Vilho Rätön tuhoamat tankit
Moderator: Juha Tompuri
-
- kers
Vilho Rätön tuhoamat tankit
Oon uusi asukas tässä foorumissa, jota päällisin puolin pidän pienenä, mutta ilmeisen asiantuntevana yhteisönä
Oon tähän asti yrittäny saada kysymyksiin vastauksia eräässä toisessä foorumissa, mutta josko täällä oltaisiin hieman aktiivisempia...
Kysymys on Vilho Rätöstä, joka sai ensimmäisen rivimiehelle myönnetun Mannerheiminristin, tankkien tuhoamisesta elokuun alussa 1941. Jos tarina ei ole tuttu, sen voi lukaista vaikkapa tästä; http://kotinetti.suomi.net/brantberg/So ... 0Ratto.htm
Tekstiin on valitettavasti eksynyt ikävä kirjoitusvirhe, kyseessä on ollu tietenkin 45mm (Ei 54mm) pst-tykki.
Olen aikeissa kuvittaa tämän tapahtuman (suomeksi; piirtää siitä kuvan) ja yritän saada kerättyä yksityiskohtia.
Mitä panssarivaunuja oli kyseessä? Toisessa foorumissa eräs vastaaja uskoi nähneensä valokuvan noista tuhotuista vaunuista ja uskoi niiden olleen T-37 tai T-38 mallisia. Voiko joku vahvistaa tai antaa uutta tietoa?
Oon tähän asti yrittäny saada kysymyksiin vastauksia eräässä toisessä foorumissa, mutta josko täällä oltaisiin hieman aktiivisempia...
Kysymys on Vilho Rätöstä, joka sai ensimmäisen rivimiehelle myönnetun Mannerheiminristin, tankkien tuhoamisesta elokuun alussa 1941. Jos tarina ei ole tuttu, sen voi lukaista vaikkapa tästä; http://kotinetti.suomi.net/brantberg/So ... 0Ratto.htm
Tekstiin on valitettavasti eksynyt ikävä kirjoitusvirhe, kyseessä on ollu tietenkin 45mm (Ei 54mm) pst-tykki.
Olen aikeissa kuvittaa tämän tapahtuman (suomeksi; piirtää siitä kuvan) ja yritän saada kerättyä yksityiskohtia.
Mitä panssarivaunuja oli kyseessä? Toisessa foorumissa eräs vastaaja uskoi nähneensä valokuvan noista tuhotuista vaunuista ja uskoi niiden olleen T-37 tai T-38 mallisia. Voiko joku vahvistaa tai antaa uutta tietoa?
-
- kers
- Komendantti
- komendantti
Muuan arvaaja väitti vaunujen olleen joko T-37 tai T-38 -mallisia, eli kevyitä amfibioja.
Eipä kai mikään mahdottomuus, vaikka esim. pääjoukkojen kalustona olisikin ollut BT-7 tms. vaunuja... olisihan noita kevyitä voitu käyttää tiedustelu- ja tunnustelutarkoitukseen.
Tässä on T-38: http://en.wikipedia.org/wiki/T-38_tank
Tuo nyt oli vain yksi väite, täytyy itsekin vähän kaivella asiaa.
Eipä kai mikään mahdottomuus, vaikka esim. pääjoukkojen kalustona olisikin ollut BT-7 tms. vaunuja... olisihan noita kevyitä voitu käyttää tiedustelu- ja tunnustelutarkoitukseen.
Tässä on T-38: http://en.wikipedia.org/wiki/T-38_tank
Tuo nyt oli vain yksi väite, täytyy itsekin vähän kaivella asiaa.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
Kyllä, jalkaväen luutnantti Lahtinen, JR27:n hyökkäyksen kärjessä etenevästä pataljoonasta, joka tuli pyytämään pikaista apua havaittujen vihollispanssarien tuhoamiseksi. Rättö itse taas kuului pataljoonan panssarintorjunta-osaston tykkiryhmään, ja hän ilmoittautui vapaaehtoisena luutnantin mukaan, koska hänen oma ryhmänsä oli juuri saanut tappioita taistelun aikana, eikä voinut toimia.Sturmmann wrote:Rätön kanssa tykillä touhusi joku upseeri -
Uskon silti, että Päämajalla oli kyllä intressi saada nopeasti Ritaririveihin myös miehistöön kuuluvia, kuten tarkoitus oli ollutkin. Silti voin uskoa, että Vilho Rätön osaaminen ja neuvokkuus tuossa tilanteessa ratkaisivat hyvinkin paljon taistelun lopputulokseen, ei ainoastaan luutnantti Lahtinen ja hänen antamansa ohjeet - hänhän (ainakin kerrotun tarinan mukaan) oli nimenomaan tullut hakemaan ammattitaistoista apua vihollisvaunujen tuhoamiseksi.
