Heinkel 100 meinasi tulla Suomeen

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Heinkel 100 meinasi tulla Suomeen

Post by Sturmmann »

Käsittääkseni Heinkeliä tarjottiin Suomeen ennen Talvisotaa, mutta tietääkö kukaan miksi niitä ei sitten ostettu? Määrärahojen puutte vai armeijan hitaus päättää?

Heinkel 100 olisi ollut kova kone läpi sotien, jos nettitieto pitää kutinsa, että nopeus olisi ollut 670 km/h ja kaksi 20 mm tykkiä siivissä!

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Post by John Moses »

Vaikeapa olisi ollut Heinkeleitä ostella enne talvisotaa, koneita kun ei ollut saatavana...eikä sarjavalmistusta sitten edes koskaan aloitettu.Sarjatuotantoasteella kone olisi ollut aikaisintaan keväällä/kesällä 1940, mutta eipä tuo olisi talvisotaan ehtinyt. Enpä usko muutenkaan että Saksasta olisi taistelukoneita hevillä Suomeen myyty, kun Josif-sedän kanssa oli jo tehty jonkinlaista lehmänkauppaa... Jos en väärin muista, koko tuotanto käsitti 12 protokonetta, joita sitten kuvailtiin eri suojamaalauksissa ja tunnuksilla vastustajan hämäämiseksi.Väittivätpä jotkut RAF:n lentäjät jopa ampuneensa näitä alaskin, vaikka todistettavasti koneita ei koskaan lennetty taistelussa.
Kone oli todella nopea - ainakin käsinviimeisteltynä esisarjan mallina - mutta siinä oli omat heikkoutensa. Siipikuormitus oli raskas ja kone oli epävakaa ilmataistelun rajuja liikkeitä ajatellen - suoraan nopeuslentoon se sen sijaan soveltui. Monet protosarjan koneet tuhoutuivat laskutelineen toimintahäiriöistä johtuen ja ehkä suurin epäkohta oli todella omituinen moottorin jäähdytysjärjestelmä höyrynpoistoputkineen, kenttäolosuhteissa tämänkaltainen idea oli tuomittu epäonnistumaan. Luultavasti yksi syy koneen jäämiseen protoasteelle oli myös hävittäjien väheksyminen Luftwaffessa - sotaa edeltävinä vuosina pääpaino oli erilaisissa pommikoneissa,hävittäjäthän katsottiin "puolustuksellisiksi" lentokoneiksi ja urhean Luftwaffenhan oli tarkoitus vain hyökätä...kun koneelle ei katsottu olevan tarvetta, sitä ei haluttu edelleenkehittää ja sitten olikin jo FW 190:n vuoro...

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Joppe Karhunen on spekuloinut asiasta jossain kirjoissaan. Eka Magnusson suoritti koelentoja eri konemalleilla Euroopassa ja valituksi tuli Fokker D21 sen halpuuden ja lisenssivalmistusmahdollisuuden vuoksi. Suomelle tarjottiin mm Fokkerin kaksirunkoista mallia ja Saksassa oli ainakin esittelyssä Heinkel 100.
Olihan niitä köyhille tyrkyllä 35kpl Curtis Hawkejakin, mutta ne saatiin vasta jatkosotaan Saksan kautta (sotasaaliita Ranskasta ja Norjasta).

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

kyseinen suomeen harkittu tyyppi oli heinkel 112, ei 100 ;)

Post Reply

Return to “Lentokoneet”