KKR
Moderator: Juha Tompuri
KKR
Mikä oli Karjalan Kaartin Rykmentissä ns. sotamiehen sotilasarvo ? OLiko se sotamies vai kaartilainen ?
Asia kun ei ilmene edes kantakortista eikä mun lähteistäkään täydellä varmuudella.
Asia kun ei ilmene edes kantakortista eikä mun lähteistäkään täydellä varmuudella.
Sateessa, sumussa, pimeässä, pakkasessa ja pyryssä ....
Re: KKR
Kyllähän niitä kaartilaisiksi kutsuttiin, jossainvaiheessa käytettiin mm. ninitystä "kaartin luutnentti" jne. Sehän tässä kiinnostaa että oliko se "kaartilainen" oikein virallinen nimitys vai kaartilaisten itse käyttämä. Hieno sotilasarvo se oli kuitenkin. Karjalan Prikaatissa (KKR:n perinnejoukko) käytetään henkilöstöstä nimitystä kaartilainen tai ainakin joskus vähän aiemmin ainakin käytettiin.
Olen yrittänyt löytää Pertti Kilkin kirjoittamasta kirjasta "Karjalan Kaartin Rykmentti" vastausta kysymykseen mutta huonolla menestyksellä.
Pikkujuttu sinänsä mutta kun pitäisi laatia erään veteraanin "kunnian tie" kertomus ylennyksineen.
Olen yrittänyt löytää Pertti Kilkin kirjoittamasta kirjasta "Karjalan Kaartin Rykmentti" vastausta kysymykseen mutta huonolla menestyksellä.
Pikkujuttu sinänsä mutta kun pitäisi laatia erään veteraanin "kunnian tie" kertomus ylennyksineen.
P.Huhtalan "Sotamies"-kirjan (WSOY 1941) mukaan sotamiestä vastaavia arvonimikkeitä ovat mm. rajajääkäri, kaartilainen, sotamies, jääkäri, tykkimies, rakuuna, ratsumies, panssarijääkäri, lentosotamies, pioneeri ja matruusi. Ei tämä nyt ohjesääntötekstiä ole, mutta kyllä Huhtala on yleensä ollut luotettava kirjoittaja (tehnyt monta sotilaskäsikirjaa ennen sotia ja niiden aikana - sujuvaa tekstiä, selkeä esitys - olisi ollut "tieto-Finlandian arvoinen, jos sellaisia olisi silloin jaettu.).
Tmähän on ainakin selvä esimerkki komean sotilasarvon käytöstä. Sodanaikaisten joukkojen sotamiesten sotilasarvot olivatkin riippuvaisia siitä missä oli joukon nimi, jolloin käytettiin kaikista samaa sotilasarvoa. Ainakin pääsääntöisesti: sotamies, jääkäri, ratsumies, rakuuna jne.
Triviaalikysymys: Mistä alkean rajavartioston sotilaat ovat saaneet käyttää sotilasarvoa RAJAJÄÄKÄRI ? Onkohan tullut kyseltyä aiemminkin ? No sitten kertaukseksi.
Triviaalikysymys: Mistä alkean rajavartioston sotilaat ovat saaneet käyttää sotilasarvoa RAJAJÄÄKÄRI ? Onkohan tullut kyseltyä aiemminkin ? No sitten kertaukseksi.
-
- sotvm1
Tais olla kun talvi ja jatkosodan rajavartiojoukot kunnostautuivat kaikilla rintamaosuuksilla, Mannerheim antoi rajavartio sotamiehille kunnianimen, rajajääkäri.vilipoika wrote:Tmähän on ainakin selvä esimerkki komean sotilasarvon käytöstä. Sodanaikaisten joukkojen sotamiesten sotilasarvot olivatkin riippuvaisia siitä missä oli joukon nimi, jolloin käytettiin kaikista samaa sotilasarvoa. Ainakin pääsääntöisesti: sotamies, jääkäri, ratsumies, rakuuna jne.
Päivämäärä on aikoja sitten unohtunut...