Mikähän merkki tämä on?

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
Post Reply
MiHa
kers
kers

Mikähän merkki tämä on?

Post by MiHa »

http://mysteeri.net/mysteryblog/?attachment_id=26

Mikähän tämä merkki mahtaa olla? Valmistaja veljekset Sundqvist, tarkoittaakohan tuo W viipuria vai mikä tuo on. Liekö siis välttämättä edes militaria aiheinen.

Merkki on ruuvikiinnitteinen.

t:MiHa
MiHa

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Kyllähän tuo varmaan Wiipuria tarkoittaa. Käyttötarkoituksesta ei ole aavistustakaan,mutta hieno merkki .

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Voisikohan olla AKS:n merkkejä?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Nyt kun olen aikani katsellut tuota merkkiä niin tuli ajatus.W-kirjaimen sakaroiden päät ovat erikoisen muotoiset. Mieleen tulee siivekäs ihmishahmo. Tuskin kristillistä symboliikkaa,mutta entäs kauppa? Merkurius ,Roomalaisten kaupan ja varkaiden jumala oli siivekäs ja ollut Suomessa ja on kai vieläkin kauppakamareiden symbolina (Merkuriuksen sauva).Voisiko kysymyksessä olla Viipurin kauppakamarin merkki :miettii:

MiHa
kers
kers

Post by MiHa »

Kaverini näki taas noissa W-kirjaimen päissä soihdut. Hankala on merkki, ei ole missään tullut eteen vielä samanlaista. Luulisihan noita tehdyn useampia kappaleita.

-MiHa
MiHa

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Olen kyllä tuollaisen aiemminkin nähnyt olisiko karjaliitonmerkki
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

MiHa
kers
kers

Post by MiHa »

>Olen kyllä tuollaisen aiemminkin nähnyt olisiko karjaliitonmerkki

Ihan vaan tarkennuksena tuohon kommenttiin kysyisin, että tarkoititko tuossa karjalaliittoa?

Mites nuo ruusukkeet, onko niitä pääasisassa käytetty sotilaallisissa yhteyksissä vai ihan yleisesti?

-MiHa
MiHa

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Rokka wrote:Olen kyllä tuollaisen aiemminkin nähnyt olisiko karjaliitonmerkki
Heh, TyPo, todellakin Karjalanliitto, kyllä ruusukkeita käytetään muussakin kuin sotilaallisessa käytössä, ruusuke kuuluu heraldiikkaan. Esim. meilläkin on RT merkissä keskellä ruusuke.

Mitä merkkiin tulee, muistan tuollaisen joskus nähneeni, mutta en todellakaan muista mihin liittäisin...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

MiHa
kers
kers

Post by MiHa »

On näköjään Wärtsilän tehtaiden merkki, oli joku tiennyt ratkaisun tuolla mysteeri.net:in puolella, että ei nyt ollutkaan varsinaista militariaa.

http://www.vartsila.net/tehtaan_historiaa.htm

Oisko sitten merkki ajalta 1945 ja ennen kun se tehdaskin jäi tuonne miehitetyn Suomen puolelle.

Millä aika välillä nuo Veljekset Sundqvist ovat toimineet, eikös ne mm. noita SS-miesten merkkejä tehneet?
MiHa

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Firma taisi kaatua lamaan 90-luvun alussa.Arvelisin,että merkki on tehty ennen vuotta 1945. Kuvittelisi,että idänkauppaa ei olisi ainakaan edistänyt firman logo,jossa on idän käyrä sapeli ja lännen miekka vastakkain ;)

Post Reply

Return to “Muut merkit”