Saappaat

Takit, housut, vyöt, jalkineet, arvomerkit jne.
Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Saappaat

Post by Juha Tompuri »

Moro,

Kuinka yleisiä ruskeat saappat olivat armeijassa sota-aikana?
Image

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jussi16
kers
kers

Saappaat

Post by jussi16 »

Itse käytin mustia jatsareita. En ole ikinä ruskeisiin törmännyt. Mistä nämä ovat tulleet haltuusi?
Jussi
Pion vääp

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Itse asiassa ne ei ole minun.
Eräs amerikantuttuni kyseli asiasta, ja kun itse en asiasta oikein mitään tiedä, ajattelin kysellä täältä.

Alkuperäinen kysymys:
Could you tell me if these brown boots were used by any specific unit, or by officers? They came from a collection of 1 man who was an officer during the war.

jussi16
kers
kers

Saappaat

Post by jussi16 »

No just... :-D
Pitäisi lukea paremmin, eihän se sota-aikaa ollut I/88, vai mitä?
No kuitenkin tuntuu ruskea väri oudolta suomalaisissa saappaissa sota-aikanakin.
Voisiko olla naapurin? Onko niissä mitään merkintöjä? Voihan olla, että upseeri on teettänyt nuo itse ja saanut haluamansa värin. Eikös herroilla upseereilla ollut tapana teettää univormujakin, jos oli varaa muuhun kuin valtion varusteisiin.
Jussi
Pion vääp

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

Sven Tuuva wrote:Itse asiassa ne ei ole minun.
Eräs amerikantuttuni kyseli asiasta, ja kun itse en asiasta oikein mitään tiedä, ajattelin kysellä täältä.

Alkuperäinen kysymys:
Could you tell me if these brown boots were used by any specific unit, or by officers? They came from a collection of 1 man who was an officer during the war.

Hmm. Ettei kumminkin olisi ihan jotkut siviilisaappaat...? Ruskeisiin SA-saappaisiin en itsekään muista törmänneeni, ja olisihan noihin aika paljon saanut mustaa kiiloketta käyttää, että ne olisi saatu mustiksi...! :P
No, voihan olla että tuollaisia mustanruskeitakin on laitettu sotavuosina joukoille jakoon.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

VPO:n väriliitettä kun katsoo niin siinä patsastellaan m/27 puku päällä ruskeissa saappaissa (pl. ilmavoimat)... eli saattavat olla ohjesäännön mukaiset m/27 saappaat! Täytyy vielä lukea teksti kun kirjan saan käsiini.. Veikkaan tosin että niitä ei kovin paljoa ruskeina tehty ja/tai sitten m/36 vormun myötä värjättiin mustiksi.

Image

Ilmavoimat siis jatkoi mustissa, ote samasta m/27 taulusta.

Kuten näkyy kuvissa myös ohjesäännön mukainen m/27 lippalakki ruskealla lipalla. M/27 koppis on harviinainen ja ne muutamat joita on tullut vastaan ovat olleet mustalla lipalla, se oli sallittua ylimenokautena eli "niin kauan kun varastossa on mustia lippoja" kuten teksti muistaakseni kuului.

Mutta kun tuo kevyt puku ei tullut armeijan upseerien suosikiksi (oli itse ostettava ja joidenkin mielestä liikaa englantilais-tyyppinen) niin koppiskaan ei kerännyt suositota ja tästä johtuu koko puvun harvinaisuus erityisesti armeijan tunnuksin varustettuna.

M/27 koppista ei muuten tullut käyttä m/27 kenttäpuvun kanssa, vain kevyen puvun kanssa...

Image

...ja myös siis suojeluskunnan pukuohjesäännössä, muistaakseni vuodelta 1930, on väriliitteet ja herrat ruskeissa saappaissa. Täytyy kaivaa tämäkin ohjesääntö esiin ja tsekata tekstit..

Sk-tunnuksin varustettuja (taikka stripattuja) m/27 takkeja taitaa olla enemmän jäljellä sillä aikalaisista kuvista päätellen sk herrat taisivat malliin tykästyä ja ostelivat niitä myös myöhemmin, siis m/36 mallin tulon jälkeen vaikka sekin suojeluskunnalle käyttöön tuli. Onhan tuo m/27 tietty virallisemman oloinen, kravatti ja kaikki, ja erottuu varusmiehestä ... :)

Image

Tuskin kuvittajalla on ollut "taiteilijan vapautta" niin paljon että olis saappaitten väriä vaihtanut... :D

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Isoisälläni oli juuri tuollaiset saappaat. Poikasena käytin niitä itsekin niin kauan kuin sopivat jalkaan. Faari ei ollut sotatoimissa korkean ikänsä vuoksi, mutta ehkä suojeluskunnassa, vaikkei koskaan sellaisesta puhunutkaan. Tietysti saappaat olisivat voineet kulkeutua valtioltakin hyvän ystävän kautta :miettii:

Saappat olivat erittäin hyvää tekoa ja paljon paremmat kuin nykyisin saatavilla olevat.

