Vanhat Berdan II kiväärin patruunat
Vanhat Berdan II kiväärin patruunat
Kokeneemmilta harrastajilta kyselisin miten turvallisia vanhat patruunat on säilyttää?Minulta löytyy 4 alkuperäistä pakettia Berdan II mustaruutikiväärin patruunoita(10.7x58R).Yhden paketin olen nätisti avannut niin että yhden patruunan saa vedettyä ulos.Päällepäin patruuna näyttää ihan uudenveroiselta(hylsy vielä kirkas ja luodin ympärillä komea mehiläisvaha)ja paketeista ei löydy mitään kosteusvaurioita eli ilmeisesti säilytetty kuivassa.Miten on mahtanut ruudin ja nallin käydä yli 100 vuoden säilytyksessä?Näissähän on luodin alla käsittääkseni mehiläivaha(?) tulppa tiivisteenä joka suojaa ruutia kostumiselta...
Mitä mieltä olette uskaltaisiko tuollaista koittaa berdanilla ampua?Olen kuullut vähän erilaisia teorioita.Veikkaan kyllä että ruuti on kovettunut yhdeksi klöntiksi ja mahtaako ne nallitkaan toimia
Mitä mieltä olette uskaltaisiko tuollaista koittaa berdanilla ampua?Olen kuullut vähän erilaisia teorioita.Veikkaan kyllä että ruuti on kovettunut yhdeksi klöntiksi ja mahtaako ne nallitkaan toimia
- Attachments
-
- 001.JPG
- (93.5 KiB) Downloaded 3346 times
-
- kaartsotvm3
Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat
Itse jättäisin kokeilematta (monestakin syystä), mutta jokainen tavallaan...
Siihen suuntaan olen itsekin enemmän kallistunutJohn Moses wrote:Itse jättäisin kokeilematta (monestakin syystä), mutta jokainen tavallaan...
Pari vuotta olen nuo patruunat omistanut ja viime aikoina olen ruvennut miettimään,että onko niiden säilyttäminen ihan turvallista?
mustaruutikin saattaa herkistyä vanhemmiten...mutta ei se silti kaiketi itsekseen syty.
mutta käyttämättömänä arvo on moninkertainen hylsyyn verrattuna...
mutta käyttämättömänä arvo on moninkertainen hylsyyn verrattuna...
Käsittääkseni mustaruuti useimmiten vanhetessaan/kostuessaan pikemminkin muuttuu syttymättömäksi kuin herkistyy Toki paakkuuntuessaan saattaa ampuessa käyttäytyä epätoivotulla tavalla joten en ampuisi itse, mutta säilyttäisin kyllä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Tälläistä teoriaa olen juuri kuullut että jos ruuti on päässyt kostumaan ja kovettunut yhdeksi klöntiksi on vaarana että "tapahtuu jotain epätoivottua"HL/A wrote:Käsittääkseni mustaruuti useimmiten vanhetessaan/kostuessaan pikemminkin muuttuu syttymättömäksi kuin herkistyy Toki paakkuuntuessaan saattaa ampuessa käyttäytyä epätoivotulla tavalla joten en ampuisi itse, mutta säilyttäisin kyllä.
Esim. tuosta löytyy juttua ruudin kosteudesta ja ikääntymisestä:
http://books.google.fi/books?id=Q1yJNr9 ... ng&f=false
http://books.google.fi/books?id=Q1yJNr9 ... ng&f=false
Osaako joku sanoa mitä nuo hylsyjen pohjassa olevat numerot tarkoittaa?Esim.vasemman puoleisessa tuo 93,olisiko valmistusvuosi vai mikä???
- Attachments
-
- 10.7x58R.JPG
- (94.34 KiB) Downloaded 3093 times
Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 )
Kiitos avusta!Osaako joku vielä kertoa mitä oikean puoleisessa tarkoittaa K ja II?HL/A wrote:Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 )
K lienee tehdas, jota en tunnista ja II todennäköisesti joko valmistuskuukausi tai -vuosineljännes.
Eikös K ole = Kynoch ?
Minä väittäisin sitäkin venäläiseksi. Pietarilaista tuotantoa ja II on vuosineljännes ja K hylsyn valmistaja/metallin tuottaja.
Eikös KYNOCH juuri valmistanut patruunoita venäjälle ? Myöhemmin 7.62X54R .Tämä asiasta kolmanteen 7.62X53R ja 7.62 x 54 R , ero ? Pakkausmerkinnässä vai mielipiteessä ?
Asiasta sen enempää tietämättä voisin kuvitella tuon 1893 olevan jo harvinaisempaa vuosikertaa?Käsittääkseni berdanien käyttö loppui nopeasti mosin nagantin keksimisen jälkeen ja monet ilmeisesti muutettiin kaliiberiin 7.62HL/A wrote:Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 )
Vai onko jollain parempaa tietoa mihin vuoteen asti berdanin patruunaa on valmistettu?