Vastailen tänne aiheeseen sopivammalle tontille:
Hauska pätkä
, mutta onkohan siltikään aivan reilua verrata 1100kW:n moottoria automaattivaihteistolla 746 kW:n manuaalivaihteiseen koneeseen...?
Tosin verrattaessa vaunuja teho/paino -tasolla on tulos tällainen:
Leo2: 17,8 kW/t
T-72M1: 18.2 kW/t
Todistetusti Saksassa on muuten mitattu testissä T-72:lle jopa 110 kh/h nopeus, tosin autobahnilla.
Leo-kakkosen en ole ainakaan kuullut virallisesti rikkoneen 72 km/h:n huippunopeutta, eli kertokaa ihmeessä jos tiedätte sen uuden nopeusennätyksen (uskoisin sen kyllä pääsevän paljon kovempiinkin lukemiin viritettynä).
...Ja kyllä: T-72:n vaihteisto (tai oikeammin vaihteet, joka koostuvat kahdesta erillisestä vaihdelaatikosta) on manuaaliseksi jopa ihailtavan nopea.
Lisäksi täytyy viellä sanoa sen olevan vaan niin, että riippuu hyvin paljon
ajajasta millaisella tyylillä se vaunu liikkuu - ei pelkistä teknisistä arvoista. Ihan kuten muussakin yhteyksissä, joku vain saa jollain ihmeellä revittyä samasta Ferrarista enemmän vauhtia kuin joku toinen...
Niin, lopuksi vielä tahdon liittää vielä kertaalleen tänne lainauksen PV:n perusteluista Leopard-hankinnoille:
"Tutkimuksen edistyessä kävi myös selväksi, että T-72 -kaluston modernisointi ei ollut kannattava vaihtoehto. Leopard 2 A4 oli jo sellaisenaan selvästi suorituskykyisempi vaihtoehto kun modernisoitu T-72 -vaunu. T-72 olisi modernisoinnin jälkeen lisäksi suorituskykynsä "huipulla”, kun Leopardilla on puolestaan jäljellä vielä mittava modernisointipotentiaali, mahdollistaen tarvittaessa vaunun suorituskyvyn kasvattamisen vastaamaan 2020-luvun tarpeita. Merkittävä tekijä oli myös hinta. Käytettyjä Leopard 2 A4 vaunuja oli tarjolla hinnalla, jolla ei vielä olisi voitu modernisoida T-72 vaunuja kuin osittain. Kolmantena tekijänä oli Leopard-kaluston tarjoamat yhteistyömahdollisuudet. Leopard 2:sta on viime vuosina kehittynyt todellinen Euro-vaunu, joka on käytössä Saksan lisäksi Hollannissa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Itävallassa, Puolassa, Espanjassa ja Kreikassa. Vaunun eri versioita on valmistettu 1980-luvun alusta välistä lähtien yli 3000 kappaletta ja tuotanto jatkuu edelleen."
Hiukan laajemmin asiasta voi lukaista vaikkapa täältä:
http://www.rannikonpuolustaja.fi/rp203/leopard.htm