Lapissa käytiin paljolti ns. valesotaa, mutta oliko Suomalaisilla Saksalaisten kanssa oikein dog fightia? Siis Mersut kenties vastakkain? Olen ainenkin ollut siinä käsityksessä ettei näin olisi ollut.
Suomalaiset ilmavoitot Saksalaisista?
- Sturmmann
- mars
Suomalaiset ilmavoitot Saksalaisista?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Ei ollut hävittäjien kesken kahinoita.
Mersuja ei pohjoiseen edes lähetetty, hävittäjistä lapin sotaan osallistui Brewstereitä, Moraneita ja Myrskyjä. Brewsterit eniten toiminnassa.
Kaikki tappiot yhtä lukuunottamatta tuli saksalaisten erittäin tarkasta it-tulesta.
Nyt olen taas kuullut sellaisen huhun 3.10.44 Brewstereiden alasampumista Stukista, että ne olisi tippunut jonnekin suohon ja paikka pääpiirteittäin tiedossa.
Mutta taitaa olla taas näitä juttuja mitä aina välillä kuulee.
Hannu Valtonen on aika tyhjentävästi kumonnut arkistotiedoilla nuo Stuka pudotukset kirjassaan pohjoinen ilmasota.
Mersuja ei pohjoiseen edes lähetetty, hävittäjistä lapin sotaan osallistui Brewstereitä, Moraneita ja Myrskyjä. Brewsterit eniten toiminnassa.
Kaikki tappiot yhtä lukuunottamatta tuli saksalaisten erittäin tarkasta it-tulesta.
Nyt olen taas kuullut sellaisen huhun 3.10.44 Brewstereiden alasampumista Stukista, että ne olisi tippunut jonnekin suohon ja paikka pääpiirteittäin tiedossa.
Hannu Valtonen on aika tyhjentävästi kumonnut arkistotiedoilla nuo Stuka pudotukset kirjassaan pohjoinen ilmasota.
tämä oli hyvä tieto sinulta-kiitos.olen itsekin usein miettinnyt käytiinkö lapin sodassa ko ilmataisteluita.JNuori wrote:Ei ollut hävittäjien kesken kahinoita.
- Komendantti
- komendantti
Olikohan Kaamanen... Jos sitä kiitotietä nyt ihan kenttänä voi pitää.Spiess wrote:Mikä muuten oli pohjoisin kenttä Suomessa, siis sakuilla?
Korjaus: Petsamossa sijaitsi Luftflotte 5:n Fliegerhorstkommandantur E 23/III, josta käsin operoi JG 5:n Me-109 ja FW-190 -hävittäjiä.
Last edited by Komendantti on Sat Jan 05, 2008 20:22, edited 3 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
Täällä on tuosta aiheesta:JNuori wrote:Nyt olen taas kuullut sellaisen huhun 3.10.44 Brewstereiden alasampumista Stukista, että ne olisi tippunut jonnekin suohon ja paikka pääpiirteittäin tiedossa.
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... minen.html
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
– Sun Tzu
– Sun Tzu
-
- jvmaj
Silti olisin JNuoren linjoilla tässä asiassa.Komendantti wrote:Täällä on tuosta aiheesta:
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... minen.html
t: SvenJNuori wrote:Hannu Valtonen on aika tyhjentävästi kumonnut arkistotiedoilla nuo Stuka pudotukset kirjassaan pohjoinen ilmasota.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"