Asekeräily & muu aseharrastus

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

aivan, eihän täällä voi mitään linjaa vetää, sana on vapaa kaikille, otti vaan päähän tuo " et ole keräilijä" maininta..jos joku kerää deko-aseita nii se kerää ja aseitahan nuokin on edelleen vaikka ei laulakaan.
Si vis pacem, parabellum...
Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

1st Sergeant wrote:Minusta asekeräilyä ja militariakeräilyä ei ole muu kuin asekeräily ja militariakeräily. Siihen ei mahdu co2:set, airsoftit, värikuulat ja mitä noita onkaan. Asekeräily on aseiden keräilyä.
1st Sergeant wrote:Tietenkin jos jotain ilmakivääriä on joku armeija käyttänyt harjoittelussaan ja siinä on leimat ja kaikki, totta kai se silloin kuuluu ase/militaria kokoelmaan.
1st Sergeant wrote: Ilma-asekeräily on ilma-asekeräilyä, ei siinä mitään väärää eikä naurettavaa ole. Ase- tai militariakeräilyä se vaan ei ole.
Onko vain sotilasaseiden keräily asekeräilyä?

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Sven Tuuva wrote: Onko vain sotilasaseiden keräily asekeräilyä?
Tai oikeastaan mikä on ase ? Väline jolla voidaan toista vahingoittaa, ase on myös vaikka puunuija, jolla Pulteri kolkutteli toisia päähän :-D Tosin ilma-aseella, ei varmasti ole sodittu, kun taas nuijilla on paukuteltu :D

Kerääminen on hauskaa ja panostusta vaativaa puuhaa, kuten eklunkin kokoelmasta näkee, on siinä nähty vaivaa ja etenkin monesti näyttää olevan huomattavasti paremmin esillä kuin esim. omat esineeni ! Sitä paitsi paljon järkevämpää on keräily jotain tiettyä suuntaviivaa pitkin, eikä kuten minä vähän kaikkea kaikesta :) kun heräte syntyy on se usein saatava :miettii: monesti olen kokoelmiani hävittänyt, muisaakseni kaksi tällaista jaksoa on jo mennyt ja aina palaan sekakäyttäjäksi ! Nytkin yritän kerätä URR ja HRR esineitä, joskin niitä on niin vaikeaa löytää, ettei tuo kokoelma kovin nopeasti kasva, no onhan kokoelmassani yksi helmi, URR 1890 Sebastian Gripenbergin suunnittelema sauna rakennus Saimaan rannassa kotina ;)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Garrett

Mikä on ase?

Post by Garrett »

Ase on esine, jota käytetään puolustukseen, metsästykseen, hyökkäykseen tai vain toisen vahingoittamiseen. (Wikipedian vastaus em. kysymykseen.)
Samassa vitriinissä voi ihan hyvin mielestäni olla ryhmynuija,katana,papan hanhihaulikko ja Suomi-kp, no tämä ehkä hieman liiotellusti, mutta kyllä minä ilmakiväärit silti sijoittaisin asekeräilyn pariin.
Esim. se RAIDissa esiintynyt ihme-ilmakivääri(mikäli on olemassakaan moista) on ihan täysi tappovehje!

Ps: onhan se eunukkikin silti ihminen vaikkei "kovilla" ammukkaan...
vai kuinka?

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

No niin joo...

Aika suo, yritänpä nyt sieltä nousta, tai sitten sotken yrittäessäni itseni vielä syvemmälle.

1) Jokainen kerätköön mitä mieli tekee.

2) Missään nimessä en tohdi väittää että vain sotilasaseiden keräily olisi asekeräilyä. Itse kun en sotilasaseita (varsinaisesti) edes kerää, niin en nyt viitsi potkia tuolia itseni alta pois. Ylipäätään tuo henki turhan usein leijuu suomalaisten keräilijöiden päiden päällä; vain ennen vuotta 1945 käytetty sotilasase on keräilyase. Mielellään vielä `91-variantti... Sitten kun osaa kaikkien ysiykkösten siderenkaiden erot niin on tosi guru, millään muilla aseilla tai aikakausilla ei ole niin väliä... Tämä sama henki on myös vaarallisella tavalla juurtunut tätä kautta viranomaisiin.

3) Kyllä ilmakiväärin voi sijoittaa sinne miekkojen, torjuntatikarien, jalkajousien, taisteluhaulikoiden ja nallilukkorevolverien joukkoon. Kyllä. Kyse on nyt siitä etten missään tapauksessa kykene ymmärtämään sanojen "asekeräily" ja "militariakeräily" piiriin tapausta missä ostetaan esim. juuri ne 30 helskatin hienoa ja kallista ilmakivääriä ja kutsutaan niitä asekokoelmaksi ja itseä asekeräilijäksi. Jotain oman arvon tuntoa täytyy tässäkin olla. Ei minustakaan saa mobilistia sillä että ostan hitsauskoneen ja 30 vuotta corollan ja tilaan vielä Mobilisti-lehden ja rupean kutsumaan itseäni wanha-autoharrastajaksi.

