Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
-
- korpr
- Posts: 53
- Joined: Sun May 18, 2008 17:55
- Location: Muurmannin rata
Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Hitsaus syrjäytti niittauksen teräsrakenteiden yhteenliittämisessä, muutos alkoi alasta riippuen 20- tai 30-luvulla. Panssarivaunujen rakentamisessa muutos lienee alkanut 30-luvun puolivälin paikkeilla.
Pari kysymystä tähän liittyen. Mitkä olivat eri maiden (USA, N-Liitto, Iso-Britannia ja Saksa) ensimmäisiä panssareitä, joissa oli hitsattu runko?
Missä yleisimmissä toisen maailmansodan panssareissa oli vielä niitattu runko? Ainakin M3 Lee/Grant, Vickers 6 ton ja T-26, mutta missä muissa?
Pari kysymystä tähän liittyen. Mitkä olivat eri maiden (USA, N-Liitto, Iso-Britannia ja Saksa) ensimmäisiä panssareitä, joissa oli hitsattu runko?
Missä yleisimmissä toisen maailmansodan panssareissa oli vielä niitattu runko? Ainakin M3 Lee/Grant, Vickers 6 ton ja T-26, mutta missä muissa?
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Ainakin jossain näissä Puttiini pikkuserku Klimeissä oli niittejä ? Taisi olla olla vaan suojauspanssareissa ? Jokos puttiini on laittanu kansa äänestyse Lappeerannasa ja Imatralla venäjään liittymiseks , vitsi vai joskus totta ? Sillo ainaski tarvitts jotai muuta ku polttopulloja ja ruottalaisia olemattomia panssarintorjuntatykkejä . En kai provosoi sotaa ? Ryssän pelko on kaike alku vai kui se oli ...
- Attachments
-
- niittejä.jpg
- (81.52 KiB) Downloaded 4691 times
-
- Klim.jpg
- (20.25 KiB) Downloaded 4770 times
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
KV-vaunujen torneja valmistettin sekä hitsaamalla, että valamalla. Caporalin postaamissa kuvissa esiintyy KV-1E, jonka panssarointia oli vahvistettu pultatuilla lisäpanssarilevyillä.
-
- korpr
- Posts: 53
- Joined: Sun May 18, 2008 17:55
- Location: Muurmannin rata
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
En muistanutkaan, että Klimeissä on ollut lisäpanssarointia. Ne on todennäköisesti pultattu torniin hitsattuihin tukirakenteisiin.
Panssarien kehitystä USA:ssa: M3 Lee ja Grant olivat vielä niitaten koottuja.
Eli levyjen saumakohdissa näkyy paljon niittejä. Niittauslaite näytti muuten tältä.
Työkalun suuresta koosta johtuen umpinaisen rakenteen, kuten panssarivaunun rungon viimeinen sauma on pitänyt suunnitella viisaasti. Tai sitten käyttää toisenlaista työkalua.
M4 Shermanin versio M4 on hitsatulla komposiittirungolla. Wikipedian sanavalinta tarkoittanee hitsattua ja niitattua rakennetta.
Versiossa M4A1 runko on valettu, versioissa M4A2-A4 hitsattu ja M4A6:ssa on komposiittirunko.
Tämä runko näyttää valetulta.
Panssarien kehitystä USA:ssa: M3 Lee ja Grant olivat vielä niitaten koottuja.
Eli levyjen saumakohdissa näkyy paljon niittejä. Niittauslaite näytti muuten tältä.
Työkalun suuresta koosta johtuen umpinaisen rakenteen, kuten panssarivaunun rungon viimeinen sauma on pitänyt suunnitella viisaasti. Tai sitten käyttää toisenlaista työkalua.
M4 Shermanin versio M4 on hitsatulla komposiittirungolla. Wikipedian sanavalinta tarkoittanee hitsattua ja niitattua rakennetta.
Versiossa M4A1 runko on valettu, versioissa M4A2-A4 hitsattu ja M4A6:ssa on komposiittirunko.
Tämä runko näyttää valetulta.
-
- korpr
- Posts: 53
- Joined: Sun May 18, 2008 17:55
- Location: Muurmannin rata
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Niiteistä hitsisaumoihin osa 2: Iso-Britannia
Sodan alussa brittien ajatusmaailmaan kuului kaksi vaunutyyppiä. Raskaasti panssaroidut, hitaat tankit (infantry tanks) tukivat jalkaväkeä ja kevyemmin panssaroidut nopeat tankit (cruiser tanks) operoivat kevyen ratsuväen tapaan.
Britit karsastivat hitsausta osin työtapojen kehittymättömyyden osin pätevien hitsaajien puutteen vuoksi.
Mielenkiintoista on, että sodan alkuvaiheen yleisin infantry tank Matilda II näyttäisi olevan koottu ilman niittejä. Se oli raskaasti panssaroitu ja paksujen levyjen niittaus on vaikeaa, ilmeisesti se siis hitsattiin.
Matilda II:n korvaajaksi tuli kevyempirakenteinen Valentine, joka oli niitattu.
Cruisereiden puolella sodan alkuvaiheiden yleisin tankki oli niitattu Crusader.
Erillisistä jalkaväkivaunuista ja risteilijävaunuista luovuttiin lopulta ja tuloksena oli 1943 palvelukäyttöön otettu Cromwell.