Lisää esim. täältä: http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sot ... 0Ratto.htm
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
– Sun Tzu
– Sun Tzu
-
- kers
Oon lukenu useista lähteistä saman tarinan, yrittäen aina etsiä jotain uutta, mutta mikään ei tähän asti oo kertonu kyseisten vaunujen tyyppejä. Se eräs joka viitasi noihin kevyisiin amfibiovaunuihin, oli kuulemma nähnyt valokuvan... tiedäpä häntä. Ehkä halus vain saada huomiota ja päteä
Rättö sai muuten koulutuksen pst-tykin käyttöön erään koulun pihalla Kangasalla tuttu paikka siis. Eikös joku JR27:n pataljoona ollu pääosin kangasalalaisista koottu? Rättö itse oli Kanneljärveltä. Harmittaa etten tiedä äidin puolen Kangasalan sukulaisista, missä ovat oman taipaleensa tehneet. Isä on taas Kihniöltä ja sen puolelta oon tutkinu enemmänkin, pappa oli jatkosodassa JR57:ssä, mutta haavottui Änkilänsalolla jo heinäkuun viimeisenä 1941. Samoilla seuduilla kuitenkin liikutaan.
Rättö sai muuten koulutuksen pst-tykin käyttöön erään koulun pihalla Kangasalla tuttu paikka siis. Eikös joku JR27:n pataljoona ollu pääosin kangasalalaisista koottu? Rättö itse oli Kanneljärveltä. Harmittaa etten tiedä äidin puolen Kangasalan sukulaisista, missä ovat oman taipaleensa tehneet. Isä on taas Kihniöltä ja sen puolelta oon tutkinu enemmänkin, pappa oli jatkosodassa JR57:ssä, mutta haavottui Änkilänsalolla jo heinäkuun viimeisenä 1941. Samoilla seuduilla kuitenkin liikutaan.
- Komendantti
- komendantti
Aivan niin, arvuutteluahan se on ennen kuin joku voi lyödä todistettua faktaa pöytään. Silti on melkein todennäköisempää, että nuo taistelujen etulaitamilla tuhotut vaunut olisivat olleet kevyempiä malleja - ja ehkä myös amfibioja - kuin että siinä olisi suoraan ollut esim. pääjoukkojen raskaampaa BT-7, KV, tms. mallisia. Tuntuisi, että siinä olisi ollut ehkä tuollainen tiedustelutehtävään osoitettu kevyt panssarivaunujoukkue, joka oli saanut tehtäväksi tehdä pikaisen vastaiskun kohti läpimurtautunutta suomalaisjoukkoa.Panssarijääkäri wrote:Oon lukenu useista lähteistä saman tarinan, yrittäen aina etsiä jotain uutta, mutta mikään ei tähän asti oo kertonu kyseisten vaunujen tyyppejä. Se eräs joka viitasi noihin kevyisiin amfibiovaunuihin, oli kuulemma nähnyt valokuvan... tiedäpä häntä. Ehkä halus vain saada huomiota ja päteä
No, edelleen pelkkää spekulointiahan tämä on. Ainoa fakta on se, että sotamies Rättö omilla käsillään ja mukanaan olleiden avustajien avulla tuhosi tuon panssariosaston juuri oikealla hetkellä siten, ettei kriittinen tilanne ehtinyt muuttua kaoottiseksi. Ja se on todella paljon sotamiehen saavutukseksi.
– Sun Tzu
– Sun Tzu
-
- jvmaj
Ehkäpä niin...Panssarijääkäri wrote:Oon lukenu useista lähteistä saman tarinan, yrittäen aina etsiä jotain uutta, mutta mikään ei tähän asti oo kertonu kyseisten vaunujen tyyppejä. Se eräs joka viitasi noihin kevyisiin amfibiovaunuihin, oli kuulemma nähnyt valokuvan... tiedäpä häntä. Ehkä halus vain saada huomiota ja päteä
Toisaalta taas luulisi, että sellaisesta tapahtumasta joku olisi kuvankin räpsäissyt...
Nii-i, mutta joskus realismi on vain "pientä ja hikistä".Panssarijääkäri wrote:Kuulostaa hyvältä! Piirrän mieluummin niitä kuin hikisiä pikku amphibio-vaunuja.
Kuulostaa vähintäinkin järkeenkäyvältä.Komendantti wrote:Silti on melkein todennäköisempää, että nuo taistelujen etulaitamilla tuhotut vaunut olisivat olleet kevyempiä malleja - ja ehkä myös amfibioja - kuin että siinä olisi suoraan ollut esim. pääjoukkojen raskaampaa BT-7, KV, tms. mallisia. Tuntuisi, että siinä olisi ollut ehkä tuollainen tiedustelutehtävään osoitettu kevyt panssarivaunujoukkue, joka oli saanut tehtäväksi tehdä pikaisen vastaiskun kohti läpimurtautunutta suomalaisjoukkoa.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
En tiedä mistä Brantberg on tietonsa saanut,mutta apuahan tarvittiin siksi,että 20 mm PST-kivääri ei vaunuihin pystynyt. Jos tieto pitää paikkansa ,se ei kyllä puhuisi keveiden vaunujen puolesta se,että vaunuista ei ole otettu paljon kuvia voi johtua siitä että vaunut jäivät loppupelissä Neukkujen hallitsemalle alueelle ja he ehtivät hinata ne pois ennenkuin Suomalaiset saivat tilanteen taas haltuunsa