4) Spiess: en sanonut ettei Eklu ole keräilijä. Sanoin ettei hän ole asekeräilijä. Vissi ero.

5) Dekoista voidaankin sitten olla montaa mieltä ja katsotaan mihin tämä homma niidenkin osalta kehittyy. Ei hyvälle näytä...

6) Rauhaa...
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Asekeräilystä on ollut keskustelua ja kysymyksiä palstalla viime päivinä. Nostanpa uusien palstalaisten luettavaksi tämän keskustelun keräilystä.

Sallinette?

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mä käytän itsestäni nimitystä ammunnanharrastaja. En ole keräilijä, koska pykälien mukaan minulla ei ole statusta.

No voi harrastajillakin olla kaikkea kivaa kaapissa. Myös ilmakivääri ja dekoja. :P
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Niin. Itse pidän itseäni aseharrastajana, sisältäen sen että olen asekeräilijä ja ampuja.

Moni pitää minua idioottina. Ai niin, sehän onkin jo eri juttu...

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Jotain kivaa voi löytää ja luvat ei ole ongelma tämmöisessä http://www.yourprops.com/view_item.php?movie_prop=15546 kun se kelpas 007:sle niin menköön mullakin. 8)

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

1st Sergeant wrote: Moni pitää minua idioottina. Ai niin, sehän onkin jo eri juttu...
Minä pidän sellaisia ihmisiä idiootteina jotka pitävät muita ihmisiä idiootteina siksi, että he ovat kiinnostuneet jostakin muusta kuin siitä, mitä vähintään 10% valtaväestöstä harrastaa tai joka on muotia.

Miten asekeräilijät väittävät sitä, että jos luvat ja raha ei olisi ongelma, he ostaisivat jotakin pistooleita joihin saa muutenkin lupia ja jotka ovat ennenkaikkea normaaleja pyssyjä? Itse hamstraisin itselleni ed.main. ehdoin mahdollisimman suurta ja monta kuulaa kerrallaan ampuvia aseita kuten konetykkejä, ohjusjärjestelmiä ja vaikka mitä roinaa :smile:

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Meitä on moneksi ja aseharrastajiakin on monen laisia.Asekeräily on mielestäni vain ja ainoastaan toimivien aseiden keräilyä ja lasken mukaan myös teräaseet jne mutta en dekoja!Dekot ovat aseiden näköisiä esineitä joten se siitä.Eikä kaikilla jotka keräävät aseita ole statusta.Nykysäännön mukaan ei kait voisi edes kerätä näitä uudempia aseita mikä mielestäni osoittaa täydellistä idiotismia ohjeen laatijoila.Ymmärrän huolen uudempien sarjatuliaseiden suhteen mutta tosiasia on ettei näillä ole tehty mitään rikollista tai kai edes joutunut väärille teille keräilijöiden hallusta!

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Jep. Minä olen juurikin kiinnostunut lähes yksinomaan näistä nykyajan erikoispyssyistä. Toisen maailmansodan ja sitä aikaisemmat ovat vain prototyyppejä nykyisille. Turhan vanhahtavia.

Voihan sitä toki ostaa MG42:n ja modata siitä modernin kookoon. Tai konetykin ja tehdä samat.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

eklu wrote:Jotain kivaa voi löytää ja luvat ei ole ongelma tämmöisessä http://www.yourprops.com/view_item.php?movie_prop=15546 kun se kelpas 007:sle niin menköön mullakin. 8)
No joo yllättäen noita on hyllyssä kaksi ja varaosina vielä 1 kpl, mutta Pondi onkin kova gubbe...
Ja LP 2 sekä LP 3 lisäksi löytyy...
Si vis pacem, parabellum...
Image

von Arnim
tstopp
tstopp

Post by von Arnim »

aika rok. mulla on vaan ppk ja p99.(pond pyssyistä) mutta niitä ny löytyy.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Niin mulle ei tuu mieleen heti ilma-aseet, dekot tai teräaseet .jos puhutaan asekeräilystä,enkä millään tavoin väheksy em. keräily suuntia.tosin ilma-aseista löytyy tuliaseiksi luokiteltavien aseiden tehoja joten maybi ne on aseita mut ei tuliaseita,noi muut on lyömäaseita :miettii:
Image

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”