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

varikkomyymälöissä niitä ainenkin myydään, joskin epäkurantteja kokoja. 45, 46 tai 40 ja alle
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

MAT wrote:saattavat olla ohjesäännön mukaiset m/27 saappaat!
Joo, niinpä näyttää!
Kiitoksia vastauksesta (ja kuvista).
jääkäri wrote:onko tietoa onko pv:llä enään nahkasaappaille käyttöä? varusmiehethän ei
niitä enään juurikaan käytä.onko nahkasaappaita es,varastoitu kenttä-
armeijalle sotaa varten? vai ovatko tuhonneet tms nahkasaappaat
pois varastoista lojumasta?
Parisen vuotta sitten itse hommasin Kuopion varikolta omat (kokoa 50, käyttämättömät).

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Tervehdys!Mulla on käynyt melkoinen "joulu" paikallisella kirppiksellä,kun nämä kuvissa olevat kolme paria nahkasaappaita löyty+oikeaa kokoakin eli 43.Kysymys kuuluu oliko kuvassakin olevat huopavarrelliset nahkasaappaat armeijakäytössä vai ovatko nuo mukavuudenhaluisen maajussin teettämät.Katsoin juuri TAAS Parikan ohjaaman Talvisota-elokuvan ja siinä oli eräällä luutnantilla jalasaan juurikin kuvassa olevat huopavarrelliset saappaat.Milloin,ketkä käyttivät kannuksia saappaissa/millaiset ne olivat suomen armeijassa?Onko noita varsimalleja useita..siis normaalimittaista-->pidempää kapeampaa mallia-->muita..mitä??

Image
HUOPAVARRELLISET

Image
PERINTEISET

Image
KAPEAVARTISET/KAVENNETUT VARRET

...sorry,kun nuo vähän kiiltää kuvissa ..mutta, kun sain vakisuutarilta ihan pirun hyvää plankkia, jolla vanhakin alkaa nuortua ;)

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Komiat on saappaat, kelpaa mennä kylille!

Huopavartiset saattaa olla siviilimallit.

Kannuksista sen verran että muistaakseni ennen sotia ne kuuluivat ratsastavien pukuun (ratsuväki & tykistö) sekä niille kenellä oli käyttöoikeus hevoseen eli periaatteessa kaikille upseereille... :miettii: täytyy tuokin tarkistaa jahka se ohjesääntö jostain muuton jäljiltä löytyy.

Väbä

Re: Saappaat

Post by Väbä »

jussi16 wrote:Itse käytin mustia jatsareita. En ole ikinä ruskeisiin törmännyt. Mistä nämä ovat tulleet haltuusi?
Tuskin Sinulla oli jatsarit jalassa? Eli oikeat jatsarithan on ne haitarivartiset nahkasaappaat. Nahka oli parempaa kuin intin saappaissa ja varsi todella taidokkaasti laskostettu n. kymmenen sentin matkalta kuin haitarin palkeet. Vähemmistön edustajilla oli ne usein jalassa.

Minulla oli intissä vielä nahkapohjaiset saappaat, sulkeisissa huurteisella kanervikolla meinasi poistumiset mennä pitkiksi, oli ne niin helvatan liukkaat. Loppuaikana sitten tuli jo Haminaakin kumipohjaisia saappaita, jolloin pysähtymismatkakin tuli jo inhimillisemmäksi, eikä kessu enää huudellut perään.

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

saksalaisten saappaat oli kestävyyden takia raudoitetut pohjasta, joka kostautui venäjän pakkasissa.
mannerheim neuvoi saksalaisia pitämään talvella pari numeroa suurempia saappaita ylimääräisten villasukkien tms takia.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Saappaita oli ennen kolmea päätyyppiä - kokonaan nahkaisia, huopavartisia ja -sisustaisia ("vilttisaappaat") sekä kumiteräsaappaita (joissa siis nahkavarret ja kumiset teräosat). Virallisen univormuun lienee kuuluneet vain nuo kokonaan nahkaiset. Mutta varmasti on ainakin sota-aikana käytetty kaikkia malleja ja versioita.

Kannukset kuuluivat vielä 1970-luvulla saapashousujen kanssa kapteeneille ja heitä korkeammille upseereille aselajista riippumatta. Aiemmin kannuksia käyttivät tosiaankin "hevosmiehet" eli käytännössä siis ratsuväesä ja hevosvetoisessa tykistössä palvelleet arvosta riippumata.

Vaarivainaa, joka oli palvellut Lappeenrannassa ennen sotia, kertoi, että alokkaille ei heti annettu kannuksia vaan ne piti "ansaita" eli näyttää osaavansa käsitellä hevosta.

Kotimaisessa käytössä olleet kannukset olivat malliltaan yksinkertaisia, nahkaremmillä saappaaseen kiinnitettäviä. Pintakäsittelynä usein niklaus. Yhdet on omassa kokoelmassa, mutta niistä ei ole kuvaa.

TeeJii
erikmest
erikmest

Re: Saappaat

Post by TeeJii »

Oliko sota-aikaisissa saappaissa uraa kannassa suksen siteitä varten? Itselläni on selvästi sodanjälkeiset intin nahkasaappaat, jotka on varustettu tuolla uralla kannassa.

Post Reply

Return to “Univormut”