com/tyypit/ali ... kko_th.jpg Kaikki osat tuppi+väistin patinoituneet täsmälleen samalla tavoin,kun terä+kahvaosakin eli ei modifiointi jälkiä minkäänlaisia.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Puukkopistintä tilasivat useina eri tilauksina ja eri valmistajilta sekä Sotaväki, Suojeluskunta että Poliisi joten variaatioita luonnollisesti löytyy vaikka kaikkien pohjana olisikin ollut sama Gallen-Kallelan m/19 kuten ohjesääntöjen kuvissakin näkyy.

Pitkää versiota ( vajaa 10 cm normaalia pidempi ) olen nähnyt vuosien mittaan muutamia - itselläkin aikoinaan oli sellainen :cry:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

HL/A wrote:Puukkopistintä tilasivat useina eri tilauksina ja eri valmistajilta sekä Sotaväki, Suojeluskunta että Poliisi joten variaatioita luonnollisesti löytyy vaikka kaikkien pohjana olisikin ollut sama Gallen-Kallelan m/19 kuten ohjesääntöjen kuvissakin näkyy.

Pitkää versiota ( vajaa 10 cm normaalia pidempi ) olen nähnyt vuosien mittaan muutamia - itselläkin aikoinaan oli sellainen :cry:
Kiitos tiedosta :D

caporal
kenrmaj
kenrmaj

Post by caporal »

Pitkämalli yhdellä tupenrenkaalla ? Mutta eniten ihmetyttää porto`pee ,ruotsalainen vai varhainen Suomalainen ?
Attachments
puukkopistimet.jpg
(55.24 KiB) Downloaded 1080 times

Post Reply

Return to “Teräaseet”