Saappaat
-
- jvmaj
Saappaat
Moro,
Kuinka yleisiä ruskeat saappat olivat armeijassa sota-aikana?
t: Sven
Kuinka yleisiä ruskeat saappat olivat armeijassa sota-aikana?
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
-
- jvmaj
Itse asiassa ne ei ole minun.
Eräs amerikantuttuni kyseli asiasta, ja kun itse en asiasta oikein mitään tiedä, ajattelin kysellä täältä.
Alkuperäinen kysymys:
Eräs amerikantuttuni kyseli asiasta, ja kun itse en asiasta oikein mitään tiedä, ajattelin kysellä täältä.
Alkuperäinen kysymys:
Could you tell me if these brown boots were used by any specific unit, or by officers? They came from a collection of 1 man who was an officer during the war.
Saappaat
No just...
Pitäisi lukea paremmin, eihän se sota-aikaa ollut I/88, vai mitä?
No kuitenkin tuntuu ruskea väri oudolta suomalaisissa saappaissa sota-aikanakin.
Voisiko olla naapurin? Onko niissä mitään merkintöjä? Voihan olla, että upseeri on teettänyt nuo itse ja saanut haluamansa värin. Eikös herroilla upseereilla ollut tapana teettää univormujakin, jos oli varaa muuhun kuin valtion varusteisiin.
Pitäisi lukea paremmin, eihän se sota-aikaa ollut I/88, vai mitä?
No kuitenkin tuntuu ruskea väri oudolta suomalaisissa saappaissa sota-aikanakin.
Voisiko olla naapurin? Onko niissä mitään merkintöjä? Voihan olla, että upseeri on teettänyt nuo itse ja saanut haluamansa värin. Eikös herroilla upseereilla ollut tapana teettää univormujakin, jos oli varaa muuhun kuin valtion varusteisiin.
Jussi
Pion vääp
Pion vääp
- Komendantti
- komendantti
Hmm. Ettei kumminkin olisi ihan jotkut siviilisaappaat...? Ruskeisiin SA-saappaisiin en itsekään muista törmänneeni, ja olisihan noihin aika paljon saanut mustaa kiiloketta käyttää, että ne olisi saatu mustiksi...!Sven Tuuva wrote:Itse asiassa ne ei ole minun.
Alkuperäinen kysymys:Could you tell me if these brown boots were used by any specific unit, or by officers? They came from a collection of 1 man who was an officer during the war.
No, voihan olla että tuollaisia mustanruskeitakin on laitettu sotavuosina joukoille jakoon.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
VPO:n väriliitettä kun katsoo niin siinä patsastellaan m/27 puku päällä ruskeissa saappaissa (pl. ilmavoimat)... eli saattavat olla ohjesäännön mukaiset m/27 saappaat! Täytyy vielä lukea teksti kun kirjan saan käsiini.. Veikkaan tosin että niitä ei kovin paljoa ruskeina tehty ja/tai sitten m/36 vormun myötä värjättiin mustiksi.
Ilmavoimat siis jatkoi mustissa, ote samasta m/27 taulusta.
Kuten näkyy kuvissa myös ohjesäännön mukainen m/27 lippalakki ruskealla lipalla. M/27 koppis on harviinainen ja ne muutamat joita on tullut vastaan ovat olleet mustalla lipalla, se oli sallittua ylimenokautena eli "niin kauan kun varastossa on mustia lippoja" kuten teksti muistaakseni kuului.
Mutta kun tuo kevyt puku ei tullut armeijan upseerien suosikiksi (oli itse ostettava ja joidenkin mielestä liikaa englantilais-tyyppinen) niin koppiskaan ei kerännyt suositota ja tästä johtuu koko puvun harvinaisuus erityisesti armeijan tunnuksin varustettuna.
M/27 koppista ei muuten tullut käyttä m/27 kenttäpuvun kanssa, vain kevyen puvun kanssa...
...ja myös siis suojeluskunnan pukuohjesäännössä, muistaakseni vuodelta 1930, on väriliitteet ja herrat ruskeissa saappaissa. Täytyy kaivaa tämäkin ohjesääntö esiin ja tsekata tekstit..
Sk-tunnuksin varustettuja (taikka stripattuja) m/27 takkeja taitaa olla enemmän jäljellä sillä aikalaisista kuvista päätellen sk herrat taisivat malliin tykästyä ja ostelivat niitä myös myöhemmin, siis m/36 mallin tulon jälkeen vaikka sekin suojeluskunnalle käyttöön tuli. Onhan tuo m/27 tietty virallisemman oloinen, kravatti ja kaikki, ja erottuu varusmiehestä ...
