TA-kivääreistä
TA-kivääreistä
Onko kenelläkään tietoa Simonovin tarkka-ampujakiväärin merkinnöistä? Oliko mitään erikoisia "leimoja" kuten m/91-30 aseissa. Bolotinin kirja mainitsee Simonovin kehittäneen puoli-automaattisen tarkka-ampujakivääriversion jota käytettiin Talvisodassa. En ole löytänyt suomalaisista lähteistä vastaavaa tietoa. Itse olen törmännyt yhteen hirvikivääriksi muutettuun Simonoviin, missä oli alkuperäinen kiikari jalkoineen, mutta en ymmärtänyt tuolloin tutkia tarkemmin itse asetta. Se kiikari ja jalka kiinnosti enemmän...
Tällä hetkellä kiikari ja jalka on kiinni omassa AVS-35:ssa, koska siihen se meni heittämällä kiinni (vastasinko kysymykseen
). Myös Bolotinin kirjassa s 104 kiikarikivääriversio näyttäisi olevan AVS-35. Mutta se kirjassa mainittu puoliautomaattiversio? Onko se vain kirjailijan lapsus???
Onko kenelläkään varmuudella alkuperäistä SVT-40 tarkka-ampujakivääriä. Kiinnostaa tietää myöskin sen leimauksista sekä millainen ura on tehty laatikon takaosaan kiikarinjalkaa varten. Oman aseeni alkuperäisyydestä en ole aivan varma (vaikka ase on muuten alkuperäiskuntoinen ja nrotarkka).
Onko kenelläkään varmuudella alkuperäistä SVT-40 tarkka-ampujakivääriä. Kiinnostaa tietää myöskin sen leimauksista sekä millainen ura on tehty laatikon takaosaan kiikarinjalkaa varten. Oman aseeni alkuperäisyydestä en ole aivan varma (vaikka ase on muuten alkuperäiskuntoinen ja nrotarkka).
Kuullostaa ja näyttää siltä että sulla on sellainen kokoelma,joka saa meikäläisen kaluston tuntumaan vanhalta romulta
AVS kiikarilla,siinä olisi sitä jotakin,että voisi tehdä näin
jos sellaisen saisi.
Tuosta SVT kiikarin aidosta leikkauksesta pyöri takavuosina kuvia jenkkisivustoilla,mutta ovat nyt hävinneet,kun rupesi tulemaan niin paljon "aitoja " snaippereita vastaan
ei se kovin kummoinen näyttänyt olevan ,suora etureuna ja kourumainen taaksepäin nouseva pohja. Luulen. että AVS puolariversioita on ihan oikeasti tehty,sehän ei mikään kummoinen konsti ole.Olen nähnyt yksilön,missä vaihdin on blokattu ruuvilla kertatuliasentoon.Tiedä sitten,oliko täällä tehty vai alkuperäinen idea. Siististi tuo oli kuitenkin tehty. Nuo erikoismerkinnät em.aseissa ovat jo sellainen asia,jossa kannattaisi ottaa yhteyttä Sotamuseoon. Nämä kun eivät ole ihan jokapojan aseita,joten tietoa tuskin netistä helposti löytyy.Vastaavat kyllä sähköpostiinkin.
jos sellaisen saisi.Tuosta SVT kiikarin aidosta leikkauksesta pyöri takavuosina kuvia jenkkisivustoilla,mutta ovat nyt hävinneet,kun rupesi tulemaan niin paljon "aitoja " snaippereita vastaan
Tässä kuva SVT:n viisteestä. Taitaa olla tehty jälkikäteen...
http://img466.imageshack.us/img466/7286/p2280005yr8.jpg
Ja tässä vielä Simonov AVS-35 kiikarilla:
http://img514.imageshack.us/img514/8761/p2280003jj4.jpg
Täytyypä ottaa yhteyttä sinne SMuseoon.
http://img466.imageshack.us/img466/7286/p2280005yr8.jpg
Ja tässä vielä Simonov AVS-35 kiikarilla:
http://img514.imageshack.us/img514/8761/p2280003jj4.jpg
Täytyypä ottaa yhteyttä sinne SMuseoon.
Todella hienoja laitteita molemmat! Ja ei sen väliä, vaikka ura olisi jälkikäteen tehty,mistä nyt en sormia raamatun päälle laittaisi
sehän ei näy ja kokonaisuus on täysin korrekti,aito numerotarkka ase ja siihen kuuluva kiikari/jalka.Emmehän voi tietää, monestikko Neukut joutuivat vaihtamaan asetta kiikarin alta kenttäolosuhteissa,jolloin leikkauksiakin on voinut tulla vähän erilaisia.Ainakaan SVT:n kohdalla en ole törmännyt ulkomaisillakaan foorumeilla tietoon,että tarkkisversioissa olisi poikkeavia leimauksia.10 vuotta olen noita tiiraillut...itsellä on ollut jo vuosikausia kiikari(1940)/jalka odottamassa sopivaa kivääriä alustaksi. muuten hyvä,mutta ruosteinen jalka on joskus perusteellisesti hiottu ja sinistetty uudelleen,jolloin alkup.leimatkin ovat kadonneet.Jotkut ovat jalkaa repronakin pitäneet,kun ei ole leimoja,mutta minä pidän aitona 

