SA-int vihreät nahkat

Miekat, pistimet, keihäät jne.
Post Reply
Kulkuri

SA-int vihreät nahkat

Post by Kulkuri »

Eli tietääkö kukaan, koska vihreänahka tuli hihnoihin ja reppuihin? Mulla pari reppua jois ois vihreät remelit, muuten sota-aikusen näkösiä, mutta näyttää tuo nahka niin nykyaikaiselta!

JP4
kers
kers

Re: SA-int vihreät nahkat

Post by JP4 »

Kulkuri wrote:Eli tietääkö kukaan, koska vihreänahka tuli hihnoihin ja reppuihin? Mulla pari reppua jois ois vihreät remelit, muuten sota-aikusen näkösiä, mutta näyttää tuo nahka niin nykyaikaiselta!
En tiedä milloin vihreä nahka otettiin käyttöön, mutta samaan aikaan aloittivat varmaankin vanhojen ruskea nahkaisten maalaamisen vihreiksi. Mulla on tulenjohtajan karttalaukku jossa SKY:n leimat ja se tuhrittu vihreäksi jälkeenpäin.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

kirjallisuudesta löytyypi tietoa jotta jo M/35 pistimen nahat oli värjätty vihreäksi...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

M39 Ukko-Pekka kiväärin hihnat oli vihreäänahkaa, joten veikkaisin vihreännahan tulleen viimeistään 39/40 vuodenvaihteessa!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Rami Soininen
ppkers
ppkers

Sa int vihreä nahka

Post by Rami Soininen »

Tervehdys,

Vihreänahkaa alkoi esiintymään 30-luvun loppupuolelta alkaen. Joitain vuosia sitten keräilijät eivät halunneet mitään vihreää nahkaa, koska se oli mukamas sodan jälkeistä hommaa :? ...Toisin on tänään.
"Arktis ist nicht"

MaK
korpr
korpr

Post by MaK »

Mulla on setävainaan (huollon sotilasmestari) peruja läjä vaaleanruskeita 30-senttisiä nahkahihnoja, joissa nahkainen lenkki ja hopeisenkiiltävä solki. Miltähän ajalta ne oikein ovat?

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Ainakin Lahti-pistoolin kotelot olivat ihan alkuperäismalleissa tehty nimenomaan vihreästä nahasta. Muun väriset ovat sitten sitä jälkituotantoa.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

IIRC, ihan kuin Mr. Palokangas olisi kirja sarjassaan antanut ymmärtää tuon väri vaihdoksen tapahtunee 1934-35.
Image

Rensseli-setä

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ned Flanders wrote:IIRC, ihan kuin Mr. Palokangas olisi kirja sarjassaan antanut ymmärtää tuon väri vaihdoksen tapahtunee 1934-35.
Mä heittäisin hatarasta muististani 32-33 :miettii: Siinä vihreässä oli joku lahokääpäsienimolekyylipatenttirekyyliballistiika yhdistelmä ja sen piti olla parempaa asenahan hoitoon.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Teräaseet”