Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by Stoppari »

Onkohan mitään tietoa, miten on valittu ko. hommiin miehet?Edesmennyt sukulainen aikanaan hulluna humalassa kertoi, miten oli ollut sodan "raatokuskina"
onkohan mitään faktaa, minkä mukaan miehiä on pantu mihinkin hommiin...
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by Mangrove »

Stoppari wrote:Onkohan mitään tietoa, miten on valittu ko. hommiin miehet?Edesmennyt sukulainen aikanaan hulluna humalassa kertoi, miten oli ollut sodan "raatokuskina" onkohan mitään faktaa, minkä mukaan miehiä on pantu mihinkin hommiin...
Vuoden 1943 Lääkärintarkastusohjesäännön mukaan eturintaman läheisiin, toissijaisiin tehtäviin voitiin määrätä B I ja B II -palvelusluokkaan kuuluvia. B-palvelusluokkaan kuuluivat mm. lievästi sydänvikaiset, tuberkuloosin oireistä kärsivät yms. Ohjesäännössä annetaan esimerkkinä hevosmies B-luokkaan kuuluvan tehtävänä.

vilipoika
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Sun Jan 21, 2007 10:03

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by vilipoika »

Kyllän niitä hevosmiehiäkin oli monissa eri portaissa ja erilaisissa tehtävissä. Periaatteessa pelkästään vainajien kuljettamiseen ei varmaankaan ketää sijoitettu. Samat miehet ja hevoset jotka toivat etulinjaan ammuksia ja muonaa, veivät palatessaa haavottuneita ja kaatuneita etulinjasta. Sankareita olivat siinä missä muutkin.
Sateessa, sumussa, pimeässä, pakkasessa ja pyryssä ....

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by Rokka »

Taivahan tosi, ilman huoltoa ei yksikään joukko toimisi kovin pitkään ! Varmaan moni B tai muu mies olisi halunnut ottaa osaa etulinjan toimintaan, mutta pelkästään käytännön syiden johdosta heiltä se mahdollisuus evättiin, mm. diabeetikot yms.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

vilipoika
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Sun Jan 21, 2007 10:03

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by vilipoika »

Kyllä ne komppaniaportaan hevosmiehet olivat ihan muiden etulinjan taistelijoiden luokituksessa. Mainitussa ohjeessa tarkoitettiin etulinjan läheisiä toimintoja siis ei komppaniatasoa.
Sateessa, sumussa, pimeässä, pakkasessa ja pyryssä ....

User avatar
AkuK
erikmest
erikmest
Posts: 332
Joined: Fri Dec 29, 2006 20:34
Location: Pohojanmaa

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by AkuK »

Vaimon vaari vainaa oli talvisodassa sairaankuljetusmies kenttäsairaala 1 alaisuudessa. En tiedä millä livulla joutui mutta ei ollu b-mies. Joskus oli appiukolle toimitellu ettei ollu hääviä hommaa.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by Sturmmann »

Oma vaarini oli Talvisodassa hevosmies JR 5:n riveissä. Ei ollut aiemmin hevosta ohjastanut, mutta käsky oli käsky ja Summassa mm. oli ollut. Alkupäivinä oli Valkjärvellä ollut sytyttämässä jotain kartanoa, jonka kirjastosta evakuoi karttakirjan ainoana Talvisodan sotamuistona. Muuten muonaa ja ammuksia vei linjaan ja toi haavoittuneita ja kaatuneita pois. Keljua hommaa, kun haavoittuneet oli hyvä saada pois heti ja päivänvalossa ajeleminen viholisen ahdistellessa on ollut hengelle hupaa.

Jatkosodassa tehtävänä olikin PK-mies JR25:n riveissä, että ei enää hevosien kanssa ollut tekemissä myöhemin.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Raatokuskit ja muut hevosmiehet..????

Post by Rokka »

Stoppari wrote:Onkohan mitään tietoa, miten on valittu ko. hommiin miehet?Edesmennyt sukulainen aikanaan hulluna humalassa kertoi, miten oli ollut sodan "raatokuskina"
onkohan mitään faktaa, minkä mukaan miehiä on pantu mihinkin hommiin...
Sinänsä varmasti luonnehdinta "raatokuski" voi olla veteraanin mielestä se oikea ilmaus, kun paluu kyydillä on tullut kalmakyytejä ja varmaan tilanteen mukaan aika paljonkin, joten varman niin mieleen painuvaa ei ole miettiä tehtäväänsä soppa/ammuskuskina vaan sinä mieleen painuvampana kalmojen kuljettajana...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”