Hei! Suomen Mercedes-Benz Klubi ry. kirjoittaa 30-vuotisen historiansa kunniaksi teosta Mercedes-Benz Suomessa (työnimi). Allekirjoittanut on lupautunut kirjoittamaan sota-ajan ajoneuvotilanteesta ko merkin osalta.
Aihetta tutkittuani olen ihmetellyt mm. seuraavaa. Näyttää siltä että Puolustusvoimille on sodan aikana tuotu mm. mallia L4500. Kyseessä on näyttävä peli, sen ajan huipputuote, ja ihmetyttää ettei mistään ole löytynyt kuvaa ko autosta Suomessa.
Täytynee käydä tämän palstan vinkkien perusteella Sota-arkistossa, ja varmaankin myös Pv:n kuvakeskuksessa. Tehtaan omiin arkistoihin en ole vielä käynyt tutustumassa.
Kaikki vinkit, ja kuvamateriaali, mersuista sota-ajan tehtävissä otetaan kiitollisuudella vastaan. Vastaan myös mahdollisuuksien mukaan kysymyksiin aiheesta.
Terveisin
Anssi Juutilainen
Puheenjohtaja
Suomen Mercedes-Benz Klubi ry,
PS1 hieno keskustelupalsta!
PS2 klubimme toiminnasta saa lisätietoja osoitteessa http://www.mb-klubi.fi
Mercedes-Benz sota-ajan Suomessa
"MISSÄ ON MARSKIN MERSU?
Tervehdys Kurikasta! Suomen marsalkka C.G. Mannerheim sai 75-vuotispäivänään 4.6.1942 valtakunnankansleri Adolf Hitleriltä lahjaksi Mercedes Benz -merkkisen loistokkaan avohenkilöauton. Adolf Hitler kävi henkilökohtaisesti onnittelemassa Mannerheimia. Henkilöauto oli 7,7 litran sylinterimoottorilla varustettuna, jossa oli 230 hv. Rekisterinumero SA-1. Missä tamä auto on nykyisin? 1Veli-Erkki Wiberg
Mannerheimin lahjamersu on tällä hetkellä jossakin USA:ssa. Kun se oli henkilökohtainen lahja Hitleriltä, se oli Mannerheimin yksityisomaisuutta eikä siis kuulunut puolustusvoimille. Mannerheim myi sen Tukholmaan vuonna 1947. Sieltä se myytiin jo seuraavana vuonna eli 1948 Amerikkaan, jossa sitä on hyödynnetty joissakin elokuvissa ja näyttelyesineenä, Hitlerin autona. Se toimi tiettävästi Rommelin autona ainakin Erämaan kettu -elokuvassa. Tietolähteeni kertoo, että se olisi pari vuotta sitten purettu osiin ja kunnostettu täysin, jotta sitä voitaisiin käyttää jatkossakin näyttelyesineenä. Sitä markkinoidaan tietenkin Hitlerin, eikä niinkään Mannerheimin autona."
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Marskin 770K
Mannerheimin 770K on Kaliforniassa erään evp. kenraalin kokoelmassa. Hänellä on myös muita 30-40-luvun mersuja, mm. harvinainen G4. Tiedustelijamme kävi tutustumassa autoon kolme vuotta sitten ja varmisti että kyseessä on todella Marskin auto. Kunnostus on edelleen kesken. Auto pitää tietysti joskus saada takaisin Suomeen. Kirjassa tullaan kertomaan tämän auton vaiheet tarkasti.
Onneksi olemme oikealla polulla, tänä vuonnahan Suomeen on tullut takaisin ensimmäinen kompressori-malli 540K.
Tehtaan Classic-Centerissä Stuttgartissa on viime vuosina valmistunut useita hienoja 770K-entisöintöjä. Lisäksi siellä purettiin ja kasattiin, entisöintiä ei tarvittu, Espanjan hovin 770K ja G4.
Onneksi olemme oikealla polulla, tänä vuonnahan Suomeen on tullut takaisin ensimmäinen kompressori-malli 540K.
Tehtaan Classic-Centerissä Stuttgartissa on viime vuosina valmistunut useita hienoja 770K-entisöintöjä. Lisäksi siellä purettiin ja kasattiin, entisöintiä ei tarvittu, Espanjan hovin 770K ja G4.
Terveisin Anssi
Ei aina rahasta kiinni
Kaupat eivät tosiaan ole aina rahasta kiinni.
Ainakin Mersujen kohdalla tuntuu trendinä olevan se että saksalaiset ovat ostaneet autojaan takaisin, erityisesti USA:sta, eivätkä ole halukkaita luopumaan niistä enää uudestaan. Tämä on huomattu myös USA:ssa, josta halvan dollarin vuoksi valuu keräilyharvinaisuuksia takaisin niiden vanhoihin kotimaihin. Kenraalilla on kattava kokoelma, eikä siitä ole helppo irroittaa 770K:ta. Onneksi he arvostavat nykyään historiaa ja myös Mannerheimiä.
Ainakin Mersujen kohdalla tuntuu trendinä olevan se että saksalaiset ovat ostaneet autojaan takaisin, erityisesti USA:sta, eivätkä ole halukkaita luopumaan niistä enää uudestaan. Tämä on huomattu myös USA:ssa, josta halvan dollarin vuoksi valuu keräilyharvinaisuuksia takaisin niiden vanhoihin kotimaihin. Kenraalilla on kattava kokoelma, eikä siitä ole helppo irroittaa 770K:ta. Onneksi he arvostavat nykyään historiaa ja myös Mannerheimiä.
Terveisin Anssi
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Itse tuossa mietin, että tuliko noita Mersuja kuitenkaan monia? Kuvissa näkyy enemmin Ford ja Opel Blitz kuorma-autoja, kuin myös ne muutamat Büssing-NAG, joita tuli hinureiksi panssari D:lle ja näkyvät joissain kuvissa. Jos niitä on ollut käytössä vain muutama, siis Mersu, niin ei ihme että kuvia on vaikea löytää. Sodan jälkeen autot tietysti päätyivät siviililiikenteeseen ja kuluivat loppuun kovassa käytössä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.