Tuskin kuvittajalla on ollut "taiteilijan vapautta" niin paljon että olis saappaitten väriä vaihtanut...
Ilmavoimat siis jatkoi mustissa, ote samasta m/27 taulusta.
Kuten näkyy kuvissa myös ohjesäännön mukainen m/27 lippalakki ruskealla lipalla. M/27 koppis on harviinainen ja ne muutamat joita on tullut vastaan ovat olleet mustalla lipalla, se oli sallittua ylimenokautena eli "niin kauan kun varastossa on mustia lippoja" kuten teksti muistaakseni kuului.
Mutta kun tuo kevyt puku ei tullut armeijan upseerien suosikiksi (oli itse ostettava ja joidenkin mielestä liikaa englantilais-tyyppinen) niin koppiskaan ei kerännyt suositota ja tästä johtuu koko puvun harvinaisuus erityisesti armeijan tunnuksin varustettuna.
M/27 koppista ei muuten tullut käyttä m/27 kenttäpuvun kanssa, vain kevyen puvun kanssa...
...ja myös siis suojeluskunnan pukuohjesäännössä, muistaakseni vuodelta 1930, on väriliitteet ja herrat ruskeissa saappaissa. Täytyy kaivaa tämäkin ohjesääntö esiin ja tsekata tekstit..
Sk-tunnuksin varustettuja (taikka stripattuja) m/27 takkeja taitaa olla enemmän jäljellä sillä aikalaisista kuvista päätellen sk herrat taisivat malliin tykästyä ja ostelivat niitä myös myöhemmin, siis m/36 mallin tulon jälkeen vaikka sekin suojeluskunnalle käyttöön tuli. Onhan tuo m/27 tietty virallisemman oloinen, kravatti ja kaikki, ja erottuu varusmiehestä ...
Tuskin kuvittajalla on ollut "taiteilijan vapautta" niin paljon että olis saappaitten väriä vaihtanut...
Isoisälläni oli juuri tuollaiset saappaat. Poikasena käytin niitä itsekin niin kauan kuin sopivat jalkaan. Faari ei ollut sotatoimissa korkean ikänsä vuoksi, mutta ehkä suojeluskunnassa, vaikkei koskaan sellaisesta puhunutkaan. Tietysti saappaat olisivat voineet kulkeutua valtioltakin hyvän ystävän kautta
Saappat olivat erittäin hyvää tekoa ja paljon paremmat kuin nykyisin saatavilla olevat.
Saappat olivat erittäin hyvää tekoa ja paljon paremmat kuin nykyisin saatavilla olevat.
-
- jvmaj
Joo, niinpä näyttää!MAT wrote:saattavat olla ohjesäännön mukaiset m/27 saappaat!
Kiitoksia vastauksesta (ja kuvista).
Parisen vuotta sitten itse hommasin Kuopion varikolta omat (kokoa 50, käyttämättömät).jääkäri wrote:onko tietoa onko pv:llä enään nahkasaappaille käyttöä? varusmiehethän ei
niitä enään juurikaan käytä.onko nahkasaappaita es,varastoitu kenttä-
armeijalle sotaa varten? vai ovatko tuhonneet tms nahkasaappaat
pois varastoista lojumasta?
Tervehdys!Mulla on käynyt melkoinen "joulu" paikallisella kirppiksellä,kun nämä kuvissa olevat kolme paria nahkasaappaita löyty+oikeaa kokoakin eli 43.Kysymys kuuluu oliko kuvassakin olevat huopavarrelliset nahkasaappaat armeijakäytössä vai ovatko nuo mukavuudenhaluisen maajussin teettämät.Katsoin juuri TAAS Parikan ohjaaman Talvisota-elokuvan ja siinä oli eräällä luutnantilla jalasaan juurikin kuvassa olevat huopavarrelliset saappaat.Milloin,ketkä käyttivät kannuksia saappaissa/millaiset ne olivat suomen armeijassa?Onko noita varsimalleja useita..siis normaalimittaista-->pidempää kapeampaa mallia-->muita..mitä??