Ruuvit ovat erilaiset kuin näkemissäni varmasti aidoissa, mutta jalka on koneistettu täydestä teräksestä,ei mikään valettu tekele.Jos se on repro, niin ainakin se on laadukas sellainen...

Ruuvit ovat erilaiset kuin näkemissäni varmasti aidoissa, mutta jalka on koneistettu täydestä teräksestä,ei mikään valettu tekele.Jos se on repro, niin ainakin se on laadukas sellainen...
Noita Tokarevin jalkoja oli myynnissä 90-luvun puolenvälin jälkeen useampia. Itse ostin omani silloin, mutta sen aitoudesta en kyllä mene takuuseen vaikka leimat löytyykin.
http://img291.imageshack.us/img291/5850/p3010004ps6.jpg
Ruuvit ovat samanlaiset kuin SAKO:lla.
Sitten vielä ihan perinteisten TA-kiväärien lukkoihin. Minulla on yksi lukko, jossa kampi on normaalia enemmän väännetty. Kysymys kuuluukin onko lukko ns alkuperäinen venäläinen modifikaatio (leimat kyllä löytyy) vai onko kampea jostain syystä suomessa taivutettu taaksepäin? Arma Fennica 2:n sivulla 131 yläkuvassa löytyy samanlailla taivutettu lukonkampi.
http://img522.imageshack.us/img522/1559/p3010014vl6.jpg
http://img291.imageshack.us/img291/5850/p3010004ps6.jpg
Ruuvit ovat samanlaiset kuin SAKO:lla.
Sitten vielä ihan perinteisten TA-kiväärien lukkoihin. Minulla on yksi lukko, jossa kampi on normaalia enemmän väännetty. Kysymys kuuluukin onko lukko ns alkuperäinen venäläinen modifikaatio (leimat kyllä löytyy) vai onko kampea jostain syystä suomessa taivutettu taaksepäin? Arma Fennica 2:n sivulla 131 yläkuvassa löytyy samanlailla taivutettu lukonkampi.
http://img522.imageshack.us/img522/1559/p3010014vl6.jpg
Mulla on omassa SVT:ssä juurikin samanlainen ura kuin JVA:lla. Ase on varikkokunnostettu ja numeroitu uudelleen. Tuli mulle repro SVT-kiikarin ja jalan kera, joten uskon myös uran olevan kaupallisessa mielessä tehty. Viime keväänä hommasin Ruåttista tommosen sodanaikaisen kiikarin ja jalan. Se tuossa SVT:ssä on hyvää, että kun kiikari on kiinni, ei kukaan voi sanoa, onko repro vai ei...
Osaako joku tietäjistä sanoa, mikä ihmeen hinkuintiaanikirjan tuo jalan (originaaliaseen) sarjanumeron eka kirjain mahtaa olla? Ei näytä miltään kyrilliseltä aakkoselta...mitäs jos se on kotimainen L ylösalaisin!







Osaako joku tietäjistä sanoa, mikä ihmeen hinkuintiaanikirjan tuo jalan (originaaliaseen) sarjanumeron eka kirjain mahtaa olla? Ei näytä miltään kyrilliseltä aakkoselta...mitäs jos se on kotimainen L ylösalaisin!







NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Tuommoiset löytyi kovalevyn kätköistä. Luultavasti amerikanpojan pyssy. Näyttäisi olevan ehta peli noin leimojensa puolesta. Tappia on taivutettu rajusti taaksepäin, veikkaisin venäläiseksi maanantaikappaleeksi.JVA wrote: Sitten vielä ihan perinteisten TA-kiväärien lukkoihin. Minulla on yksi lukko, jossa kampi on normaalia enemmän väännetty. Kysymys kuuluukin onko lukko ns alkuperäinen venäläinen modifikaatio (leimat kyllä löytyy) vai onko kampea jostain syystä suomessa taivutettu taaksepäin? Arma Fennica 2:n sivulla 131 yläkuvassa löytyy samanlailla taivutettu lukonkampi.
http://img522.imageshack.us/img522/1559/p3010014vl6.jpg



Tästä aasinsillasta päästään vielä yhteen pilkun-kröhöm-aiheeseen, elikkäs oletteko huomanneet varsin säännönmukaisen eron Tulan ja Ishevskin lukkotappien taivutustavoissa?







