Itsellänikin sen lukeminen on vielä kesken.JTV wrote:En ole tuota "Suomen panssariase 1919 - 1944" kirjaa itse lukenut, mutta siitä oli puhetta Panssarikillan viimeisimmässä tapaamisessa muutama viikko sitten.
En tiedä mitä kirjoja Asko Haapanen on lukenut, mutta lähteinä hän ilmoittaa käytetyn Kantakosken Punaiset panssarit, Käkelän Laguksen miehet - Marskin nyrkki ja Mika Vuolteen Ensimmäisen maailmansodan panssarivaunut kirjoja ja Panssaripataljoonan, Os. Laguksen, Panssaridivisioonan, Panssari-ilmatorjuntapatterin ja Rynnäkkötykkipataljoonan sekä niiden yksiköiden sotapäiväkirjoja.JTV wrote:Kirjan lukeneelle oli jäänyt sellainen mielikuva että kirjailija on lukenut Erkki Käkelän opukset sekä ilmeisesti Panssaridivisioonan sotapäiväkirjoja
Kuten aiemmin mainitsin, kirjan lukeminen on minulla vielä kesken, mutta ainakaan tässä vaiheessa en ole tuollaiseen törmännyt.JTV wrote: muuten tietämys on ollut sellaisella tasolla että kirjassa on mm. T-34 panssarivaunuja talvisodassa...
Haapasen tietämyksen tasosta on kuitenkin maininta sivulla 22:
"Kuuluisaa T-34:ää ei talvisodan taisteluissa kokeiltu. Välirauhan aikana sitä kokeiltiin kuitenkin Mannerheim-linjan panssariesteillä"
Noh... ainakin lukemisen ja sen ymmärtämisen tässä vaiheessa mielestäni ihan OK perusteos, parit pienet lapsukset, mutta kaltaiseni tavis on oppinut jotain ainakin itselleni uuttakin.JTV wrote:Eli en itse välttämättä käyttäisi kyseistä kirjaa lähdeteoksena.
Muuten, kysäisin Axis History Forumilta siitä Haapasen mainitsemasta rykmentinkanuunan "Panssarin läpi polttavasta" (ontelo)ammuksesta:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=222947
t: Juha