Edelleen kyselen:
Onko Suomessa tai lähialueella myynnissä vanhoja tst-vaunuja?
Tai sitten,mistä voisi tiedustella.
nimim. autotallissa sotkan mentävä tila...
Puolustusvoimat myy 60-luvulla palveluskäytössä olleita Charioteer- ja Comet-panssarivaunuja huutokaupassa Siikakankaalla Ruovedellä 25. syyskuuta 2007. Charioteer -vaunuja myydään yhteensä 15 ja Comet-vaunuja neljä. Vaunut myydään siinä kunnossa, kuin ne ovat myyntihetkellä.
Lisäksi huutokaupassa myydään 3 Sturmgeschütz III Ausführung G -
panssarivaunuromua.
Charioteer- ja Comet-panssarivaunut ovat varsinaisen käytön jälkeen olleet
asepesäkkeinä ja sen vuoksi osasta niistä puuttuu mm. moottori ja
voimansiirtolaitteet.
Sturmgeschütz-panssarivaunuromut ovat perusteellisesti purettuja ja
sisältävät lähinnä rungon ja torni.
Huutokauppaamalla vaunut puolustusvoimat tarjoaa mahdollisuuden yksityisille ja yrityksille ostaa koulutuskäytössä ollutta panssarikalustoa, mikä uudemman kaluston osalta ei ole ollut mahdollista. Myynti tuli mahdolliseksi Sotamuseon vapautettua vaunut varauksesta.
Yhteyshenkilöt:
Hannu Orsila (kaupalliset asiat): puh. (040) 513 6924
insinöörimajuri Esa Muikku (tekniset asiat): puh. (040) 510 3503
» Tietoja myytävästä panssarikalustosta (rtf, 18kt)
» Panssarivaunuhuutokauppa (rtf, 7,6Kt)
» Puolustusvoimien Materiaalilaitoksen huutokaupat (rtf, 23Kt)
Aivan, nämä ovat tosiaan myynnissä,vaan taitaa olla melkoisen työn takana saada alkuperäiseen ajokuntoon,sillä "korinvaihtoihin" ei oikein innostaisi ruveta...
Unelmana olisi kuitenkin saada Sotka tai jopa KV-2(no,tämä tuskin on mahdollista edes villeimmissä unissa) talliin,mahtaisiko venäjältä tai lähialueelta löytyä/saada tuoda maahan?
Kyse on kuitenkin eräänlaisesta sotakoneesta, joiden liikuttelu rajan yli ei ole yhtä helppoa kuin maatuskanukkejen...
OT:Missähän päin nuo asepesäkevaunut ovat sijainneet ja onko moisia vieläkin olemassa?
(rannikkotykistön tornit on käsittääkseni T-55 sukua)
Juu varmaan on hirvittävä työ saada nuo huutokaupan vaunut ajokuntoon, mutta kaippa joku pellepeloton saa jonkin noista rakkineista liikkeelle jollain kuormaauton moottori/vaihteisto virittelyllä.
Mutta kyllähän toki T-34, KV2 taikka jokin muu 40 luvun härveli olisi mukavampi omistaa ja välillä vähän pöristellä omalla tontilla
Last edited by roger67 on Sat Sep 22, 2007 17:56, edited 1 time in total.
[quote="Garrett"]Aivan, nämä ovat tosiaan myynnissä,vaan taitaa olla melkoisen työn takana saada alkuperäiseen ajokuntoon,sillä "korinvaihtoihin" ei oikein innostaisi ruveta...
Unelmana olisi kuitenkin saada Sotka tai jopa KV-2(no,tämä tuskin on mahdollista edes villeimmissä unissa) talliin,mahtaisiko venäjältä tai lähialueelta löytyä/saada tuoda maahan?
Kyse on kuitenkin eräänlaisesta sotakoneesta, joiden liikuttelu rajan yli ei ole yhtä helppoa kuin maatuskanukkejen...
OT:Missähän päin nuo asepesäkevaunut ovat sijainneet ja onko moisia vieläkin olemassa?
(rannikkotykistön tornit on käsittääkseni T-55 sukua)[/quot
Asepesäkkeitä oli mm lentokenttien laidoilla. 55 tornit on ihan eri luku ja ne on ostettu pelkkinä torneina.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Eiköhän kaikki ole nykyään kaivettu esiin. On noi kansainväliset doktriinit sellaisia, että eivät oikein suosi kiinteitä vehkeitä. Siksihän rantapyssykin siirtyy liikkuvaan pyssykalustoon.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
T-34 vaunuja elikkä Sotkia on saatavilla varsinkin entisistä itäblokin maista ja muualtakin euroopasta. Milwebissä on tälläkin hetkellä myytävänä ajokuntoinen T-34/85. Täysiverisen taistelupanssarivaunun tuominen suomeen ei ole ongelma, kyse on vain rahasta. Panssarivaunuja myydään jatkuvasti ja malleja on laidasta laitaan. Hinnat määräytyvät kunnon ja koon mukaan ja tietysti harvinaisemmasta saa pulittaa itsensä kipeäksi. Ironista on että esimerkiksi ajokuntoisen T-55 vaunun saattaa saada halvemmalla kuin huonokuntoisen ja pienikokoisen M5- Stuartin.
Mitä taas tulee harvinaisten panssaroitujen ajoneuvojen entisöintiin, niin liian huonoa lähtökohtaa ei olekaan. Varakkaat ja asialle omistautuneet harrastajat "suuressa maailmassa" tekevät ihmeitä rikki ammutuista ja vuosikymmeniä maan alla tai järvenpohjassa lojuneista ajoneuvoista. He eivät säästele aikaa eivätkä vaivoja, rahasta puhumattakaan etsiessään puuttuvia alkuperäisosia ympäri maailmaa, ja jos sellaisia ei löydy, niin ne valmistetaan uustuotantona. Olen melko varama että näistä nyt myyntiin tulevista vaunuista paraskuntoiset ja Sturmeista kaikki kolme päätyvät ulkomaille.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!