Näyttää niitatulta.
Seuraava kehitysversio oli Comet, joita käytettiin 1944 lähtien.
Näyttää hitsatulta.
Sodan alussa brittien ajatusmaailmaan kuului kaksi vaunutyyppiä. Raskaasti panssaroidut, hitaat tankit (infantry tanks) tukivat jalkaväkeä ja kevyemmin panssaroidut nopeat tankit (cruiser tanks) operoivat kevyen ratsuväen tapaan.
Britit karsastivat hitsausta osin työtapojen kehittymättömyyden osin pätevien hitsaajien puutteen vuoksi.
Mielenkiintoista on, että sodan alkuvaiheen yleisin infantry tank Matilda II näyttäisi olevan koottu ilman niittejä. Se oli raskaasti panssaroitu ja paksujen levyjen niittaus on vaikeaa, ilmeisesti se siis hitsattiin.
Matilda II:n korvaajaksi tuli kevyempirakenteinen Valentine, joka oli niitattu.
Cruisereiden puolella sodan alkuvaiheiden yleisin tankki oli niitattu Crusader.
Erillisistä jalkaväkivaunuista ja risteilijävaunuista luovuttiin lopulta ja tuloksena oli 1943 palvelukäyttöön otettu Cromwell.
Näyttää niitatulta.
Seuraava kehitysversio oli Comet, joita käytettiin 1944 lähtien.
Näyttää hitsatulta.
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?Ivan Orav wrote:Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
No ei Hiekkavalulta ne näyttää.On todella paljon halvempi ja yksinkertaisempi menetelmä.mosu wrote:Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?Ivan Orav wrote:Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"
Ei varmaan siihenaikaan olis onnistunu, eikä minun tiedossa ole että nykyisinkään...
Tosin tiedoissani on huolestuttavan paljon inhimillisiä aukkoja
-
- kers
- Posts: 119
- Joined: Sat Jul 18, 2009 23:14
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Ei, joo. T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.
Kuva: http://forum.valka.cz/attachments/121/T-34-76.JPG
Kuva: http://forum.valka.cz/attachments/121/T-34-76.JPG
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Paljonkohan mahtoi käytetyssä levyssä olla paksuutta....T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Minusta tuo näyttää tornin päälle asennetusta ohuehkolta suojakuoreltaEsa Muikku wrote:Ei, joo. T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.
Kuva: http://forum.valka.cz/attachments/121/T-34-76.JPG
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
On. Muutama versio aiheesta:mosu wrote:Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?
T-34 obr 1942
Production of the new model started in August 1942 at ChKZ and Uralmash (Ural Heavy Machinery Plant in Sverdlovsk), these two factories utilising a 5,000-ton forge-press for stamped versions of the new hexagonal turret. Other factories produced the new turrets in cast and welded form.
http://www.flamesofwar.com/Default.aspx ... rt_id=1015
The new turret was produced in stamped and cast versions, with two versions of the cast turret, known as the “softedge” and “hardedge” versions. The hardedge version was made up of a larger number of individual cast components, the softedge version from three – the walls, the ring and the armoured roof. The stamped version was made from a single 45mm armoured plate forced into shape by a 5,000 ton press.
http://www.historyofwar.org/articles/we ... iants.html
»UZTM« (Ural Heavy Machinery Plant) popularly »Uralmash« at Sverdlovsk,
by October 1,1942.
Fortunately, the engineers at »Uralmash« could make use of »Shleman«, a huge 10,000-ton steel press capable of forming almost any shape required. So, as a way to accelerate production, a new slightly larger »stamped« cast turret out of 60mm hardened steel was developed with a rounded upper hexagonal shape that was simply welded onto the lower turret ring.
The result not only was faster to assemble but showed better armour protection during artillery tests as well.
Production started in October 1942, resulting in no less than 2,670 stamped turrets completed by March 1944, the last batches with the new commander copula installed.
As »Uralmash« itself only completed approx. 700 tanks in 1942/3, the majority of roughly 2,000 turrets were sent to »Tankograd« and »Krasnoye Sormovo« for assemble, resulting in the »T-34 ChTZ« as it is commonly called.
http://www.o5m6.de/t-34_76_uztm.html
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Moi!
Eiköhän levy lienee ollut punahehkunen,kun muotin päälle laitettiin?
Pikkupoikana näin kun höyryveturin tulipesän päätyä muotoon prässättiin,
niin kuumana se tehtiin.
Levyn paksuus siinäkin ~50mm.
Eiköhän levy lienee ollut punahehkunen,kun muotin päälle laitettiin?
Pikkupoikana näin kun höyryveturin tulipesän päätyä muotoon prässättiin,
niin kuumana se tehtiin.
Levyn paksuus siinäkin ~50mm.
SNAFU
Viinaa voi olla ilman iloakin
Viinaa voi olla ilman iloakin
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Todennäköisesti !Eiköhän levy lienee ollut punahehkunen,kun muotin päälle laitettiin?
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa
Moi!
Piti käydä tarkistamassa,ei se ihan 50mm ollut toi pääty...
Mutta 20-30mm kumminkin.
Piti käydä tarkistamassa,ei se ihan 50mm ollut toi pääty...
Mutta 20-30mm kumminkin.
SNAFU
Viinaa voi olla ilman iloakin
Viinaa voi olla ilman iloakin