sherman

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
jääkäri evp

sherman

Post by jääkäri evp »

suonette anteeksi puutteellinen tyyppimerkintä ja nimenkin saatoin kirjoittaa väärin.
kaikki kuitennkin tietävät mitä tankkia tarkoitan.
useita vuosia sitten tuntui tosi mahtavalta panssarimuseolla hattulassa, kun näin ensimmäisen kerran elämässäni oikean amerikkalaisen sherman taistelupanssarivaunun.kun pikkupojasta oli nähnyt niitä elokuvissa. :D

Garrett

Post by Garrett »

"Sotaelokuvassa" Kellyn sankarit Oddball & co päristelee moisilla, sitä pentuna tuli tuijotettua miljoona kertaa.

Saksalaisten lempinimet Shermanille muuten olivat Bronson(sytkärin mukaan) tai kenttäkeitin...
Edit:Ei Bronson vaan Ronson...
Last edited by Garrett on Tue Jan 08, 2008 22:09, edited 1 time in total.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Eikös sytkärimerkki ole Ronson? :miettii:

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Garrett wrote:Saksalaisten lempinimet Shermanille muuten olivat Bronson(sytkärin mukaan) tai kenttäkeitin...
+ Tommy oven ("tommy uuni")

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

smokeball wrote:Eikös sytkärimerkki ole Ronson? :miettii:
Kyllä tuo Ronson on oikein...

Image
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Täälä sitä tietoa saa!

Lisäisin vielä sen, että minusta Ronsson nimitystä käyttivät amit itse Shermaneistaan...
Image

Another example of a tank from the 1st Armored Regt. that was knocked out around Sidi bou Zid. This tank experienced a catastrophic ammunition explosion and its turret was blown off by the explosion. This is the reason that the early M4s were nicknamed the "Ronson".

Image

Näin Shermanille kävi, kun joutui 88:n tulilinjalle.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Sturmmann wrote:Näin Shermanille kävi, kun joutui 88:n tulilinjalle.
Totta tosiaan, hirvittävä ase aikanaan se 88. Kuvassa olevan onnettoman Shermanin kohtalon jakoi moni JS-2:kin vielä vuonna 1945. Saksalaisten 88 mm IT-tykkien tehosta kertoo jotain se, että 18. heinäkuuta 1944 Cagnyn suunnalla Normandiassa, Luftwaffen 88-millisillä varustettu raskas IT-patteri ampui vahingossa läpi kahden 3. PSVK/503. RSPSVP:hen kuuluneen Tiger I-vaunun etupanssarista 1 200 metrin etäisyydeltä. Tietysti omaa luokkaansa olivat sitten vielä 88 mm Pak 43-pohjaiset aseet, kuten Tiger II:n 8,8 cm Pak 43 (L/71).
Last edited by LV on Tue Jan 08, 2008 22:41, edited 1 time in total.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote:Ai Shermaneilla? Luulen että siihen tarvittiin paljon muutakin kuin nuo polttouunit.
Ilman muuta, mutta liitoutuneiden "polttouunit" olivat osaltaan auttamassa sammuttamaan tulia saksalaisten omien polttouunien alta.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jdoe

Post by jdoe »

Niin. Tiikerien ja Shermanin kanssa kävi se legendaarinen, "yksi tiikeri vastaa kymmentä Shermania" ja sitten tuli yleensä aina se yhdestoista.

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Niinpä, mutta yleensä sitä Tiikeriä ei ollut mailla halmeilla, niin vähän niitä oli.

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Suomessa on varmuudella kaksi Shermania, panssarimuseon yksilö sekä yksityisellä keräilijällä ajokuntoinen, kulkee Moparin 440 V-8 moottorilla.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

Sotka wrote:Suomessa on varmuudella kaksi Shermania, panssarimuseon yksilö sekä yksityisellä keräilijällä ajokuntoinen, kulkee Moparin 440 V-8 moottorilla.
Heh, toivottavasti ei silti olisi kromailtu ja madallettu...! :-D
Missäs päin tuo toinen löytyy, vai tahtooko omistaja pitää sen omana salaisuutenaan?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Shermanin omistajan nimeä en viitsi ilman kyseisen henkilön lupaa mainita, mutta etelärannikolla, lieneekö se nyt sitten pääkaupunkiseutua.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Garrett

Post by Garrett »

Mistäs hän on moisen aarteen hankkinut? Tiedätkö tarinaa?

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp

Post by Herra tykkiherra »

Mistäs kautta muuten on tullut nämä Shermanit tänne suomeen, käsittääkseni Parolan panssarimuseossa on yksi, ja yksityisellä keräilijällä on toinen... Onko mitään tietoa?

Post Reply

Return to “Panssarit”