M-39 pistin...
M-39 pistin...
Siirtelin tossa noita pistimiä ja huomasin että 39 pistimessä on outo leima...??
Si vis pacem, parabellum...
39 pistimet on muutenkin kiven alla. Niitä on joskus huutonetissä muodolliseen 300€ hintaan ollut.
Mä sain omani viime keväänä, kun olin purkamassa sukutilaa ja löysin sieltä. Nahka on vaan mennyt aika huonoon kuntoon. Pitäis varmaan kokeilla sitä nahkissiä
Mä sain omani viime keväänä, kun olin purkamassa sukutilaa ja löysin sieltä. Nahka on vaan mennyt aika huonoon kuntoon. Pitäis varmaan kokeilla sitä nahkissiä
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
- greendevil
- sotvm1
1000 kpl
No eihän noita ole varikolla kuin enintään 1000 kpl jäljellä ja hinta se 150
Ei ole mitään eroa. Tämän näyte version rinnalla ovat harvinaisia myös oikeasti jaossa olleet yksilöt,joista löytyy aseen sarjanumero(tai osa siitä) .Spiess wrote:Tutkiskelin asiaa ja olisko niin että on tehty näyte-erä johonkin Taisteluväline- osastolle, ennen varsinaista valmistukseen ryhtymistä?
Onkohan tässä eroa lopulliseen tuotantoon tulleen mallin kanssa, ei voi verrata kun ei ole kuin tämä yksi kpl.
Osaako joku kertoa enemmän noista sarjanumeroista m/39-pistimissä? Omassani on numerosarja 706 lyötynä pistimen kiinnikkeen yläpintaan, takaa katsottuna oikealle puolelle. Luulin että kaikissa pistimissä olisi numero, koska tuo on ainut käpistelemäni puukkopistin... Minkähän arvoinen tuo mahtaa olla?
jep. tuossa ei ole numeroa laisinkaan, mutta sain sen mieheltä joka käytti sitä palveluksessa rintamalla....eli oli jaettu joukoille...sako92s wrote:Ei ole mitään eroa. Tämän näyte version rinnalla ovat harvinaisia myös oikeasti jaossa olleet yksilöt,joista löytyy aseen sarjanumero(tai osa siitä) .Spiess wrote:Tutkiskelin asiaa ja olisko niin että on tehty näyte-erä johonkin Taisteluväline- osastolle, ennen varsinaista valmistukseen ryhtymistä?
Onkohan tässä eroa lopulliseen tuotantoon tulleen mallin kanssa, ei voi verrata kun ei ole kuin tämä yksi kpl.
Si vis pacem, parabellum...
Harvat numeroidut yksilöt lienevät leimattu joissain Suojeluskuntapiireissä. Siis niiden m39 kiväärien kanssa,jotka jaettiin ensisijassa kotirintaman tehtävissä olleille SK-miehille korvaukseksi menetetystä yksityis -varakivääristä.Kaikkia pistimiä ei kuitenkaan numeroitu,kuten ei liene numeroitu kaikkia jaettuja kivääreitäkään,koska sk-numeroituja näkee niin harvoin.Piireihinhän jaettiin Huhtikuussa 1942 tehdyllä päätöksellä 100 kpl kivääreitä kuhunkin. En ole kuitenkaan mistään saanut lukea,sisältyikö lähetyksiin myös niihin kuuluvat pistimet.Olettaisin kuitenkin,että todennäköisesti. Piirejä taisi olla sota-aikaan 34 kpl ? Joten jaettujen kiväärien/pistimien määräksi tulisi 3400 kpl