Termos! Hankin tuossa muutaman kymmenenkappaletta valojuovapatruunaa kaliberissa 53R. Kantaleima VPT 42. Päällisin puolin erittäin hyvä kuntoisia, eipä juurikaan eroa hylsyt uusista mutta kysymys kuuluu uskaltaako noita vielä ampua ilman pelkoa ase/ampuja rikosta?
EDIT: Väärä osasto, ylläpito siirtänee...
Vanhojen patruunoiden ampuminen?
Re: Vanhojen patruunoiden ampuminen?
En suosittele.
Ja epäilen, että tuskinpa tuo vj-massakaan enää syttyy...
Patruunakokoelmaan vaan.
Patruunakokoelmaan vaan.
+1 Mahdolliset (todennäköiset) ongelmakohdat tuon ikäisissä kotimaisissa:Sapööri wrote:En suosittele.
Patruunakokoelmaan vaan.
1. (Sinoxid)-nallit eivät enää yleensä syty.
2. Messinki-hylsyjen koostumus muuttuu vuosikymmenien kuluessa, mikä tekee hylsyistä hauraita -> halkeavat ammuttaessa.
3. Ruuti ei myöskään ole kemialliselta koostumukseltaan enää samaa yli 70 vuoden jälkeen.
Minä ainakin ammuin aikanaan isän Uhtualta tuomia ja hyvin pamahtelivat. Tietysti helistelin ensin. Eikä teho ainakaan ollut heikentynyt. Nallit olivat vähintään yhtä littanoita kuin uudemmissa.
Jotkut ovat myöskin ampuneet asekätkennästä peräisin olevia 9 mm:n patruunoita ja kertoivat hyvin toimineen.
Eipähän noissa patruunaaskeissa vieläkään ole "parasta ennen" päiväystä.
Pitikös noille valojuoville olla erva-lupa.
Jotkut ovat myöskin ampuneet asekätkennästä peräisin olevia 9 mm:n patruunoita ja kertoivat hyvin toimineen.
Eipähän noissa patruunaaskeissa vieläkään ole "parasta ennen" päiväystä.
Pitikös noille valojuoville olla erva-lupa.
Kantaleima kertoo vain hylsyn valmistusvuoden, voi hyvinkin olla purettu ja uudelleen ladatttu. Itse olen aiemmin tulittanut kaikki wanhat patruunat jotka hyvältä vaikuttaneet. Muutama haljennut hylsy matkan varrelle sattunut tms pientä. Nykyisin moiset olen purkanut-hylsyt romumetalliksi, ruuti roskii ja luodit käyttänyt parempaan tarkoitukseem.
Ei. Valojuova ei ole ERVA. Lisäksi tuskin syttyvät enää.TAK85 wrote:Pitikös noille valojuoville olla erva-lupa.
Mulla on ollut pari haljennutta hylsyä jo noissa leader merkillä nykyään myytävissä patruunoissa.
Vanhimmat patruunat, joiden ampumista vierestä seurasin, olivat leimattu 1916.
Ampua voi vanhojakin patruunoita, mutta varmistettava, ettei hylsyn sisältö ole "yhtä jöötiä" ja yleensäkin ammuttaessa, oli sitten uusia tai vanhoja pateja, niin suosittelen käyttämään suojalaseja.
Ampua voi vanhojakin patruunoita, mutta varmistettava, ettei hylsyn sisältö ole "yhtä jöötiä" ja yleensäkin ammuttaessa, oli sitten uusia tai vanhoja pateja, niin suosittelen käyttämään suojalaseja.
Viha vienyt ei meitä kamppailuun,
Vei entismuistojen mahti.
Vei nuijamiehet ja vänrikki Stool,
Vei Jääkäri-marssin tahti.
Vei entismuistojen mahti.
Vei nuijamiehet ja vänrikki Stool,
Vei Jääkäri-marssin tahti.