Suomalainen?

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Suomalainen?

Post by leksa »

Onkohan kuvassa joku suomalainen kasarmi? Oma veikkaus Korian ns. "pitkäkasarmi".
Attachments
Kasarmi.JPG
(47.56 KiB) Downloaded 2432 times
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

User avatar
rahola
kers
kers
Posts: 166
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:56

Re: Suomalainen?

Post by rahola »

leksa wrote:Onkohan kuvassa joku suomalainen kasarmi? Oma veikkaus Korian ns. "pitkäkasarmi".
Kovasti on Korian näköinen mutta samojen piirustusten mukaan tehtiin moneen muuhunkin paikkaan.
Voisi olla kuvattu länsipään suunnalta ja vasemmalle jää kuvan ulkopuolelle päävartio.

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Suomalainen?

Post by leksa »

Itse katselisin kuvaa niin, että kuvan oikealle puolelle jäisi paraatikenttä. Ja rakennuksen päässä olisi myöhemmin rakennettu pioneerikoulu.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

User avatar
rahola
kers
kers
Posts: 166
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:56

Re: Suomalainen?

Post by rahola »

leksa wrote:Itse katselisin kuvaa niin, että kuvan oikealle puolelle jäisi paraatikenttä. Ja rakennuksen päässä olisi myöhemmin rakennettu pioneerikoulu.
Samoja suuntia tarkoitin minäkin. Pioneerikoulu ei varmaankaan ole vielä tuossa vaiheessa, rakennettu muistaakseni 1938. Tämä kuva näyttää paljon vanhemmalta.

User avatar
rahola
kers
kers
Posts: 166
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:56

Re: Suomalainen?

Post by rahola »

rahola wrote:
leksa wrote:Itse katselisin kuvaa niin, että kuvan oikealle puolelle jäisi paraatikenttä. Ja rakennuksen päässä olisi myöhemmin rakennettu pioneerikoulu.
Samoja suuntia tarkoitin minäkin. Pioneerikoulu ei varmaankaan ole vielä tuossa vaiheessa, rakennettu muistaakseni 1938. Tämä kuva näyttää paljon vanhemmalta.
1936 oli se pioneerikoulun rakennusvuosi. Aika varma olen Koriasta koska kuvassa näkyy viistosti oikealle erkaneva tie joka näkyy Korian varuskunnan vahassa kartassa.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Suomalainen?

Post by Juha Tompuri »

rahola wrote: Aika varma olen Koriasta koska kuvassa näkyy viistosti oikealle erkaneva tie joka näkyy Korian varuskunnan vahassa kartassa.
Asemakaavaa (suunnitelmaa?)
Image
http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?q=0&o=0

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
rahola
kers
kers
Posts: 166
Joined: Tue Feb 24, 2009 9:56

Re: Suomalainen?

Post by rahola »

Olinkin unohtanut että onhan se viisto katu siellä vieläkin :D

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Suomalainen?

Post by JR33 »

Eli venäläis-suomalainen n. 100-vuotias kasarmi, minkä tekemisestä kiitos vierasperäiselle sotavanki- ja orjatyövoimalle...
Hevosennahkasopalla ja homeisilla leivillä saa ihmeen paljon kaunista aikaiseksi. :miettii:
6.D; primus inter pares.

vilipoika
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Sun Jan 21, 2007 10:03

Re: Suomalainen?

Post by vilipoika »

Korian pitkäksi kasarmiksi rakennuksen tunnistaa seinässä olevasta ikäänkuin maalitaulusta, eli sinivalkoinen merkki ikkunoiden välissä, kuten suomalainen miehistökokardi. Mulla on 20 luvulla otettu kuva samasta kassusta.

Korian- eikä muitakaan kasarmialueita rakentaneet mitkäsattuu kiinalaiset - eikä muutkaan sotavangit vaan suomalaiset, venäläiset ja virolaiset rakennusalan ammattilaiset. Työn tulos on korkealuokkaista ja arvostelun sietävää vielä 100 vuotta rakentamisen jälkeenkin. Samoihin aikoihin rakennettiin uudet kasarmialueet myös Kouvolaan, Lahteen, Riihimäelle ja Tammisaareen, joten ammattirakentajista oli kyllä kysyntää.

Samaan aikaan, siis ennen ensimmäistä mailmansotaa Suomen alueella tehtiin valtavasti myös linnoitustöitä joita oli tekemssä myös kiinalaisia ym vankitövoimaa. Samoin rannikkolinnakkeita rkennettiin Suomenlahden etelä ja pohjoispuolelle, tehtiin Pietari Suuren merilinnoitusta.

Tulipahan vähän pitkä sepustus, mutta mutta mutta ....
Sateessa, sumussa, pimeässä, pakkasessa ja pyryssä ....

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Suomalainen?

Post by TPTK »

- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”