HUOPAVARRELLISET
PERINTEISET
KAPEAVARTISET/KAVENNETUT VARRET
...sorry,kun nuo vähän kiiltää kuvissa ..mutta, kun sain vakisuutarilta ihan pirun hyvää plankkia, jolla vanhakin alkaa nuortua
HUOPAVARRELLISET
PERINTEISET
KAPEAVARTISET/KAVENNETUT VARRET
...sorry,kun nuo vähän kiiltää kuvissa ..mutta, kun sain vakisuutarilta ihan pirun hyvää plankkia, jolla vanhakin alkaa nuortua
Komiat on saappaat, kelpaa mennä kylille!
Huopavartiset saattaa olla siviilimallit.
Kannuksista sen verran että muistaakseni ennen sotia ne kuuluivat ratsastavien pukuun (ratsuväki & tykistö) sekä niille kenellä oli käyttöoikeus hevoseen eli periaatteessa kaikille upseereille... täytyy tuokin tarkistaa jahka se ohjesääntö jostain muuton jäljiltä löytyy.
Huopavartiset saattaa olla siviilimallit.
Kannuksista sen verran että muistaakseni ennen sotia ne kuuluivat ratsastavien pukuun (ratsuväki & tykistö) sekä niille kenellä oli käyttöoikeus hevoseen eli periaatteessa kaikille upseereille... täytyy tuokin tarkistaa jahka se ohjesääntö jostain muuton jäljiltä löytyy.
Re: Saappaat
Tuskin Sinulla oli jatsarit jalassa? Eli oikeat jatsarithan on ne haitarivartiset nahkasaappaat. Nahka oli parempaa kuin intin saappaissa ja varsi todella taidokkaasti laskostettu n. kymmenen sentin matkalta kuin haitarin palkeet. Vähemmistön edustajilla oli ne usein jalassa.jussi16 wrote:Itse käytin mustia jatsareita. En ole ikinä ruskeisiin törmännyt. Mistä nämä ovat tulleet haltuusi?
Minulla oli intissä vielä nahkapohjaiset saappaat, sulkeisissa huurteisella kanervikolla meinasi poistumiset mennä pitkiksi, oli ne niin helvatan liukkaat. Loppuaikana sitten tuli jo Haminaakin kumipohjaisia saappaita, jolloin pysähtymismatkakin tuli jo inhimillisemmäksi, eikä kessu enää huudellut perään.
Saappaita oli ennen kolmea päätyyppiä - kokonaan nahkaisia, huopavartisia ja -sisustaisia ("vilttisaappaat") sekä kumiteräsaappaita (joissa siis nahkavarret ja kumiset teräosat). Virallisen univormuun lienee kuuluneet vain nuo kokonaan nahkaiset. Mutta varmasti on ainakin sota-aikana käytetty kaikkia malleja ja versioita.
Kannukset kuuluivat vielä 1970-luvulla saapashousujen kanssa kapteeneille ja heitä korkeammille upseereille aselajista riippumatta. Aiemmin kannuksia käyttivät tosiaankin "hevosmiehet" eli käytännössä siis ratsuväesä ja hevosvetoisessa tykistössä palvelleet arvosta riippumata.
Vaarivainaa, joka oli palvellut Lappeenrannassa ennen sotia, kertoi, että alokkaille ei heti annettu kannuksia vaan ne piti "ansaita" eli näyttää osaavansa käsitellä hevosta.
Kotimaisessa käytössä olleet kannukset olivat malliltaan yksinkertaisia, nahkaremmillä saappaaseen kiinnitettäviä. Pintakäsittelynä usein niklaus. Yhdet on omassa kokoelmassa, mutta niistä ei ole kuvaa.
Kannukset kuuluivat vielä 1970-luvulla saapashousujen kanssa kapteeneille ja heitä korkeammille upseereille aselajista riippumatta. Aiemmin kannuksia käyttivät tosiaankin "hevosmiehet" eli käytännössä siis ratsuväesä ja hevosvetoisessa tykistössä palvelleet arvosta riippumata.
Vaarivainaa, joka oli palvellut Lappeenrannassa ennen sotia, kertoi, että alokkaille ei heti annettu kannuksia vaan ne piti "ansaita" eli näyttää osaavansa käsitellä hevosta.
Kotimaisessa käytössä olleet kannukset olivat malliltaan yksinkertaisia, nahkaremmillä saappaaseen kiinnitettäviä. Pintakäsittelynä usein niklaus. Yhdet on omassa kokoelmassa, mutta niistä ei ole kuvaa.
Re: Saappaat
Oliko sota-aikaisissa saappaissa uraa kannassa suksen siteitä varten? Itselläni on selvästi sodanjälkeiset intin nahkasaappaat, jotka on varustettu tuolla uralla kannassa.