M39 1945

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

M39 1945

Post by Rokka »

No nyt minulle lisäksi tarjottiin Sakon tekemää 1945 päivättyä M39 kivääriä, ilmeisesti Sako teki vielä 1945 6500 kappaletta, niin että vuoden 1945 jälkeen Sako oli valmistanut 60000 M39 kivääriä.

Sakohan oli ilmeisesti silloin jo Punaisenristin omistuksessa hammasrattaassa on kuitenkin edelleen suojeluskunnan havuilla varustettu S, suojeluskuntahan oli jo ajettu alas, mutta uutta meistiä ei ollut tehty !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Image

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Joo, 1945 leimatut on kohtuu harvinaisia. Kannattaa ottaa talteen.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

valitettavasti meni jo :) toisaalta ei harmita, kun ei muiltaosin ole kovin hyvä. Vaikka itselläni ei ainakaan toitaiseksi ole mitään suunnitelmaa, sen varmaan teen ja nyt vain yritän hankkia hyvän sarjan itsenäisyyden ajan suomalaisia sotilaskivääreitä. Maasta se pienikin ponnistaa :D

- j o n i -

Valtsu
stm
stm

Post by Valtsu »

oon nyt tosiaan ostamasa tota kuvassa olevaa asetta.onko ihan luotettava jätkä että voi laittaa rahat tilille ja ase lähtee tulemaan kotiinpäin.mut tietenki ensin pitää hoitaa toi lupa puoli.eli haen lähiaikoina tohon sen osto luvan.ja kun se tulee ni täytän oman osuuden ja lähetän lapun myyjälle ja hän täyttää omat sarakkeensa ja laittaa minun lappuni tulemaan takasin aseen mukana.voiko se mennä näin? oikaiskaa jos olen väärässä

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

juuri näinhän se menee. olen viis-kuus asetta ostanut huutonetistä ja kaikki on menny kohtuu hyvin. kannattaa katsoa myyjän palaute. ainoa ongelma oli hetki sitten yhden myyjän kanssa, jonka pistooli oli jostain syystä joutunu poliisin huostaan. kaveri ei oikein osannut käyttää viestintä välineitä, puhelin oli yleensä kiinni ja sähköpostiin se ei vastannu. kesti 2kk saada ase, paperit toimitin myyjälle, myyjä toimitti poliisille eri paikkakunnalle, poliisi toimitti aseen minulle ja paperit väärin täytettynä!
niin ja matkahuolto kuljettaa yli 120cm pitkät aseet puoleen hintaan postiin verrattuna.
mulla on kans sakon v1945 tekemä M39. ostin sen myös piukkaan 100e hintaan turun asemessuilta edellisvuonna.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

roger67
sotvm4
sotvm4

Post by roger67 »

Rokka wrote:Ei ole, siis HV, kaveri myy sen 100 €, näin se on tarjottu minullekin, ostin hältä toisen 1945 kiväärin, en tuota josta laitoin kuvan, 100 € samoin sen 28-30 ihan mukava kaveri, piipun kunnolta eivät ole mitään ruusuja :)
Eipä kait piipunkunnolla ole suurtaakaan merkitystä jos ase on dekottu kuten kuvassa oleva :miettii:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Siis, aseet eivät ole dekoja, piipuiltaan hyvin käytettyjä, ainakin tuo toinen 1945 minkä häneltä ostin, eilen kävin kokeilemassa, ei oikein toiminut, tosin 8g luodilla, D166 patruunoita olikin vain 10 kpl ja näyttivät menneen alle, joten käynnistä en osaa sanoa ! täytyy putkaa ase ja fikasata laukaisu, käydä uudelleen kokeilemassa ja sitten vasta hyvälätä seinälle :)

Kaveri on varmasti luotettava ja kannattaa uskoa että ei ole mikään ruusu sisuksiltaan, jos etsii esim. perinne ammunta kilpailuun kivääriä jätä, mutta jos haluat juuri tuon, ota hintahan on edelullisempi kuin dekolla !

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

roger67 wrote:Eipä kait piipunkunnolla ole suurtaakaan merkitystä jos ase on dekottu kuten kuvassa oleva :miettii:
Roger kuvan ase ei ole deko, jos luulit sitä tuon jyrsityn kolon johdosta, ei se johdu dekoamisesta, vaan aika yleisesti noista on jyrsitty nuo venäläiset merkit pois !

- j o n i -

roger67
sotvm4
sotvm4

Post by roger67 »

Tuotapa en tiennyt.. Luulin että oli porattu pultti patruunapesään :roll:
Mulla on itellä 3 kpl ukko-pekkaa ja yks niinstä on deko sako vuodelta 42 jossa on tuo kolo. Kun pesään katsoo, niin näytää että pultti olisi suoraan kohdalla :oops:

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ne dekot porataan alapuolelta ja hitsi nööli päälle.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Luulenpa, että tämänkin torrakon viimeinen "omistaja" on inttiaikanaan saattanut muutaman kerran kirota aseensa tarkkuuspotentiaalia. Ainakin, mikäli ammunta on vähääkään kiinnostanut.

Mahtaako tämä olla eräs niistä kivääreistä, jotka Sk jakoi takaportaan ikämiehille näiden menettämien Sk-kivääreiden tilalle? Näyttäisi olevan Helsingin piiristä kotoisin.

Image

Image

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

hmm mulla on 506287 "muistaakseni". Vastaava torrakko. Käy ja kukkuu hyvin.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

greendevil
sotvm1
sotvm1

piippu

Post by greendevil »

Saattaahan nuo rumatkin piiput käydä mukavalla tarkkuudella

1. rihlapalkki ehjä ja ei täysin pyöreä
2. rihlasta rihlaan ei ole piipun suusta horoimmillaan (muutenhan horo tila on vapaata lentoa)
3. rihlan pohjasta pohjaan tukee yhä luotia ja sen rihlanmukaista liikettä
4. ampuja aseen takana on hyvä

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Eipä ole muuten tullut tällä moskalla koskaan ammuttua...Suuväljyyttää kyllä löytyy ja 7,62mm tulkki suorastaan heiluu piipun sisällä. Vaikka eihän se välttämättä mitään meinaa, luodit kun ovat pari kymppiä paksumpia.

Mutta tässäpä kontrastina vähän parempi:

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”